Kysy jos sinulla on joku imetysongelma, minä vastaan.
Takana yhteensä 8v imetystä, viisi lasta:)
Luulen ainakin olevani jäävi vastaamaan:)
Kommentit (31)
Ihmeen pieninä ne oppivat tajuamaan asioita ;).
Oletko lukenut imetystukilistan artikkelin aiheesta?
http://www.imetystukilista.net/faq/relaktaatio.php
Sivun lopussa linkkinä myös WHO:n laaja tietopaketti relaktaatiosta. (42 sivua)
ekaa vain 3kk, koska kuuntelin liikaa huonoja neuvoja esim. terveydenhuollon puolelta. Muiden kohdalla osasin jo homman, ja yleensä imetin sitten ainakin 1,5v.
skloddi on 15kk ja imee kuin... imuri. Parikin kertaa yössä käy tissillä. Nyt en jaksais alkaa huudattaakaan mutta vähennellä vois tuota tisuttelua.
Mutta miten opetella pois esim. nukutustissistä?
et taida todellakaan tietää mitä se tarkoittaa.
itseään pätevänä vastaamaan.
Mutta kysyn kuitenkin. Eli mitä tekisin, kun maidon tulo on jo ehtynyt, mutta vauva on viimein oppinut imemään rintaa. Aikaa ei ole lypsää rintoja tunnin välein, joten olisiko jokin muu keino saada maito nousemaan rintoihin? Vauva 3 kk.
pojalta, koska tilanne on mennyt siihen, että poika herää tunnin välein eikä rauhoitu millään muulla kuin rinnalle. Siihen nukahtaa heti, pian taas herätäkseen.... Nyt mies nukkuu pojan kanssa makkarissa alhaalla ja minä yksin ylhäällä. Mitä vinkkejä annat meille, että onnistuisi?
esim. joku voi olla jäävi kommentoimaan jotain koska siinä tulisi eturistiriita.
Olen huomannut, että nukutustissiä ei kannata jättää pois kuin ihan viimeiseksi. Eli lopettaa sen viimeisenä ja imetys on sitten ohi. Miksi? Se on yleensä lapselle se tärkein imetyskerta. Siksi en lähtisi ainakaan sitä jättämään pois. Aluksi päivätissit. Sitten yötissit. Yöllä voi sanoa, että nyt nukutaan, ja kyllä, lapsi saattaa huutaa viikonkin. Minä olen pitänyt 1,5 vuotta rajana yösyötölle. Illalla sitten tissin tilalta joku mukava kirja, paljon silittelyä, haleja ja hellimistä. Suukottelua. Että lapsella on hyvä mieli nukahtaa ilman tissiä.
toisen joudun aina lypsämään, mistä tämä voi johtua? Olen yrittänyt lypsää aluksi ja sitten antaa pikkuiselle, ei vaan kelpaa, toisen rinnan kanssa ei mitään ongelmaa
niin se tarkoittaa että en ole pätevä. ja jos sanotaan että olen jäävi se meinaa päinvastaista. Mutta taisin olla väärässä palautteesta päätellen.
tissiruokkisin kumpaakaan. Ei, minulla ei ole huonoa äiti-suhdetta enkä ole estynyt eikä minulla ole vääristynyttä kehonkuvaa.
Kone ei ole yhtä tehokas maidonnostaja kuin vauva. Enpä olisi kuullut että kukaan saa sitä nousemaan lypsykoneella.
Mutta totta, imetystä on vielä mahdollista jatkaa vaikka sen olisi lopettanutkin. Pystyyhän esim. adoptiolastakin imettämään. Neuvoisin sinua näin: Pidä vauvaa mahdollisimman paljon itsessäsi kiinni, hellittele sitä, kanna ja pidä yöt vieressäsi. Vauvallahan on vielä tässä iässä todella paljon imemishaluja joten käytä tätä hyväksesi. Tarjoa rintaa aina ENNEN tuttipulloa, hieman ennen sitä kun vauva alkaa kitistä nälkäänsä, että se jaksaa imeä rintaakin. Myös öisin ensin aina tissiä. Ja muista itse syödä, levätä, juoda ja olla koko ajan vauvan lähellä, niin maitorefleksi käynnistyy helpoiten uudestaan.
teidän on oltava lujia päätöksessänne. Antakaa lapselle ekana yönä hieman vettä. Ja sopikaa, että yö tarkoittaa esim. nukkumaanmenosta aamuneljään tai viiteen, ja sen jälkeen lapselle annetaan tissiä (näin aluksi ainakin. Mutta älä anna aikaisemmin, oli kuinka sydäntäsärkevää tahansa, sillä päätösten muuttuminen suuntaan ja toiseen hämmentää lasta.
