2 kk vauva on valvonut kohta 14 tuntia
On nukkunut pari 20min pätkää päivän aikana. Alkaa kohta suorastaan vituttamaan kun ei pääse nukkumaan. Vauva herää joka aamu 6-7 aikaan. Sillon kun pitää sitten herätä itsekkin taas vauvaa ketkuttamaan ja viihdyttämään. Pysyy sentään hiljaa kun on sylissä..
Pää hajoo..
Kommentit (41)
Vauva oli ihan tukkoinen syntymästä asti . Tuntui että limaa/räkää on jossakin. Oli tosi itkuinen ja tuskaisenoloinen.
Terveydenhoitajankehoituksesta vein sitten lääkäriin ja korvatulehdus oli päällä.
Mä jälkeenpäin ajattelin että vauva varmaan vetässyt lapsivettä nenäänsä eikä kätilö ollut imenyt sitä. siksi liikkui siellä eestaas ja se aiheutti sitten tulehduksen.
Tää oli mun oma teoria..
odotusaikana. Tästähän ei paljon puhuta mutta näin se vain on!
Yksi työtön ystäväni nukkui päivät ekaa lastaan odottaessa. Mies painoi pitkää päivää ja kotona odotti levännyt ja riidanhaluinen vaimo. Siinä perheessä nainen riiteli kaiken aikaa ja kaiken yötä! Oli oppinut tavan jo vanhemmiltaan.
Kun vauva syntyi sitä ei millään saatu nukkumaan öisin. Vauva nukkui päivät ja huusi kaiket yöt. Tätä kesti monta kuukautta!
En tarkoita, että teillä tämä syy mutta arvelisin että jos nyt jaksat rauhallisesti vastata tähän haasteeseen voitat sen parhaiten.
Miksi vatkaat vauvaasi? Pidä se olkapäätäsi vasten ja juttele rauhallisesti ja sivele hiljaa vauvaasi =turvallisuuden tunne! Lähde autoajelulle, usein vauvat nukkuu autossa. Sivele hiljaa korvan vierestä ja jos vauva keskittyy kuuntelemaan tai jos vauva yrittää hamuilla korvaansa on se lääkärireissu!
Lisäksi, olet nyt äiti isolla Ä:llä. Se on arvokas asia. Ole ylpeä siitä! Jos pääsi halkeaa jo nyt niin sinulla on huikea kasvun paikka edessäsi.
mutta itse olen ainakin vedellyt korvista isompia lapsia, joilla on flunssa päällä. Joka kerta kotidiagnoosi on osunut oikeaan eli kun sattuu, mennään lääkärille, joka toteaa korvatulehduksen.
Eli nykäise itseäsi korvalehdestä kevysti, ei tunnu miltään. Jos on tulehdus, tuntuu. Ei se nykäisty tarkoita, että revitään korvalehdestä.
Ja 22 vielä lisää, että unohda nämä korvienvetelijäpuoskarit kuka tahansa lääkäri voi kertoa, ettei korvatulehdusta voi todeta kepulikonsteilla. Vauvasta tuntuu takuulla inhottavalta korvista vetely, sinne puhaltelu tai muut typeryydet, joita täällä viljellään.
Lasteni kummitäti on lastenlääkäri, joten en puhu mutu-tuntumasta, vaan tiedosta.
on ehtinyt käydä jo monta kertaa. Ja flussasta voi kehittyttyä korvatulehdus.
Tuskin korvatulehdus Aika epätodennäköistä noin pienellä varsinkin kun ei ole sisaruksia.
Lisäksi mietittyttää että mikä tällä vauvalla nyt on, kun ei nuku.
Lisäksi, olet nyt äiti isolla Ä:llä. Se on arvokas asia. Ole ylpeä siitä! Jos pääsi halkeaa jo nyt niin sinulla on huikea kasvun paikka edessäsi.
usein vauva oppii rytmit jo odotusaikana. Tästähän ei paljon puhuta mutta näin se vain on!.
Onneksi näin ei ole, ainakaan omalla kohdallani. Itse tein todella epäsäännöllistä vuorotyötä raskausajan, olen huono nukkumaan muutenkin,eli rytmit mitä sattuu, mutta vauva on nukkunut säännölliset 11-12h yöunet klo n.21-09 siitä asti kun oli 2kk. Nyt ensimmäistä kertaa vuosiin nukun hyvin ja säännöllisesti kun olen vanhempainvapaalla.
eikä tuntunut miltään, ennen kuin kävi makuulle. Sitten iski samanlainen tykytys, kuin olisi vetänyt vasaralla peukaloon... Ei ollut kovin hauska tunne, eikä paljon tehnyt mieli olla pitkällään...
lapsi oli tuollainen erityisesti alle 4 kk ikäisenä. Valvomisennätys oli 16 h. Mitä vanhemmaksi lapsi tuli, sitä enemmän ja paremmin hän alkoi nukkua. Mitään vikaa tai sairautta ei lapsesta koskaan edes etsitty.
