Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinnitätkö huomiota ihmisten hampaisiin? Onko sinulle tehty oikomishoito?

Vierailija
23.05.2011 |

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat hampaani on oiottu erittäin onnistuneesti 15-vuotiaana (kiitos äiti kun pakotit minut oikomishoitoon!) ja vaikka itse sanonkin, mulla on nätit, valkoiset hampaat.

Katselen erittäin kiinnostuneena muiden hampaita. Ainoastaan likaiset ja huonosti hoidetut hampaat ällöttävät, hyvin hoitetut ei eikä ole väliä onko hampaat suorat vai vähän vinossa. Ainoastaan räikeimmät "torahampaat" omanikäisilläni (n.35 vuotiailla) ihmetyttää, sillä silloin kun olimme lapsia hampaat kyllä oiottiin ihan kunnallisella puolella lähes kaikilta joilla oli pienikin tarve sille.

Vierailija
2/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa vertailla muihin kun itselläni on täydellisen suorat ja valkoiset hampaat, kiitos papalleni joka hoisi ne aikanaan. On oikomishoidettu ala-asteiässä, kannatti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälleni ei hänen toiveestaan tehty oikomista lapsena, hänen vanhempansa kuuntelivat siis ala-asteikäistä poikaansa. Exä oli kyllä katkera vanhemmilleen ja hankkiutui 28-vuotiaana oikomishoitoon. Kirosi kyllä sitä, miltä tuntui olla keltanokkana työelämässä vieläpä raudat hampaissa...ei ollut kovin vanhan näköinen muutenkaan.

Vierailija
4/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska minulla on huono kasvomuisti, muistan usein hampaiden tuntomerkit paremmin kuin kasvot. Minulle ei ole tehty oikomishoitoa, vaikka sellaista joskus tarjottiin. Ja minusta minulla on kaunis suukalusto, vaikkei hampaani suorassa rivissä olekaan.

Vierailija
5/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin lapsena raudat, koska hampaat olivat aivan sikin sokin, kulmahampaat törröttivät ulospäin kuin vampyyrillä (pystyin irvistämään niin, että yläkulmahampaat olivat huulten ulkopuolella ja muut sisällä). Vanhempani eivät viitsineet rautoja vaatia, kun niitä ei ilman muuta tarjottu, eikä niitä terveyskeskushammaslääkärissä siten laitettu.

Kun täytin 18, marssin itse terveyskeskushammaslääkäriin ja vaadin, että raudat on laitettava - myöntyivät lopulta kun en antanut periksi. Minulta poistettiin 8 hammasta (kaikki viisaudenhampaat ja kaikki 4. hampaat), jotta loput saatiin mahtumaan suoraan riviin. Ei todellakaan jää mitään rakoja, vaan hampaat tietenkin vedetään riviin niiden kolojen kohdalle. Yörautoja aion käyttää lopun ikääni, etteivät hampaat liu'u takaisin väärille paikoilleen.

Nykyisellä asuinpaikkakunnallamme ei oikomishoitoa hevin saa, ainoastaan todella pahoissa purentavirheissä. Lapsilleni aion raudat kustantaa omasta pussista, tosin nyt esikoisen kohdalla katsotaan vielä, kun hampaat ovat aika nätisti rivissä itsestäänkin. Kakkoselle ja kolmoselle tulee raudat ehdottomasti, jos ei yhteiskunnan kustannuksella niin omaan piikkiin. Nuorimmalla "onneksi" on sen verran purentavirhettä, että taitaa kelvata kunnalliseen oikomishoitoon.

Vierailija
6/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä huomiota jos on huonosti hoidetut.

Jos vinksallaan vähän niin saattaa olla jopa ihan kivat.

Mulla ollu aikuisena alhaalla raudat ja juuri kävin hampaiden valkaisussa.

Vierailija
7/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, minulla on aina ollut hyvät hampaat, joita kehuttu. Ne ovat kellertävää hammaskiveä, mikä on voimakkaampaa kuin sellaiset valkoiset hampaat.

Olen kahvinjuoja. Olisivatko hampaani siis inhottavan näköiset?

Tänään vedettiin rikkinäinen maitohammas. Nyt siinä on kamala aukko. Aukon tukkiminen hammasimplantilla maksaisi vähintään 2000 euroa. Mitä siis teen vai annanko tyhjän kohdan loistaa ja herättää huomiota?

Mitä mieltä olette keltaisesta hammaskivestä?

Vierailija
8/37 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannataa oikea vasta yli 20v koska hampaat vaeltavat hieman keskiviivaan nuoremmilla, vaikka kuinka oijottu. Kyllä harmittaa, että ihan turhaan hampaat oikaistu, kun nyt 22-vuotiaana saisi uudestaan hampaat raudoittaa. Niin ne vaan eteenpäin kallistuivat

Vierailija
9/37 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan räikeimmät "torahampaat" omanikäisilläni (n.35 vuotiailla) ihmetyttää, sillä silloin kun olimme lapsia hampaat kyllä oiottiin ihan kunnallisella puolella lähes kaikilta joilla oli pienikin tarve sille.

Hemmetti kun ärsyttää. Todellakaan ei oiottu, ja tulos näkyy tässä suussa.

Ja sama on toistumassa, lapseni on kyllä päässyt arviointiin ja hoidon tarve on kiireellinen, mutta hoidon alkuun pääsyä saa odottaa ainakin tässä kaupungissa väh. vuoden! Olen kysynyt jo muutamaan kertaan peräänkin, mutta aina sanotaan vain, ettei arvioinnista ole kulunut kuin vielä "7kk", "10kk"...