Esim. toinen on suihkutissi ja toisesta tulee mukavammin. Jos toinen suihkuaa, kannattaa etumaito lypsää aluksi pois ja tarjota sitten sitäkin rintaa. Tämä suihkuaminen loppuu ainakin useimmin kun maidontuotanto on tasaantunut.
Toinen vaihtoehto voi olla, ettei siitä tule yhtä hyvin kuin toisesta.
Tai voisiko nänni olla sisäänpäinkääntynyt?
Vauva hermostuu aika pian kun huomaa, ettei maitoa rinnasta tule. Olen ruokkinut aina nälkäisen vauvan tuttipullolla, mutta sitten antanut rintaa, kun selvästi hänellä on ollut imemishaluja (muuten imee nyrkkiään). Vauva ei syö enää öisin - arveletko, että maito nousee, vaikkei yöimetystä olisikaan?
Tempakka:
Mutta kysyn kuitenkin. Eli mitä tekisin, kun maidon tulo on jo ehtynyt, mutta vauva on viimein oppinut imemään rintaa. Aikaa ei ole lypsää rintoja tunnin välein, joten olisiko jokin muu keino saada maito nousemaan rintoihin? Vauva 3 kk.
Ap:n ehdottama pesiminen on loistava tapa, eli paljon vauvan kanssa ihokontaktissa ja vauva saa omaan tahtiinsa tisutella. Ja vaikkei maitoa tule, niin annan vauvan imeä mahd. paljon, koska se tosiaan on paras keino nostattaa maitoa.
Lypsämisestäkään ei varmasti haittaa ole, se stimuloi rintoja kuitenkin edes jonkin verran.
Paljon juotavaa äidille, esim. Vauvan ilo -teetä. Ja lepoa ja rauhaa vauvan kanssa :).
Vaikkette enää määrällisesti kummoisiinkaan maitotuokioihin yltäisikään, saa vauva ainutlaatuista läheisyyttäsi tuossa pesimisessä ja tyydytettyä imemisen tarvettaan :).
ja pidät rintojasi ensisijaisesti seksuaalisina ruumiinosina.
Toinen juttu on se, ettet sinä halunnut antaa parasta mahdollista lapsillesi, anteeksi jos loukkaannut mutta niinhän tuo on.
En minäkään imetyksestä NAUTTINUT tai parin eka lapsen kohdalla edes erityisemmin pitänyt siitä. Mutta MIKSI olisi pitänyt pitää? Enhän minä itseni takia imettänyt, vaan siksi että se on hyväksi lapselle. Monta kertaa iltaisin tunninkin imetettyäni minua suorastaan kiroilutti, kun lapsi vain imi enkä saanut tehdä mitään omia juttuja iltaisin. En ymmärrä äitejä jotka eivät imetä koska inhoavat sitä tms.
Imetys ei ole siis äidin ilo eikä sen tarvitse olla, vaan lapsen PARAS. Ja minä haluan antaa lapselleni parhaan alun.
Siinä ohut letku teipataan rintaan josta maito tulee samalla kun vauva on tisussa. Saattaisi auttaa tuossa turhautumisessa liian hitaasti heruvaan rintaan.
Suurin osa sitä edes joskus kokeilee ;). Toisille riittää kertapuraisu ja toiset tekeväst sitä viikkojakin. Yleensä se kuitenkin on kausiluontoista, eli kannattaa yrittää sitkeästi jatkaa imettämistä ;).
Minä neuvoisin heti kun vauva on purrut, irroittamaan vauvan rauhallisesti (mutta päättäväisesti, heh) rinnasta. Yksi hyvä keino on laittaa oma (puhdas) pikkurilli suupieleen ja kevyesti vetää sormella.
Kyllä se vauva aika pian oppii yhdistämään puremisen siihen, että se rakas tissi sitten meneekin pois :).
Oma lapsi puri vain kerran niin kunnolla että veri lensi, spontaanisti rääkäisin aika korkealta ja kovaa, eikä puremista sen jälkeen tapahtunut. Tuota kiljumista ei yleensä suositella sen takia, että herkempi lapsi saattaa säikähtää kovastikin ja alkaa jännittämään rinnalla oloa kun yhdistää sen siihen. Mulla se tuli kyllä niin yhtäkkiä ja tuskasta, ettei oikein ehtinyt miettiä mitä traumoja sitä aiheuttaakaan ;).