Mä otin joskus vauvan viereeni ja ihan yksinkertaisesti vain nukuin. 20 min päästä vauva alkoi yleensä herätellä. Nukuin myös imettäessäni.
Olihan se välillä karmeaa, kun vauva pärjäsi samalla tai lyhyemmällä unimäärällä/vuorokausi kuin vanhempansa :(. Jälkeenpäin ajateltuna tuo jakso oli kuitenkin varsin lyhyt.
sama täällä. Oma diagnoosini on aina ollut oikea ja lääkäri on sit todennut asian. Kyllä nämä lasten sairaudet ihan jokapäiväistä elämää on ei sen kummempaa. Toivoisinkin et lääkärit enemmän kuuntelisisvat vanhempia jotta vältyttäisiin enemmiltä hoitovirheiltä! Niitä kun riittää!
Vauvalla oli siis aikaa oppia yöunille kaksi kuukautta?
Ainoa konsti millä sain vauvan nukahtamaan ja nukkumaan vähän pitempään, oli joko kantoliina tai sitten se että otin vaunut sisälle. Laitoin vauvan kapaloon ja heijasin vaunuissa kunnes nukahti. Aina kun yritti herätä, keikutin takaisin uneen.
Raahasin niitä vaunuja sitten perässäni pitkin kämppää, että sain tehtyä kotitöitä.
Vähän isompana, 4-5 kk, vauvalle tuli kunnollinen päiväunirytmi ja aloin nukuttamaan päiväunet vaunuissa parvekkeella. Silloin se nukkui kahdesti päivässä n. 1,5- 2 tunnin unet.
Vauvalla oli siis aikaa oppia yöunille kaksi kuukautta?
Siis vauva on nukkunut alusta asti hyvin, 2kk ikäisestä koko yön heräämättä, siihen asti mentiin 1-2 syötöllä/yö..
T.29
Meillä oli juuri tuollaista. Lopulta syyksi paljastui refluksi.
sisällä tai ulkona rattaissa?
Onko vauvalla liian kuuma?
Mun tää neljäs lapsi 4kk tulee aina kärttyiseksi, kun sisällä on lämmin,jos hänellä on liikaa päällä, rauhoittuu kun vähennän vaatteita. Yks keino saada nukkumaan enemmän on nukuttaa rattaissa ja heijata, kun herää. Entä jos itse olet liikkeessä? Nukkuuko hyvin, jos olet kävelyllä rattaitten kanssa tai esim. kaupoilla. Olisi hyvä varmaan saada nukkumaan pitempi pätkä, koska jos saat sen rytmiin, sitten on niitä aikoja, jolloin viihtyy. Kun herää, voi olla 1, 1½ tai 2 tunnin päästä väsy, sitten nukkuu ja sit taas herää tollaseksi ajaksi. Helpommin viihtyy silloin, kun on nukkunut hyvin. Jos liinassa viihtyy on sekin keino selvitä jonkin aikaa eteenpäin. Mulla yksi lapsi nukkui liinassa paljon, vaikka muita en paljoa siinä pitänyt. Esikoinen oli mulla kans lyhyiden unien nukkuja päivällä puolivuotiaaksi asti, sit alkoi pitkät unet. Heijailin rattaita saadakseni uneen kestoa, enkä ikinä tiennyt kuinka kauan nukkuu, ennen seuraavaa heijausta eli en ikinä tiennyt saanko ja kuinka monta minuuttia omaa aikaa päivällä vauvan nukkuessa. Ymmärrän stressisi siis. Kamalalta tuntuu, onneksi aika todennäköisesti auttaa. Älä pidä liioissa vaatteissa, jos liiasta lämmöstä tuo johtuu.
Olihan se välillä karmeaa, kun vauva pärjäsi samalla tai lyhyemmällä unimäärällä/vuorokausi kuin vanhempansa :(. Jälkeenpäin ajateltuna tuo jakso oli kuitenkin varsin lyhyt.
