Pitäisköhän ruveta pph:ksi? Paljonko ne tienaa?
Alkaa kuulostaa aika houkuttelevalta vaihtoehdolta, jos niitten ei tartte enää tehdä kuin 9h eli jotain 8:30-16:30 päivää.
Itsellä työpäivä matkoineen on ideaalitilanteessa minimi 9,5 h, mutta käytännössä toki pidempäänkin kun ei aina pääse heti lähtemään, ja töitä saa tehdä sitten vielä kotona iltaisinkin.
Lisäksi päiviä kestävät työmatkat päälle, joka on aikaa poissa perheen luota. :(
Kun vähennän nettotulostani hoitomaksut ja siivoojapalvelun, joka pakko ottaa edes pari kertaa kuussa, että jaksaa töissä käydä, niin käteen jää n. 1200 eur.
Ja tällä rahalla kauhea työstressi (olen ylempi toimihenkilö), illat ja yöt poissa lasteni luota jne. Työasiat pyörii jatkuvasti mielessä ja olen tosi poissaoleva kotonakin, ja mietin että pitäis tehdä vielä se ja se asia... asiakastapaamisiin valmistautuminen usein menee iltoihin kun ei päivällä työajalla ehdi.
En edes saanut lapsia lähipäiväkotiin eli matkat hankaloituu.
Ja kun tästä kaikesta ei edes saa tosiaan järkevää rahallista korvausta, kun käteen jää noin vähän.
Pph:na saisi hoitaa omatkin lapset kotona.
Kommentit (18)
suomenperhehoitopalvelut.fi -sijaisperhesysteemi.
Siinä luvataan maksaa sen verran, että toinen vanhemmista voi jäädä kotiin hoitamaan lasta/lapsia ja niiden kulut korvataan. Ja noita lapsiahan riittää kun koko ajan tehdään lisää huostaanottoja.
Tuloina on nuoremmasta lapsesta kotihoidontuki sekä palkka ja kulukorvaukset, eli n.1000-1200e/kk (siis käteen jäävä osuus on tuo), riippuen siitä, montako ateriaa lapset syövät ja monenako päivänä ovat hoidossa/viikko. Lisäksi oman lapsen sairastuessa pitää olla palkattomalla, kuten nytkin olen. Se tekee myös ison loven jo muutenkin pieniin tuloihin. Tän vuoden puolella olen menettänyt jo kuukauden palkan, koska meillä on ollut vatsatautia ja vesirokkoa. Iltaisin käydään kaupassa, siivotaan ja valmistellaan seuraavaa päivää. Omalla ajalla tehdään myös paperityöt ja ruokien esivalmistelut sekä viikkosuunnitelmat, ruokalistat, tuokioiden suunnittelut ym. Mä kyllä harkitsen tarkasti jatkanko tätä työtä, kun työsopimukseni loppuu heinäkuun lopussa. Varmasti saisin jatkaa, mutta kannattaako, kun kotihoidontuki loppuu syksyllä, jolloin tulot taas tippuvat. Helpommalla pääsisin varmaan, jos tekisin oman alan hommia...
se menisi varmaan mulla ihan harrasteena, en usko että veisi niin hirveästi aikaa...
tekísin perusrungon ja sitä olisi helppo päivittää.
Omalle perheelle oon tehnyt jo muutenkin valmiiksi 5vk:n kiertäviä ruokalistoja (iso perhe, osa jo koulussa kylläkin), niin olen tähänkin tottunut.
Samallatavoin ne kauppakäynnit, siivoukset ja muut pyörii isossa perheessä meillä nytkin, ne joudun hoitmaana kuitenkin.
Rasite olisi kun pitäisi avata illalla vielä tietokone ja alkaa miettimään jotain kaupallisia työasioita ja tarjousten vääntämistä yms.
Mulla on 2 alle kouluikäistä, eli voisin kai ottaa tähän 2 lasta lisää + yhden koulu´laisen iltapäiväksi.
