Miten nopeasti kohdunsuu voi aueta? Siis synnytys....
Jos se on ihan supussa niin miten kauan menee yleensä että se alkaa aueta niin että synnytys alkaa? Päiviä, viikkoja? Vai voiko synnytys alkaa ihan yhtäkkiä vaikka aamulla neuvolassa kohdunsuu oli kiinni?
Kommentit (22)
on niin yksilöllistä, tarinoita on monia..
Mulla supistuksista sairaalaan kesti 12h. Sinä aikana auki 3cm. Sairaalassa 10cm:iin vartissa. Oli helvetillistä tuskaa.
Mietin tuota itsekin. Mulla viikon 36 lopussa tehdyssä tarkastuksessa oli paikat kiinni ja kiinteät, mitään ei ollut tapahtunut, ja nuo mulle totesivat että menee vielä viikkoja. Nyt oon viikolla 38 alussa, ja alkaa tuntua siltä, että paskat, tää poika alkaa tunkea itseään ihan just ulos. Tänään siis supistellut säännöllisesti, ja ollut muutenkin hömelö olo. KUITENKIN, lääkäri totesi vajaa kaksi viikkoa sitten ettei synnytyksen vielä pitäisi olla lähelläkään.
rankkaa ja tuska ihan jotain sanoinkuvaamatonta...
... ja jokainen synnytys erilainen!
Itse väänsin ekaa lasta yhdeksän tuntia. Toka tuli kahdessa ja puolessa tunnissa, suit sait lapsiveden menon jälkeen. Kolmannen kohdalla kesti 1 tunti 50 minuuttia avautumisen alusta lapsen syntymään. Viimeiset seitsemän senttiä aukesi kymmenessä minuutissa. Oli kanssa niin hurjaa menoa, ettei siitä paljon edes muista. Saas nähdä, kuinka vauhdikkaasti tämä nelonen tulee ;o)
Mutta eipä näitä ennustaa voi. Kaikki synnytykset ovat todellakin erilaisia!
Itselläni oli kohdunsuu auki 2lle sormelle jo kaksi viikkoa ennen synnytystä. Supistuksien alusta kestikin sitten 31h ennenkuin lapsi syntyi. Oksitosiinilla saatiin kohdunsuu vasta avautumaan ja silloin avautuminen eteni 1cm/tunti.
Aika monet asiat lapsen saannissa ovat täysin ennustamattomissa.
Eli vaikka kohdunsuu on täysin kiinni aamulla, lapsi voi syntyä saman vuorokauden iltana?
Pitääkö sitä niin tarkkaan tietää, milloin synnytys käynnistyy? Sitä ei voi tietää, pieni jännitys kuuluu syntymän ihmeeseen! Jollain toissynnyttäjällä voi olla viikotolkulla kohdunsuu auki monta senttiä, eikä se tarkoita, että synnytys on käynnistymässä. Ainoastaan voi päätellä, että kun synnytys käynnistyy, se edistyy ripeämmin. Ensisynnyttäjällä kohdunsuu on usein vielä tiiviisti kiinni loppuun asti, mutta kyllä ne lapset silti sieltä syntyvät. Ja myös ensisynnyttäjä voi aueta nopeasti. Keskimäärin synnytys edistyy noin 1cm/tunnissa, mutta vasta synnytyksen ollessa kunnolla käynnissa ja tämä on keskiarvo! On syöksysynnytyksiä ja pitkiä synnytyksiä ja kaikkea siltä väliltä. Kohdunsuun tilanteella on oikeastaan vain väliä, jos vauva uhkaa syntyä ennenaikaisesti tai jos pohditaan millä tavalla synnytystä voidaan tarvittaessa käynnistää. Malttia, kyllä se vauva sieltä syntyy!
eli tulin sairaalaan supistusten kanssa (olivat kestäneet jo monta tuntia), kätilö tarkisti et ei ole vielä lähtenyt avautumaan ja lähetti lepohuoneeseen nukkumaan käyränoton jälkeen. Tunnin kuluttua olikin jo kiire koppaamaan vauvaa.
viikkotolkulla kahdelle sormelle auki ja koko ajan neuvolassa jne selitetty, miten lähtö voi tulla ihan millo vaan ja kaikki on menny vähintää viikon yli, neljä lasta siis.. viimeinen piti käynnistää, oli kahdelle sormelle auki ja ei mitään merkkejäkään synnytyksestä, kanavaakin oli 2cm ja lopulta koko synnytys kesti vajaan 3h...
odottaessa tuntui 3 tosi kovaa supistusta (odotin noin 10 minuuttia). sitten tehtiin ekana aapäätutkimus ja hupsheijakkaa olin viidelle sormelle auki. Puolen tunnin päästä mulla oli vauva sylissä. (ensi synnytys)
Edellisenä iltana tehtiin mulle tuttavan tekemänä tutkimus, täysin kiinni. (yöllä ei suppareita tuntunut, eikä aamulakaan enempää kun nuo kolme
itselläni eka supistus tuli matkalla neuvolaan, vaihdettiin suunta sairaalaan, onneks, olis syntyny tyttö muuten neuvolaan. Helvetilliset tuskat, jotenkin luulen et kivut rajumpia jos avautumisvaihe nopea.
viikkoja mutta tuosta tilanteesta 42 min ja 9 supistusta oli koko synnytys alusta loppuun
rankkaa ja tuska ihan jotain sanoinkuvaamatonta...
Oli käynnistetty synnytys, joten siinä voi olla yksi selitys nopealle aukeamiselle.
olin kokonaan auki.
ja eka synnytys :)
molemmissa synnytyksissä kolmessa vartissa kokonaan. Tuskallinen tunti tuo avautuminen täysin supussa olevasta. Karmeaa voisin sanoa. Eli synnytyssairaalasa kätilö sanoi alle tunti ennen kuin vauva oli ulkona että täysin kiinni vielä.
Eli vaikka kohdunsuu on täysin kiinni aamulla, lapsi voi syntyä saman vuorokauden iltana?
ehkä jopa puolen tunnin päästä.
Eli vaikka neuvolassa sanotaan että eiiiiii ei vielä pitkään aikaan niin synnytys voi silti käynnistyä ihan la:n tienoilla? :D
5minuutissa, kaupanpäälle tuli IV:n asteen repeämät.
Että paikat on täysin kiinni ja vauvan syntymiseen menee vielä aikaa. Viikkoja oli tuolloin 38+1.
Seuraavana iltana alkoi supistukset (kerran tunnissa) ja sunnuntai-aamuna kello kuuden jälkeen niistä tuli säännölliset (ensin 10 minuutin, sitten 7 minuutin ja lopulta 3 minuutin välein).
Menimme sairaalaan aamulla klo 10 ja olin 6 cm auki. Muistaakseni olin kokonaan auki puoli kahdentoista maissa ja sen jälkeen alkoi ponnistaminen.
Kyseessä esikoinen.
Saa nähdä miten toisessa synnytyksessä käy. Mulla on nyt viikolla 32 kohdunkaula lyhentynyt ja kohdunsuu pehmennyt (viikolla 26 kohdunsuu kiinteä). Supistuksia on tullut jo pari viikkoa. Tarkoittaako tämä sitä, että vauva saattaa syntyä ennen viikkoa 40 vai sillä ei ole todellista merkitystä. Uteliaisuudella odotan :)