Lapsen uuden kaverin vanhemmat "lahjovat" lastani - miten suhtautua?
Lapseni on jo useita kertoja kutsuttu perheeseen syömään päivällistä - no eihän siinä mitään.
Lapseni on pari kertaa viety perheen kanssa jätskikioskille ja tarjottu hänelle jäätelö - ei siinäkään mitään.
Mutta se jo hieman hämmensi, kun perheen äiti oli ostanut lapselleni t-paidan ja lippiksen. Seuraavalla reissulla oli kuulemma luvannut ostaa farkut!
Lisäksi lapseni väittää, että perheen äiti olisi kutsunut hänet lähtemään mukaan Linnanmäelle koulun loputtua, ja että he voivat maksaa (emme edes asu pk-seudulla...)
Minun rajani meni t-paidassa ja lippiksessä. Pitäisikö vain reilusti soittaa ja sanoa, että ei saa ostaa farkkuja eikä varsinkaan kustantaa lastani Linnanmäelle?? Vai pitäisikö ottaa vastaan kaikki mitä tarjotaan?
Liputan kohtuullisen vastavuoroisuuden puolesta, mutta en kyllä ostelisi lasteni kavereille vaatteita. Lintsireissuille ym. perheellämme taas ei ole mahdollisuutta ottaa kavereita mukaan. Kyse ei ole rahan puutteesta vaan muista asioista.
Kommentit (14)
ja ovat iloisia kaverista. Oliko lapsi ennen yksinäinen?
Minusta on kiva jos makasavat lapsesi mukaan reissuun, toki ensin tulisi neuvotella teideän kanssa asiasta. Vaatteiden ostelu menee hieman yli kyllä ja ihmettelisin miksi niitä ostaa? Oletko yh? Onko lapsellasi huonot vaatteet? Jutteles asiasta perheen kanssa? Vaateostokset on aika yli meneväö asia ilman sopimusta?
juttelemaan ystävällismielisesti hankinnoista. Ruokaa voi tarjota, jäätelöä samoin, mutta kuulostaa aika oudolta hankkia vaatteita lapsen kaverille.
Myös Linnanmäelle ym. antaisin lapsen mennä mukaan.
Kun ei perhettä tunne tai heidän toimintatapojaan, on paikallaan ottaa asia puheeksi.
Muita juttuja pidän ihan normaalina, tottakai voi lasten kavereille tarjota päivällistä ja jätskiä sekä viedä lintsille mukanaan.
Sen takia Linnanmäen reissu olisi minusta ok. Vaatteiden ostaminen (jos kysymys ei ole synttärilahjasta tai vastaavasta) menee kuitenkin överiksi.
joten mikseipä sitä voisi lippistäkin ostaa. Ehkä perhe on varakas eikä pidä pieniä lahjoja minään. Ottaisin vastaan ja pyytäisin lastani vaan kiittämään kauniisti.
tuon uuden lapsen vanhempien käytös.
Varsinkin Lintsi-puheet ovat minusta sellaisia, joista niiden ehdottomasti pitäisi enisn kysyä SULTA ennekuin alkaa tehdä suunnitelmia ja lupauksia lapsen kuullen.
Oli varakkaita tai ei, mutta ei lapselle lupailla kaikenlaista ohi vanhempien, minusta tämä asia on sellainen josta voisi ystävällisesti humauttaa. Esim meillä on "politiikka" että lintsille ei mennä kuin pari kertaa.
TOSIN jos vaikka on saanut nuo vaatteet "työn puolesta" tm. ilmaiseksi/todella halvalla, tai ovat sen oman lapsen pieneksi jääneitä niin ok (esim mummo tuonut tuliasiksi ja ovatkin olleet liian pienet tmv.)
Ja kannattaa myös muistaa että se lapsi voi myös varastaa ja kertoa että "maijan äiti osti" jos ei ihan pienistä muksuista ole kyse
esim poikasi varastamia? Tarkistaisin vanhempien motiivit ihan juttelemalla asioista reilusti. Ehkä he luulevat ettei teillä ole rahaa ja haluavat olla avuksi? Tai jos perheen poika on ennen ollut yksinäinen ja pitävät teidän poikaanne mukavana kaverina ja haluavat antaa lahjoja sen vuoksi.