Meilläkin lapsi tuntui 2 kk iässä pärjäävän reilun 8 h unilla - siis per vuorokausi. Osa niistä oli lyhyitä pätkiä, mutta pisin onneksi vähintään neljä tuntia. Omassa nukahtamisessani kesti, joten tuossa ajassa ehdin itsekin jo uneen ja nukkuakin vähän aikaa. Nyt unet tuntuvat pidentyneen. Iso osa hereilläoloajasta meni seurustellessa, ja välillä sitten huudettiin pikku pätkiä kurkku suorana. Tulkitsimme ne vatsakivuiksi. Nyt (3 kk) ne ovat jo enimmäkseen loppuneet, mutta välillä tulee silti huutopäiviä/öitä.
t: 15
voimia, voimia ja vielä kerran voimia. Kyllä se ohi menee, vaikka nyt ei olisi paljon voimia jäljellä.
AP:lle ja muille samankaltaisen ongelman kanssa painijoille voin listata pari juttua, jotka toimivat meillä. Tuolloin 2kk poikamme aloitti "nukkumattomuuden" plus kovan räyhäämisen jos ei kanniskeltu sylissä. Räyhättiin tosin kanniskellessakin.
Väsynyt kaveri selkeästi oli, mutta ei vaan nukahtanut. Samassa iässä loppui ns. tissille nukahtaminen. Homma alkoi helpottaa tuossa 3kk korvilla kun maailma alkoi avautua pienelle eri tavalla. Rytmit jne. oli ihan jees. Ei opetettu viihdytysjoukoille.
Tässä kikkakolmosia kun on päätä hajottavat tunnelmat, eipä kai kokeilusta ole haittaakaan.
- Liesituuletin täysille ja vauvan heijailu hurinassa (meillä oli äityspakkauksen makuupussin sisällä heijatessa)
- Imuri päälle ja vauvan heijailu hurinassa
- Vaunujen kantokopassa kanniskelu, toimi parhaiten kun oli näköesteenä jokin harso tms.
- Vaunut sisään ja sisällä työntely, kannattaa rakentaa esim. maton alle töyssy vaikka pinosta lehtiä ja heijata vaunuja töyssyn ylitse. Kynnykset kanssa bueno. Monotonista liikettä! Ja 15-30 minsaa vähintään kerta.
- Se rintareppu
- Autoon nukutus
- Joillain toimii sitteriin nukutus, meillä ei
Näiden ylläolevien kombinaatiolla sitten kikkailtiin melkein kuukausi..!! Lisäksi ulkona nukkui vaunuissa kun olivat liikkeessä niin tovin tai kaksi.
Ja juu kauhistus, näin se lapsi opetetaan sitten siihen ja tähän ja ikinä ei nuku yksin. Meillä kun akuutein vaihe meni ohi tosiaan siinä 3kk iässä niin ollaan taas palattu normaaleihin unikuvioihin, vaunut saa olla kellarissa ja liesituuletin käytössä vain ruanlaitossa. Näin kirjoitettuna kuulostaa itseasiassa aika locolta toi meidän meno, mutta näin se vaan meni :)
Ja tsekkaa se kuumuus! Meillä oltiin vaan bodyssä plus vaippa. Ja tsekkaa vatsalääkkeet, meillä Kupla Stop. Ja D-vitamiinit vesiliukoisiin.
Tsemppiä!
ja on edelleen erittäin herkkäuninen lapsi ja taitaa nyt 2v jättää kokonaan päikkärit pois. Mutta kapaloi vauva hyvin ja laita vaunuihin/vauvariippumattoon/koliikkikiikkun ja laita jokin näköesteeksi (esim harso). meillä vauvalla oli liikaa ärsykkeitä (valo, liike, kannistelu) ja kun puitteet luotiin rauhalliseksi (ei kanniskelua, ei näe liikettä, ei vaihtelevaa ääntä) EIKÄ saanut itse käsi heilumaan kapalossa ja herättämään niin alkoi unetkin parantua. Tosin siis edelleen kaikki äänet, valot yms herättävät hekästi kun taas isoveli nukkuisi läpi pommituksen.
jotka painiskelevat sen asian kanssa että vauva ei viihdy kuin sylissä, niin kantoliina tai Manduca on tosi hyvät olla olemassa. Niissä vauvalla on hyvä asento olla. Toki saattaa alkuun vaatia totuttelua, mutta kannattaa todella kokeilla ja harjoitella.
kuka tahansa lääkäri voi kertoa, ettei korvatulehdusta voi todeta kepulikonsteilla. Vauvasta tuntuu takuulla inhottavalta korvista vetely, sinne puhaltelu tai muut typeryydet, joita täällä viljellään.
Lasteni kummitäti on lastenlääkäri, joten en puhu mutu-tuntumasta, vaan tiedosta.