Ai niin, ei millään työpaikalla tartte antaa palkallista vapaata sairaan lapsen hoitoon, hyvä jos sitä ylipäänsä saa. Tosin omalla työpaikallani muistelen että saa hoitaa 2 pv, mikä ihan reilua, mutta usein se tilanne on niin hankala ettei oikein voisi olla töistä pois jos tärkeitä tapaamisia tms.
ap
Palkkahan nousee kun vähäisemmillä tunneilla saa ainakin saman kuin ennen. Jos ylitöitä kertyy maksuu niin niistäkin saa enemmän kuin ennen.
Minulla saan palkan vaikka olen sairaan lapsen kanssa kotona (8v).
Brutto on 4 kokopäivälapsesta 1700e.
mutta ennen lapsia olen siis ollut lastenhoitajana päiväkodissa.
-2-
harkitsin tätä jo nuorena ja hain pv-kotiin jo töihin ja melkein pääsinkin, ja harkitsin myös pph:ksi ryhtymistä jo silloin.
Mutta sitten aloinkin opiskella kaupallista alaa.
Mulla on siis kaupallisen alan työkokemusta ja korkeakoulututkinto siitä. Lastenhoidosta kokemusta omista 4 lapsesta ja jo nuorena tietty hoisin paljon pikkusisaruksia, perheen vanhimpana lapsena teininä jo vauvasta alkaen hoidin nuorinta.
Mutta tämän alan koulutusta ei ole.
Voiko pph:ksi pyrkiä jos ei ole tutkintopaperia, mitä kursseja voisin ensi alkuun käydä?
ap
ota yhteytä asuinpaikkasi perhepäivähoidon ohjaajaan :) Ainakin helsingissä on mahdolista opiskella oppisopimuksella pph tutkinto.
Palkkahan nousee kun vähäisemmillä tunneilla saa ainakin saman kuin ennen. Jos ylitöitä kertyy maksuu niin niistäkin saa enemmän kuin ennen.
Minulla saan palkan vaikka olen sairaan lapsen kanssa kotona (8v).Brutto on 4 kokopäivälapsesta 1700e.
8:30-16:30 ei ole 9 tuntia vaan 8! 9 tuntia on esim. 7:30-16:30 tai 8:30-17:30.
ota yhteytä asuinpaikkasi perhepäivähoidon ohjaajaan :) Ainakin helsingissä on mahdolista opiskella oppisopimuksella pph tutkinto.
kun nostin kauhean äläkän kun emme saaneet paikkaa pv-kodista vaan jouduimme kauemmas :). Sain vaan niin ihme vastauksia ja omituista pyörittelyä perusteeksi, etten tajua vieläkään...
Sama tyyppi siis on pph-ohjaaja ja päättää myös pv-kotipaikat.
Mutta siis sitä suuremmalla syyllä mietin, että saisinpa hoitaa sitten lapset kotona jatkossa kun olisin itsekin hoitaja, etenkin kun tuo työpäiväkään heillä ei niin pahan pituinen enää ole ollenkaan.
ap
olen miettinyt pph:ksi ryhtymistä. Kumpaa suosittelette, kunnalliseksi vai yksityiseksi alkamista? Tosin ainakin joku aika sitten täällä ei kaupunki edes palkannut perhepäivähoitajia, vaikka heistä pula olikin. Onko koulutus pakollinen, jos aikoo kunnalliseksi? Eniten silti mietin, olenko riittävän säntillinen ihminen. Siis toki osaan lapsia hoitaa, onhan omista kokemusta, mutta joskus kun täältä av:lta lukee itkuntuhruisia kirjoituksia siitä, kuinka pph oli antanut lapsille kaakaota, en ole varma, jaksanko... On meillä kotonakin ruokavalio suht kunnossa, mutta onko esim. einekset täysin kiellettyjä, jos niiden ansiosta voisi joskus vaikka ulkoilla pidempään tai tehdä muuta spesiaalia? Vai onkohan se normaalia pidempäänkin ulkoilu jonkun mielestä kiellettyä :(
8:30-16:30 ei ole 9 tuntia vaan 8! 9 tuntia on esim. 7:30-16:30 tai 8:30-17:30.
eli näppäilyvirhe, tarkoitin siis 7:30-16:30.
pph:n työaika on se 9-10 tuntia, kun vanhemmilla kuitenkin on se 8 h+matkat ja aina ei edes samaan aikaan.