Myötätuntoa myös rumahampaille!

Vierailija
10/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(kuten mun työkaverilla), saatan kiinnittää huomiota mutten ajattele sen ihmeempää. Itselläkin ylähampaat on eteenpäin kallellaan, ei vielä pahasti mutta sen verran että pyrin pitämään suuta kiinni.

Ei ole tehty oikomishoitoa minulle, mutta lapselle on kun tuo oma vikani taitaa olla ihan sukuvika. Ainakin vanhuksilla meidän suvussa menee samalla tavalla.

Vierailija
11/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti jos näen oikein rumat tai oikein kauniit hampaat. Itselleni on tehty oikomishoito, mutta harmikseni se ei ole mitenkään täydellinen. Mun mielestä ihmisessä pistää ensin silmään kaunis hymy, mikä tarkoittaa myös kauniita hampaita. Esim. miestäni harmittaa tosi paljon, ettei hänen vanhempansa oionnut hänen hampaitaan nuorena. Aikuisena kynnys hammasrautoihin on aika korkea. Kaunis hymy hänellä silti on, vaikkakin hampaat aika yksi-risti-kaksi.

Vierailija
12/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kovin oudot, toki huomaan. Mulle on aikusena tehty oikomishoito. Lapsellani on menossa jo 4. oikomiskone:-)

Vierailija
13/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva lapsi aikuisena katuu.

Vierailija
14/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnitän huomiota vinohampaisiin.

Vierailija
15/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty oikomishoitoa. Silti hampaat ihan vinossa edelleen mutta eipä ole pahemmin häirinnyt. Kunhan toimivat syödessä niin olen tyytyväinen =)

Vierailija
16/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en tiedä mitään niin ällöttävää ku keltaset/likaiset/hoitamattomat hampaat. ja lisäksi mietin aina niiden kohdalla kenellä siis on "yks risti kaks" -hampaat, et missä ihmeessä ne on ollu ku oikomishoitoja on lapsille ilmaseks tarjottu (toki vanhempien vastuulla on vaatia tai tapella sellaset lapsilleen, jos siihen on tarvetta). Meillä on alaikäsillä ilmanen suuterveydenhuolto, joten ällöttää, jos joku ei käytä sitä lapsillaan eli jättää hampaat hoidattamatta! ä-l-l-ö-t-t-ä-ä.

Mä oon itse erittäin tarkka lapseni hampaista ja todellakaan ne ei rupea mätänemään sen suuhun (maitohampaat). Ihmettelen, et miten joillakin lapsilla voi maitohampaatkin olla pilattu? kertokaa mulle miten se on mahdollista?

Mulla oli joskus yöraudat puol vuotta purentaan, mutta muuten mulla on valkoiset ja suorariviset hampaat eli kehtaan hymyillä suu auki :)

Vierailija
17/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt hammaslääkäri murjaisi, että pitäis oikaista noi hampaat. Ei todellakaan lapsena sitä tarjottu, eikä vielä nuorena aikuisenakaan. Enpä tiedä kannattaisiko siihen enää ryhtyä.

Pidän hampaistani, on niitä kehuttukin, vaikkeivät ihan suorassa olekaan. Kyllä huomioin toisten hampaat, varsinkin jos on samanlaiset "törröttävät" kakkoset kuin minulla. Ne ovat hauskan näköiset.

Vierailija
18/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhemmat siihen, että no ei sitten. Katkera olen.

Eipä näille aikuisena enää paljon voi tehdä. Hampaat on tosi rumat. Olen kyllä säästänyt rahaa jotta pääsisin yksityiselle edes jotain pientä säätöä saamaan.

Vierailija
19/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en tiedä mitään niin ällöttävää ku keltaset/likaiset/hoitamattomat hampaat. ja lisäksi mietin aina niiden kohdalla kenellä siis on "yks risti kaks" -hampaat, et missä ihmeessä ne on ollu ku oikomishoitoja on lapsille ilmaseks tarjottu (toki vanhempien vastuulla on vaatia tai tapella sellaset lapsilleen, jos siihen on tarvetta). Meillä on alaikäsillä ilmanen suuterveydenhuolto, joten ällöttää, jos joku ei käytä sitä lapsillaan eli jättää hampaat hoidattamatta! ä-l-l-ö-t-t-ä-ä.

Mä oon itse erittäin tarkka lapseni hampaista ja todellakaan ne ei rupea mätänemään sen suuhun (maitohampaat). Ihmettelen, et miten joillakin lapsilla voi maitohampaatkin olla pilattu? kertokaa mulle miten se on mahdollista?

Mulla oli joskus yöraudat puol vuotta purentaan, mutta muuten mulla on valkoiset ja suorariviset hampaat eli kehtaan hymyillä suu auki :)

En muista viestini numeroa, mutta mainitsin, että minulla on hampaita oiottu (raudat olivat varmaan kolme vuotta) mutta silti hampaat ovat vinossa. Muutama hammas on kirjaimellisesti kasvanut poikittain.

Ongelmana tuossakin oli se, että jotta nuo hampaat olisivat kasvaneet suoraan, olisi pitänyt poistaa hampaita mutta se olisi tarkoittanut sitä, että hampaiden väliin olisi jäänyt aika isot kolot. Joten mieluummin otan vinot hampaat kuin epämääräisiä rakoja hampaiden väliin.

Vierailija
20/37 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkiin nätteihin ja niihin kamaliin. Mun hampaita ei ole oiottu, mutta lasteni on, onneksi.