Kyllä päivällisen ja jäätelön tarjoaminen on ihan normaalia.
viedä ja tarjota- mutta kaikesta, siis ihan kaikesta pitää kysyä lapsen vanhemmilta, muuten tuo käytös kaikessa anteliaisuudessaan on lapsen omine vanhempien nonseleeraamista. Omahyväistä käytöstä. Meillä on useimpien kavereiden vanhempien kesken yhteisesti hyväksytyt toimintatavat, silti aina kysytään erikseen, voiko lähteä vaikka jätskille. Vaatteiden ostaminen on tökeröä, eikä kunnioita ollenkaan sitä, että vanhemmilla voi olla omat ajatuksensa siitä mitä ja milloin ostetaan. Vaikka olisi kuinka rikas, se ei oikeuta epäkunnioittavaan käytökseen.
samalla tavoin keksisin vastalahjoja takaisin, tietty oman varallisuuteni mukaan. Jotkut ihmiset vain tykkäävät olla anteliaampia kuin toiset. En näe siinä mitään pahaa.
Minusta Lintsille meno (=toiseen kaupunkiin ajaminen + kaiken kustantaminen) on huomattavasti isompi juttu. Vaikka toki vaatteetkin menivät minulla yli hilseen.
Toki päästäisin lapseni mukaan Lintsille, jos minulta kysyttäisiin. Ja ehdottomasti haluaisin maksaa oman lapseni rannekkeen ja ruoat, ellei kyseessä olisi poikkeustapaus kuten synttärilahja.
ap
Mutta jos häiritsee, niin mene juttelemaan. Olen itsekin ostanut joskus lapsen parhaalle kaverille muistaakseni ale-laarista t-paidan ja aurinkolasitkin kerran. Tuo lapsi on meidän kanssa tosi paljon mukana kauppareissuilla (vanhempansa luvalla) ja joskus, kun tytöt löytävät mielestään jotain tosi huippua, en viitsi ostaa vain omalleni, vaan ostan molemmille. Jos siis on suht edullisia juttuja. Lisäksi tosiaan tuo kaveri on ollut usein mukana esim. uimahallissa ja kerran Lintsilläkin minun kustantamana ja kutsumana. Olen pyytänyt ihan sillä, että omalla lapsellani on kivempaa, kun on kaveri mukana ja minulla tietty silloin helpompaa. :)
Asian voisi ottaa puheeksi vaikka sen vastavuoroisuuden pohjalta... Eli niin, että kerrot omista tavoistasi ja siitä, ettet pysty maksamaan noita takaisin. Saat silloin kuulla heidän näkemyksen asioihin ja voit sitten miettiä uudestaan omia näkemyksiäsi. Ehkä siinä onkin jotain "lapsenvahti"-palkkaa?!
Mutta jos häiritsee, niin mene juttelemaan. Olen itsekin ostanut joskus lapsen parhaalle kaverille muistaakseni ale-laarista t-paidan ja aurinkolasitkin kerran. Tuo lapsi on meidän kanssa tosi paljon mukana kauppareissuilla (vanhempansa luvalla) ja joskus, kun tytöt löytävät mielestään jotain tosi huippua, en viitsi ostaa vain omalleni, vaan ostan molemmille. Jos siis on suht edullisia juttuja. Lisäksi tosiaan tuo kaveri on ollut usein mukana esim. uimahallissa ja kerran Lintsilläkin minun kustantamana ja kutsumana. Olen pyytänyt ihan sillä, että omalla lapsellani on kivempaa, kun on kaveri mukana ja minulla tietty silloin helpompaa. :)
4 v tyttö on aika paljon ystävänsä kanssa, asutaan ihan 200 m päässä toisistaan. Sain äidistä paljon tukea kun erosin.
He viime vuonna veivät tyttäreni mm Sea Lifeen, paljon ottivat mukaan picnikille jne.
Tytöt viettävät suht yhtä paljon aikaa kummankin kotona, lisäksi tänä kesänä hän ehkä, toivottavasti tulee mukaan kun lähdemme Vaasaan yöksi. Varmuuden vuoksi äiti tulee ehkä mukaan.
Mutta heti kun näitä kutsuja meidän mukana alkoi tulemaan en tietenkään halunnut niitä kieltää mutta menin itse mukaan kerran käymään ja juteltin äidin kanssa asiat selviksi. Kerroin mikä mun rahatilanne on ja mä en aina pysty maksamaan pääsymaksuja, eli jos he ovat suunnittelemassa jotain olisi kiva että he kysyisivät minulta ennen kun kertovat tyttärelleni. Lisäksi kerroin koska minulla ei ole esim autoa ja mukana on isovelikin on minun aika mahdotonta järjestää vastaavia juttuja.
Tämän jälkeen oli itsellä paljon parempi olo.
Nyt me koko kesä ollaan puistossa ja taatusti haetaan tyttö mukaan monta kertaa ja sitä Vaasan reissua odotellessa.
Mutta jos mitään ei sovita kyllä varmaan toinen perhe voisi kuvitella joskus jotain vastavierailua jne. Eli parempi mennä suoraan kylään ja käydä asiat läpi.