Meidän yksityinen pph saa 500 euroa/lapsi+kulukorvaus (pieni raha) ja hänellä on 4,5 lasta. Palkkana on kohtuullinen, mutta pitäää muistaa, että kuluja on ihan eri tavalla kuin kodin ulkona työssä käyvällä. Usein asunnonkin pitää olla isompi.Lisäski tuosta palkasta maksetaan eläke itse.
jos ei ole mitään alalle sopivaa tutkintoa. Itselläni siis oli.
-2-
että on vain se 9h.
Asunto meillä olisi jo valmiiksi varmasti hyvä ja soveltuva ja tilava, olisi melkein ihanaa että tulisi käyttöä vielä enemmän kaikille kivoille jutuille mitä on omia lapsia varten laitettu.
Tuo ruokajuttu mua vähän hirvittää - täältäkin kun joskus lukee näitä juttuja. Niin tarkkoja on jotkut äidit.
Siis onko esim. kalapuikot ihan kielletty? Tai pinaattiletut (valmiit, hui!)
Entä jauheliha? Entä jos lapsilla on suht usein vaikka perunaa ja jotain jauheliharuokaa, sellaista kai monet lapset syö.
Entä pasta? Saako sitä tarjota?
Entä nuo kaupan valmiit esim. possu- ja broileripihvit, ne lienee ok jos marinoimattomia? Mutta marinoidut varmaan monen mielestä ei..?
Eli tuota eniten jännittäisin että osaanko tehdä vanhemmille kelpaavia ruokia (joita lapset myös söisi), mikään kokkikaan kun en ole.
Muuten varmasti pärjättäisiin oikein hyvin, koska tykkään kaikesta lasten kanssa puuhastelusta.
Mutta toki ruoka on iso osa lasten hoitoa.
ap
Kalapuikkoja, pinaattilettuja ja esim. hernekeittoa en tee itse. Pastaakin listalta löytyy ja pizzaa.
suomenperhehoitopalvelut.fi -sijaisperhesysteemi.
Siinä luvataan maksaa sen verran, että toinen vanhemmista voi jäädä kotiin hoitamaan lasta/lapsia ja niiden kulut korvataan. Ja noita lapsiahan riittää kun koko ajan tehdään lisää huostaanottoja.
Ja ongelmiahan piisaa! Kuskaat terapioissa, psykiatrilla/psykologilla, järkkäät biojen tapaamisia, et välttämättä saa yhtään lakisääteistä lomaa, otat kotiisi vieraaksi lasten biologisia sukulaisia, vastailet puheluihin kun soittavat milloin sattuu vaikka olisi soittoaika sovittu.
Että ihan sen rahan varjolla en lähtisi hommaan mukaan! :)
alalle! Nostan hattua jokaiselle päivähoitajalle, lapset ovat välillä vaativia ja vanhemmat täysiä ääliöitä. Ei olisi minusta hommaan tai ainakin saisi moni mamma kuulla kunniansa,hih hih.
Tuloina on nuoremmasta lapsesta kotihoidontuki sekä palkka ja kulukorvaukset, eli n.1000-1200e/kk (siis käteen jäävä osuus on tuo), riippuen siitä, montako ateriaa lapset syövät ja monenako päivänä ovat hoidossa/viikko.
Lisäksi oman lapsen sairastuessa pitää olla palkattomalla, kuten nytkin olen. Se tekee myös ison loven jo muutenkin pieniin tuloihin. Tän vuoden puolella olen menettänyt jo kuukauden palkan, koska meillä on ollut vatsatautia ja vesirokkoa.
Iltaisin käydään kaupassa, siivotaan ja valmistellaan seuraavaa päivää. Omalla ajalla tehdään myös paperityöt ja ruokien esivalmistelut sekä viikkosuunnitelmat, ruokalistat, tuokioiden suunnittelut ym.
Mä kyllä harkitsen tarkasti jatkanko tätä työtä, kun työsopimukseni loppuu heinäkuun lopussa. Varmasti saisin jatkaa, mutta kannattaako, kun kotihoidontuki loppuu syksyllä, jolloin tulot taas tippuvat. Helpommalla pääsisin varmaan, jos tekisin oman alan hommia...