Varovainenkin kuski voi joutua onnettomuuteen, taajamassakin
Luota tuuriin, ja voit saada toisen auton päällesi taajamassa hyvin varovaisesti ajaessasi. Voit myös jostain syystä olla havaitsematta toista autoa, vaikka olisit tarkkana. Voit myös itse saada sairauskohtauksen, tielle voi juosta koira jota väistät, tai autosta voi puhjeta rengas.
MIKSI kukaan nykyaikana riskeeraa omien lastensa turvallisuuden kuljettamalla heitä holtittomasti autossa? Miksi lasten turvallisuus on välttämätön pakko, josta luistetaan jos vain suinkin mahdollista? Miksi jotkut ihmiset ajattelevat, ettei onnettomuus osu omalle kohdalle? Miksi näkee aivan liian paljon todella leväperäistä meininkiä lasten kuljetuksessa?!!
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että nokkakolarissa taajamanopeudella ajaessa irrallaan oleva lapsi loukkaantuu todennäköisesti vakavasti tai voi jopa kuolla. Ja kasvot menosuuntaan oleva pieni lapsi samoin, vaikka olisikin istuimessa. Törmäyksen aiheuttamaa eteenpäin sinkoamista ei estä hieno auto eikä varovainen kuski.
Suojelkaa niitä lapsianne!
Kommentit (5)
äkkijarrutuksen, niin lapsi on helposti etupenkin puolella. Eikä muuten ole enää sen jälkeen ehjä. Sen verran olen ollut näitä tapauksia todistamassa, että meillä ei auto liiku, ennenkuin kaikkien vyöt on kiinni.
en onneksi tune ketään, joka ei kuljeta lapsiaan yhtä turvallisesti taajamassa kuin moottoritiellä. Ainostaan tuttu antaa 11-vuotiaan istua ilman turvavyöistuinta lyhyillä koulumatkoilla, mutta lapsi alkaa olemaan tarpeeksi iso jo autonvöihin.
Itse ajoin 12 vuotta ilman mitään "hässäköitä" kunnes ollessani rv 26 ajoin tuossa reilun kilsan päässä olevaan ruokakauppaan ja eteeni tultiin kolmion takaa. Vauhtia ei ollut törmäyshetkellä (kun ehdin aika paljon hidastaa, jarrujäljet näkyivät tiessä vielä seuraavanakin kesänä) kuin ehkä 30 km/h mutta ihan kurttuun meni molempien autojen etukulma ja mahaan tuli kunnon tälli. Onneksi turvavyön paine ja liikkeen nytkäys eivät vauvaa vahingoittaneet.
Olin aina ollut siinä uskossa, että tuollaisessa hiljaisessa vauhdissa sattunut törnäys ei tunnu miltään, mutta kyllä sekin aika jysäys oli...
ihmiset, joille pitää sattua jotain ennenkuin alkavat noudattaa yleisiä turvallisuusohjeita tai jopa lain määräyksiä liikenneturvallisuudesta. Siihen asti tehdään esim. niinkuin naperot määrää (jos ymmärtää määrätä, koska eihän ne sellaista opi elleivät vanhemmat opeta). Ja sitten kun tulee vähältäpiti-tilanne, voi vain kuvitella vanhemman ilmeen, kuinka "nyt on tajuttu, että pitää olla tiukkana turvatyöasiassa" tai jossain muussa vastaavassa. Olipa se sitten trampoliinisäännöt, lasten vahtiminen, pelastusliivit tai pyöräilykypärän käyttö. Miten vaikeaa voikaan olla järjen käyttö.
autossa kiinni ja äitinsä sanoi ettet sä niitä tarvii, ajetaan vain pieni matka. No se pieni matka oli n. 3 kilsaa. Silläkin matkalla olis voinut tapahtua ihan mitä vain.