Kotikoulusta ja osittaisesta kotiopetuksesta! Opettajat ja kokeneet
Miten arviointi suoritetaan? Kuka määrää tehtävät ja niiden tekemisen? Voiko opettaja antaa nelosen, jos kaikkia tehtäviä ei ole tehty?
Kommentit (18)
Espoossa ei ole arviointia ollenkaan, käytiin vaan koulussa kertomassa mitä olemme tänävuonna tehneet. Lapset 2- ja 5-luokalla.
joita oli joka jakson päätteeksi (6vk välein). Arviointi tapahtui puhtaasti koetulosten mukaan.
Liikunta sekä taito- ja taideaineet arvioitiin kotitehtävien perusteella, eli opettaja antoi tehtäväsarjan, jotka piti tehdä portfolioksi sekä liikuntapäiväkirjan jossa määrätyt suoritukset. Nämä arvosteltiin vain hyväksytty/hylätty periaatteella, paitsi kuvaamataito, josta ope halusi antaa arvosanan. Meillä kaikki tehtävät oli tehty, mutta nähdäkseni yhden puuttuvan suorituksen takia ei voi antaa nelosta/hylättyä, mutta jos niitä on lähemmäs puolet niin sit voi. Samat säännöt kuin koulussakin. TÄmmöisistä asioista olisi kyllä hyvä sopia etukäteen, että kaikki tietää, millä ehdoilla mennään.
Opettaja uhkaa nelosella, mutta on antanut lisää tehtäviä. Lapsi ei ole siis tehnyt puuttuvia tehtäviä eikä korjannut virheitä. Mietimme vain, miten ajamme asiaa. Eikö lapsen henkilökohtaisia vaikeuksia oteta huomioon arvioinnissa? Hän on kotikoulussa vain muutamassa aineessa. AP
Jos on saanut kokeesta 4 ja tehnyt puolet muista tehtävistä?Opettaja uhkaa nelosella, mutta on antanut lisää tehtäviä. Lapsi ei ole siis tehnyt puuttuvia tehtäviä eikä korjannut virheitä.
Kannattaisi tähdätä siihen, että kesän aikana tehdä ne loput tehtävät ja korottaa ehdot viitoseen, jos se opettajalle riittäisi.
Jos lapsella on oikeasti niin iso henkilökohtainen vaikeus, ettei tuon parempaan todellakaan pysty, niin sit täytyy miettiä mukautettua oppimäärää,eli tavoitteita alennetaan sen mukaisiksi, mihin lapsi pystyy. Mut todellakin vain jos ei tosiaan pysty parempaan, koska ne tähtinumerot oikeasti tarkoittaa että "ei ihan viitonen".
Miten noilla näytöillä voisi päästä läpi??
oli. Ehtona oli alunperin, että saa viitosen jos tekee huolella kaikki tehtävät ja tuon kokeen ( se oli aineistotehtävä, josta tuli numero). Nyt tuli toinen tehtävälista ja samalla ilmoitus nelosesta. En tajua, mitä järkeä on tehdä tehtäviä enää, jos nelonen tulee. Lapsi kyllä halutessaan pystyy parempaan mutta elää vaikeaa kautta nyt. AP
Lapsi kyllä halutessaan pystyy parempaan mutta elää vaikeaa kautta nyt. AP
Et varmasti vanhempanakaan toivoisi, että lapsesi saa armovitosen, vaikka ei ole oppinut niitä asioita, mitä opetussuunnitelma kyseisessä aineessa edellyttää. Sehän veisi pohjan oman lapsesi jatkolta opiskelun suhteen. Ehkä nyt on vaan hyväksyttävä, että ehdot tulee ja jos ei kysene niitä kesälläkään suorittamaan niin luokalle jäänti.
Miksi muuten on kotikoulussa, kun vaikuttaa ettei koti kykene opettamaan lasta riittävästi?
toinen tehtävälista tarkoittaa sitä, että lapsi saa uuden tilaisuuden - ne tekemällä hän sittenkin voisi vielä saada sen vitosen, näin ainakin ymmärrän. Mut ehkä sun kuitenkin kannattais mieluummin soitaa sille opelle kuin kysellä täällä puolinaisilla tiedoilla?
Ja olla ehdoton, että kaikki pitää olla tehty? Kun pyritään vain viitoseen, ei mihinkään kiitettävään. Opettajan kanssa olen kyllä lähetellyt viestejä mutta hän vain antaa näitä tehtäviä ja päivämääriä. nyt kun edelliset tehtävät oli alle puolet tehty niin sanoi, että ei riitä hyväksyttyyn numeroon. AP
nyt kun edelliset tehtävät oli alle puolet tehty niin sanoi, että ei riitä hyväksyttyyn numeroon. AP
- Koe HYLÄTTY
- Tehtävistä ALLE PUOLET tehty
Miten voit kuvitella, että noilla voisi päästä läpi? Lue ihmeessä koulun Ops, sieltä löytyy ainekohtaisesti vitosen kriteerit. Jos lapsi ei täytä niitä, niin hän ei voi saada vitosta.
(parilta kuukaudelta) pitää olla tehtynä. Osa pitää riittää viitoseen. Ja miksi mainita nelosesta ja lähettää samalla lisää tehtäviä? En tajua. AP
on kotiopetuksessa muutamassa oppiaineessa? Missä aineissa? Jos hänellä on erran isoja vaikeuksia, miksei oppimäärää ole yksilöllistetty? Ihan oikeasti ajattelet, että jos aineistokokeesta saa nelosen ja iso osa tehtävistä on tekemättä, pitäisi saada kurssi suoritettua (eli se 5)???
ja siitä annetuista numeroista, joten KYLLÄ, hän saa yksin päättää se tehtävälistan. Ja ota nyt sit ap huomioon, että se tehtävälista oli juuri se, millä tähdättiin siihen viitoseen. Lapselle sanottiin, että jos teet nämä, saat viitosen. Toisin sanoen kuutoseen tarvittaisiin jo jotain enemmän, seiskaan vielä enemmän. Mutta lapsi ei tehnyt edes puolta siitä, mitä viitoseen olisi vaadittu. Ei tietenkään hän voi saada kuin viitosen.
Uusi tehtävälista on kuitenkin uusi tilaisuus, jonka oikein käyttämällä voi saada sen viitosen.
Kotikoulussa on sellainen juttu, että se vaatii vanhemmalta aika paljon. Esimerkiksi sen, että osaa vaatia (ja ohjata) lastaan tekemään ja opettelemaan. AP.llä on minusta vähän väärä lähestymistapa.
nimimerkillä itsekin lastani kotiopettanut.
kun koulussakin on menty eteenpäin. AP
Pöydän ääreen siitä tekemään niitä tehtäviä, ettekä ruikuta täällä! Täällä valittamalla ja tehtävät tekemätää ETTE SAA sitä vitosta!!!
Hommiin siitä!!!!
viitosen oppilaale riittää vähemmän??? AP
Ja nelosta tuskin voi antaa, jos vain jotain tehtäviä puuttuu ja muut on huolella tehty.