Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kraanavesi ulkomailla

Vierailija
24.05.2011 |

Vaikka turistin tulisi joissain kohteissa välttää veden juontia hanasta, onko maita, joissa paikallinennkaan ei voi juoda vesijohtovettä?

(veto päällä, ei löydy faktaa surffaamalla)

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti ne köyhät paikalliset sitä juo,mutta siitä saa takuuvarmasti alkueläimen kehoonsa

Vierailija
2/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen Venäjä, tai ainakin jotkut sen alueet.

Monessa Keski-Euroopan maassa paikalliset juovat pääsääntöisesti pullovettä, vakkei se varsinaisesti "vaarallista" olisikaan. Ylipäätään vesijohtoveden juominen taitaa olla yleistä vain Pohjoismaissa.

Vähän OT, mutta mua kummastutti joskus 80-luvulla, kun USAlainen tuttavamme ei halunnut Suomessa juoda hanavettä, eikä syödä ravintoloissa vihanneksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen Venäjä, tai ainakin jotkut sen alueet. Monessa Keski-Euroopan maassa paikalliset juovat pääsääntöisesti pullovettä, vakkei se varsinaisesti "vaarallista" olisikaan. Ylipäätään vesijohtoveden juominen taitaa olla yleistä vain Pohjoismaissa.

Kyllä Euroopassa on ihan yleistä juoda hanavettä, vaikka tietysti täälläkin on alueita ja kaupunkeja, joissa sitä ei suositella. Olin muuten juuri Kanadassa (Quebec) ja siellä paikalliset suorastaan loukkaantuivat, kun kysäisin, onko hanavesi juotavaa. "Tietysti on!"

Vähän OT, mutta mua kummastutti joskus 80-luvulla, kun USAlainen tuttavamme ei halunnut Suomessa juoda hanavettä, eikä syödä ravintoloissa vihanneksia.

Tuo on joskus snobbailun yksi muoto. HAnavesi on junttia, on paljon coolimpaa kantaa sitä Eviania tai edullisempaa vastaavaa kotiin gallonan pöntöissä. Toisaalta voi olla sitäkin, että kun perusjenkki lähtee ULKOMAILLE, oletus on, että mennään johonkin kehitysmaahan, jossa pitää olla VAROVAINE :D

Vierailija
4/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim irlannissa joillakin paikon kraanavesi on hyvää, jossain ei. Joku vuosi sitten Galwayn vettä ei juotettu elukoillekaan. Sligossa hiukan ylempänä taas oli hyvä vesi. Me kysytään paikallisilta, tai sitten voi katsoa kauppojen tajontaa. Jos paikalliset kantaa vettä tai sitä varastoidaan kaupan käytävillekin, niin siitä voi olettaa että vesi ei ainakaan hyvää ole, vaikka kenties olis vielä suht turvallista. Samoin Saksassa vaihtelee paljon alueittan. Voi toki muuallakin, mutta näistä on omakohtaista kokemusta pitkien oleskelujen takia.

Vierailija
5/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asian hiukan epäselvästi: esim. ravintolassa olen monessa Keski-Euroopan maassa saanut pitkiä katseita tilatessani hanavettä, kun kaikki paikalliset tilaavat pullovettä.

Lisäksi esim. Saksassa ja Ranskassa kyläillessäni ovat paikalliset juoneet ihan kotonakin pullovettä ja perustelleet sitä sillä, että "Ei siihen hanaveteen nyt kuole, eikä siitä sairastukaan, mutta kyllä täällä juodaan yleensä pullovettä, kun se maistuu paremmalta." Voihan olla, että olen törmännyt vain snobeihin :P.

No ei ihan noin Kyllä Euroopassa on ihan yleistä juoda hanavettä, vaikka tietysti täälläkin on alueita ja kaupunkeja, joissa sitä ei suositella. Olin muuten juuri Kanadassa (Quebec) ja siellä paikalliset suorastaan loukkaantuivat, kun kysäisin, onko hanavesi juotavaa. "Tietysti on!"

Vierailija
6/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on totta, että joillain paikkakunnilla hanavesi on pahaa. Toisaalta lievään outoon makuunkin tottuu.

EI siitä ole kauaa, kun Helsinginkin hanavesi maistui karmealle.

Toisaalta pullovesien isoista bakteeripitoisuuksista on krjoitettu aika paljon, veikkaan, että niiden käyttö kotitalouksissa on vähentynyt.

asian hiukan epäselvästi: esim. ravintolassa olen monessa Keski-Euroopan maassa saanut pitkiä katseita tilatessani hanavettä, kun kaikki paikalliset tilaavat pullovettä. Lisäksi esim. Saksassa ja Ranskassa kyläillessäni ovat paikalliset juoneet ihan kotonakin pullovettä ja perustelleet sitä sillä, että "Ei siihen hanaveteen nyt kuole, eikä siitä sairastukaan, mutta kyllä täällä juodaan yleensä pullovettä, kun se maistuu paremmalta." Voihan olla, että olen törmännyt vain snobeihin :P. #3

No ei ihan noin Kyllä Euroopassa on ihan yleistä juoda hanavettä, vaikka tietysti täälläkin on alueita ja kaupunkeja, joissa sitä ei suositella. Olin muuten juuri Kanadassa (Quebec) ja siellä paikalliset suorastaan loukkaantuivat, kun kysäisin, onko hanavesi juotavaa. "Tietysti on!"

Vierailija
7/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mieleen Venäjä, tai ainakin jotkut sen alueet. Monessa Keski-Euroopan maassa paikalliset juovat pääsääntöisesti pullovettä, vakkei se varsinaisesti "vaarallista" olisikaan. Ylipäätään vesijohtoveden juominen taitaa olla yleistä vain Pohjoismaissa. Vähän OT, mutta mua kummastutti joskus 80-luvulla, kun USAlainen tuttavamme ei halunnut Suomessa juoda hanavettä, eikä syödä ravintoloissa vihanneksia.

Meillä kraanavesi tulee suoraan vuoresta, sitä ei käsitellä muuten kuin suodattamalla. Kuulemma maailman paras vesi. Mutta täkäläisten tapana on silti kivennäisveden juominen, ei maksa puolentoista litran pullo kuin 30 senttiä halvimmillaan. Kaukomaista sen verran, että esim. Jamaikalla kraanavesi oli täysin juomakelpoista. Se kylläkin maistui hieman raudalle.

Vierailija
8/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Virossa on maaperän suuren kalkkipitoisuuden takia aivan saakelin pahaa vettä, kyllä mä ainakin siellä asuessani raahasin kaupasta juotavaa. Suodatettuna sitä pystyi käyttämään esim. teen ja kahvin valmistamiseen, mutta janoon tuli kyllä juotua usein vissyä.

Vierailija
9/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta paikallisten on silti juotava hanavettä, jos jotain meinaavat juoda. Ei ole pullovesiin varaa.

Mutta sitten suolistot ovatkin täynnä jos jonkinlaista ameebaa ja giardiaa.

Vierailija
10/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä Espanjan rannikkokaupunkigissa kai teoriassa juomakelpoista, mutta käytännössä ei.

Vierailija
11/11 |
24.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

monilla alueilla paikallisetkin juovat pullovettä hanaveden kammottavan maun takia.

Muilta ominaisuuksiltaan vesi kyllä olisi juotavaksi kelpaavaa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä