Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko minun tulisi teidän mielestänne antaa häälahjaksi rahaa?

Vierailija
22.05.2011 |

Olen yhden lapsen yh. Nettotulomme (sisältää palkan, lapsilisät, lapsen isän maksamat elarit) on 1400. Asumiseen menee 650 euroa kuussa (vuokra, vesi, sähkö, vakuutus)

Ensi kesänä on 3 häät, kahdet rippijuhlat ja kahdet ristiäiset.

Kerro euromäärä ja perheenne nettotulot ja perheenjäsenten lukumäärä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

häissä, niin vähintään 100 euroa.

Kummina vähintään 70 euron lahja, muuten riittää 50 euron.

Kummina ristiäisissä vähintään 100 euron lahja. Jos vain muuten vieraana niin 50 euron lahja riittää.

Köyhyytesi on ihan oma valintasi!

Vierailija
2/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

häissä, niin vähintään 100 euroa.

Kummina vähintään 70 euron lahja, muuten riittää 50 euron.

Kummina ristiäisissä vähintään 100 euron lahja. Jos vain muuten vieraana niin 50 euron lahja riittää.

Köyhyytesi on ihan oma valintasi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä PITÄISI antaa. Musta on tietyt alarajat mitä halvempia lahjoja ei oikein voi antaa, jos haluaa osoittaa arvostavansa sankaria ja juhlan luonnetta. jos pankkitilin saldo mahdollistaa, voi sitten halutessaan antaa enemmän. eri asia tietenkin, jos sankari ilmoittaa, ettei tarvitse lahjoja / toivoo pieniä lahjoja.

yhden aikuisen ja lapsen pitäisi musta antaa häälahjaksi väh. 50e, rippilapselle 40e ja ristiäislahjaksi (oletan että lähipiiriä, harvoin muuten kutsutaan) 30-40e. kummilapsille joka juhlissa tietysti hiukan enemmän. mutta et kai tosissasi vie ristiäislahjaksi rahaa? pääset myös halvemmalla kun ostat laadukkaita lahjoja esim. outleteista ja tarjouksista, saat silloin 40e arvoisen lahjan jopa 20e:llä.

t. yksinasuva, tulot noin 1400e

Vierailija
4/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap;n pitäisi siis sinun mukaasi maksaa kesän juhlista 150 (häät) + 80 (rippijuhlat)+60 (ristiäiset)=290 aika iso summa pelkästään lahjoihin ap:n tuloista. ja niihin juhliinhan menee myös matkat, mahdolliset juhlavaatteet (toki noihin käy varmaan samat), majoitus yms.

Meidän perheellä on nettotulot 4200 (perheenjäseniä 3) ja silti antamasi summat aika suuria.

mitä PITÄISI antaa. Musta on tietyt alarajat mitä halvempia lahjoja ei oikein voi antaa, jos haluaa osoittaa arvostavansa sankaria ja juhlan luonnetta. jos pankkitilin saldo mahdollistaa, voi sitten halutessaan antaa enemmän. eri asia tietenkin, jos sankari ilmoittaa, ettei tarvitse lahjoja / toivoo pieniä lahjoja.

yhden aikuisen ja lapsen pitäisi musta antaa häälahjaksi väh. 50e, rippilapselle 40e ja ristiäislahjaksi (oletan että lähipiiriä, harvoin muuten kutsutaan) 30-40e. kummilapsille joka juhlissa tietysti hiukan enemmän. mutta et kai tosissasi vie ristiäislahjaksi rahaa? pääset myös halvemmalla kun ostat laadukkaita lahjoja esim. outleteista ja tarjouksista, saat silloin 40e arvoisen lahjan jopa 20e:llä.

t. yksinasuva, tulot noin 1400e

Vierailija
5/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen menossa naimiseen kesällä, enkä todellakaan odota mitään 100€ lahjoja. Kavereilta 20€ korkeintaan ja sukulaisilta 50€. Ja tietysti omien tulojen mukaan. Ja kirjoitin kutsuun ihan vilpittömästi että ilman lahjaakin saa tulla. Meillä ei kyllä mene häihin paljoa rahaa.

