Miksi sitä sipulikeittoa pitää työntää lihapulliin?
Kommentit (10)
säästää rahaakin, kun ei tunge siihen taikinaan sitä sipulikeittopussia ja kermaviilipurkkia!
Tulee paljon maukkaampia pullia. Ei oo niin yleinen ruoka meillä että olisin kauhean huolissani noista lisäaineista tuossa.
Mutta en laita kokonaista pussia yleensä koskaan, vaan puolikkaan. Ja laitan myös kermaviiliä.
Mitä muuten laitatte niihin pulliin jos ette käytä sipulikeittoa? Olisi kiva kokeilla muutakin, mutta tuntuu että niistä tulee ihan mauttomia aina.
(kokeilin kerran). Jokaisella kuitenkin makunsa.
Mä laitan yleensä lihapulliin sipulia, paria-kolmea pippuria, joskus tomaattipyreetä, paprikamaustetta ja chiliä, kurkumaa, muskottipähkinää ja pomeranssin kuorta. Paistan ne ruskeiksi pannulla ja sitten uuniin vielä hetkeksi. Tulee maukkaita. Suolaa en laita, koska lihapullia saa myös taapero.
Tulee paljon maukkaampia pullia. Ei oo niin yleinen ruoka meillä että olisin kauhean huolissani noista lisäaineista tuossa.
Mutta en laita kokonaista pussia yleensä koskaan, vaan puolikkaan. Ja laitan myös kermaviiliä.
Mitä muuten laitatte niihin pulliin jos ette käytä sipulikeittoa? Olisi kiva kokeilla muutakin, mutta tuntuu että niistä tulee ihan mauttomia aina.
Käytän Sysmän luomusipulikeittopusseja, mutta minusta lihapullista tulee kyllä aika suolaisia. Luomujauheliha on ihan ehdoton, maku on huomattavasti parempi kuin tavallisessa jauhelihassa.
Jos on aikaa, niin teen näin:
- freesaa yhden silputun sipulin öljyssä, kattilassa
- lisään 2 dl vettä
- kun sipuli-vesiseos kiehuu, lisään luomuliemijauhetta 1 tl:n
- keitän seosta n. 10 min ja annan jäähtyä
- kaadan seoksen sekoituskulhoon jossa on 1 dl korppujauhoja, curryä, valkopippuria ja hieman suolaa
- lisään yhden kananmunan
- lisään luomujauhelihan 400 g
Tai sitten näin:
- sekoitan lihapullataikinan (2 dl korppujauhoja, 1 dl vettä, 1 kananmuna, 1 tl kuiv basilikaa, valkopippuria, suolaa, 400 g jauhelihaa)
- laitan kasariin silputun sipulin + öljyä, freesaan hetken
- lisään 500 g paseerattua tomaattia, 2 tl luomuliemijauhetta, 2 dl kermaa, keitän hetken
- lisään kastikkeeseen pienehköt lihapullat, ja annan niiden kiehua kastikkeessa 10-15 min (silloin tällöin pyöritellen)
Nuo kastikelihapullat ovat aika näppärä vaihtoehto.
Jos joku meistä haluaa sipulia niin paistan vanhanaikaisesti sipulirenkaita pannulla, siis erikseen.
Aina: basilikaa, oreganoa, mustapippuria, suolaa.
Vaihdellen: paprikajauhetta, tomaattipyrettä, sinappia, kuivattuja sieniä, valkosipulia.
Sitten sellaiset intialaistyyppiset lammaspyörykät on ihania. Niihin voi laittaa esim. kurkumaa, kanelia, inkivääriä, neilikkaa tms. currymausteita.
Teen aina koepullan mikrossa, niin tiedän pitääkö laittaa lisää mausteita.
Mutta kyllä musta sipulikeittopullatkin on hyviä.
Tulee paljon maukkaampia pullia. Ei oo niin yleinen ruoka meillä että olisin kauhean huolissani noista lisäaineista tuossa. Mutta en laita kokonaista pussia yleensä koskaan, vaan puolikkaan. Ja laitan myös kermaviiliä. Mitä muuten laitatte niihin pulliin jos ette käytä sipulikeittoa? Olisi kiva kokeilla muutakin, mutta tuntuu että niistä tulee ihan mauttomia aina.
ja jopa käydään Hesellä, joten en ole hysteerinen lisäaineiden suhteen, mutta silti tuntuu ihan hassulta, että silloin kun jaksan ja ehdin tehdä ruokaa alusta asti itse, maustaisin sen eineksellä.
Kiitos noista vinkeistä. Itse olen laittanut korppujauhoa johonkin turvotettuna (vesi, kerma, kermaviili), sipulia, valkosipulia, mustapippuria, valkopippuria, cayenne-pippuria, chilijauhetta, paprikajauhetta. Joskus fetaa, aurinkokuivattua tomaattia, oliivia tms.
ja ilman kananmunaa allergiselle taaperolle voi tehdä myös esim. lisäämällä sosepurkin jauhelihan sekaan. Maissisose, kasvis tms.
Minä teen lihapullat, murekkeet ja pihvit samalla ohjeella. Määriä en osaa, teen taikinan näppituntumalla.
Jauhelihan sekaan tulee vettä ja kananmunaa, suolaa ja jauhelihamaustetta, joskus jotain vihreää yrttimaustetta tms., oreganosta meillä ei kukaan tykkää. Jo shaluaa mausteisempaa, voi laittaa aromisuolaa, pippuria, paprikamaustetta tms jne.
Ja kuivattua sipulisilppua, se nimittäin on silppua tai sit rouhetta, ei lastuja.
Ja sitten kauraryynejä, ja jos on liian löysää, korppujauhoja vähän. Korppujauhot on itse tehty kuivista leivänkannikoista.
Paistan lihapullat uunissa.
Tämä on mummoni äidille antama ohje, ja sillä minäkin nyt lihapullat teen. Ovat siis sydänystävällisiä kun "täyteaineena" on kauraryyni. :) JA edullisia. Tätä kaikki syö eikä ole valitettu kuin lähinnä siitä, että enemmän pitäisi olla mauisteta, mutta kun meillä ei lapset tykkää mausteisista. Heille kelpaa..
se on varmaan jossain pirkkaohjeessa
mun maha ei niitä pullia kestä, pierelen n vkon jos niitä joudun syömään