Vierailija
6/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika taitava shoppailemaan kaikkea laadukasta kohtuuhintaan.... Toki ajattelen ennen kaikkea lahjan saajaa. Itse tulen onnelliseksi hyvinkin pienestä jutusta jos se sattuu olemaan minulle sopiva lahja. Vieläkin muistelen lämmöllä muutaman vuoden takaista joululahjaa joka oli tuiki tavallinen alle 10€ raastin. Jotenkin se vaan oli jäänyt multa hankkimatta vuosikaudet joten olin huippuiloinen siitä että joku oli huomannut sen puutteen minun kodistani:)) Eli joku ajattelin minua.

Vierailija
7/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika taitava shoppailemaan kaikkea laadukasta kohtuuhintaan.... Toki ajattelen ennen kaikkea lahjan saajaa. Itse tulen onnelliseksi hyvinkin pienestä jutusta jos se sattuu olemaan minulle sopiva lahja. Vieläkin muistelen lämmöllä muutaman vuoden takaista joululahjaa joka oli tuiki tavallinen alle 10€ raastin. Jotenkin se vaan oli jäänyt multa hankkimatta vuosikaudet joten olin huippuiloinen siitä että joku oli huomannut sen puutteen minun kodistani:)) Eli joku ajattelin minua.

Vierailija
8/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai nyrpistelee nenäänsä liian "halvalle" lahjalle niin oma on häpeänsä.

Vierailija
9/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljen häälahjaksi meni 100 euroa, kummilasten rippilahja voisi olla jotain 70 euroa, sukulaislasten ristiäisiin meni muistaakseni 50 euroa.

Mutta jos kyseessä ovat vähän kaukaisemmat tutut, niin häälahja voisi olla 50-70 euroa. Jonkun tuttavan lapsen rippilahjaan laittaisimme ehkä 50 euroa ja ristiäislahjaan ehkä 30 euroa.

Meidän perheeseemme kuuluu kaksi aikuista ja kaksi lasta (4- ja 1-vuotiaat) enkä voi sietää ajatusta, että alle kouluikäiset lapsetkin pitäisi ottaa lahjan arvossa huomioon. Minusta lahjan arvo on perhekohtainen eikä siinä mitata syömisten määrää. Jos juhlakalu haluaa rahoittaa juhlansa lahjoilla, ollaan aivan vääränlaisessa tilanteessa.

Tuloja meidän perheellämme on tällä hetkellä 2500 euroa, mutta normaalitilanteessa olisi 4500 euroa ja silti annamme aina lahjat samalla tavalla kuin yllä. Ei kai miljonäärin tarvitse antaa jollekin tuttunsa lapselle rippilahjaksi 10 000 euroa?

Vierailija
10/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toivotaanko nykyään ristiäisissäkin rahaa? Minusta tämä maailman on mennyt kurjaksi. Olis vaikka kunnon lahjalistat sen sijaan...

Vierailija
11/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hirveä kasa menoja, saitko kaikista tietää eilen ?

Mä olin viime kesänä ihan pa, siis aivan ja mä sain kanssa kutsun häihin ja pyydettiin rahaa. Otin yhteyttä morsiameen ja sanoin mun täytyy jäädä häistä pois kun rahapussi ei taivu. Sitten morsian alkoi järjestelee, sain mm kimppakyytipaikan ja yhteinen tuttu oli ostanut jo hotelliyöpymisen, huone muutettiin kahden hengen huoneeksi ja lisä oli tosi pieni. Tässä vaiheessa hääpari oli tehnyt jo lahjalistan ja sieltä löytyi sopiva, joka oli valmiina omassa kaapissa. Tehtiin toisen matkustajan kanssa että mä kuittasin lahjan ja hän ajoi ja maksoi autoonsa bensat ja maksoi majan. Kiitti vielä kovasti kun tulin mukaan, oli kivempi ajaa kaksin.

Itse kun aikoinaan menin naimisiin tiedettiin häistä jo 1,5 v aikaisemmin, onko kaikki nämä tulleet sulle nyt ? Esim raskaus paljastui viime viikolla ja 2 kk päästä on ristiäiset ?

Varsinkin vähätuloisen pitää osaa ennakoida asioita.

Rippijuhliin voit hyvin mennä lapsen tekemän kortin kanssa ja laitat kuoreen 20 euroa ja sama ristiäisiin. Häistä kannattaa miettiä monia juttuja, mutta voisitko ajatella esim että antaisit lahjakortteja, esim kutsuisit heidät leffailtaan tai jotain vastaavaa ? Ehkä hääparit tietävät sun rahatilanteen paremmin kuin joku teini joka pääsee ripille.

Vierailija
12/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden lapsen yh. Nettotulomme (sisältää palkan, lapsilisät, lapsen isän maksamat elarit) on 1400. Asumiseen menee 650 euroa kuussa (vuokra, vesi, sähkö, vakuutus)

Ensi kesänä on 3 häät, kahdet rippijuhlat ja kahdet ristiäiset.

Kerro euromäärä ja perheenne nettotulot ja perheenjäsenten lukumäärä.

Ristiäiset:

-ostat (tai kaivat kaapista) lakana/puuvillakangasta. Ompelet kaksi "tyynyliinaa", kuminauhakuja johon pujotat silkkinauhaa

-kartonkia (tai pahvia jos kotoa löytyy), leikkaat pieniksi korteiksi, tulostat runoja/loruja, liimaat pahveille, koristele piirtäen/tarroilla

Voila, sinulla on lorupussi, maksoi per pussi alle 10e ja kun näkee vähän vaivaa tulee aika hieno.

Rippijuhlat:

-kierrätyskeskuksesta muutama hyvä teos ja pakettiin narulla/silkkinauhalla plus pullo alkoholitonta kuohuvaa tai paketti kahvia tai teetä riippuen saajan mieltymyksistä, halutessa voi laajentaa myös vaikka kirjat koriin plus herkkuja

-TAI tyhjästä lasipurkista säästölipas, koristele mielesi mukaan erilaisilla kuvilla, säästövinkeillä tai lahjan saajan säästökohdetoiveilla, sisälle voi myös rullata lottorivin

-tyhjä kirja johon saatekirje: "tilaa ajatuksille" ja mukaan voit laittaa vaikka kymmenen vuotta vanhemmalle sankarille tarkoitetun kirjeen, saa avata xx.xx.xxxx ja siihen kaikkea tulevaisuuden toiveista ja siitä millainen sankari on ja lapsuuden tapahtumista jne.

Hääpari:

-jos jaksat, tilkuista ommeltu rakkauden peitto, perin helppo tehdä, kankaita saa ilmaiseksi/liki ilmaiseksi kirppari/kier.keskukset

-kirja vuodeksi hääparille, tyhjään kirjaan kirjailet joka kuukaudelle jonkun ajatuksen/kysymyksiä ja hääpäri voi täyttää itse kirjaa

-matkaopas kotikaupunkiin, eli kun oma kaupunki käy tylsäksi niin rullalle kierretty aarrekartta joka esittelee kotikaupungin/lähikaupungin bongauspaikkoja eli yhteistä tekemistä ilmaiseksi

-tai itse keksitty taikoja hääparille-rasia jossa esim. suolaa riitojen päälle, sokeria iltojen makeuttamiseksi, leipäohje arkeen, siemeniä puutarhaa varten tms.

Edullisia, jos jaksat nähdä vaivaa voivat olla hienojaki. Anna ideoiden lentää!

Mitä oikeasti haluaisit antaa, millaiselle ohjeelle juhlakalulla olisi käyttöä? Ja siitä soveltamaan...

Vierailija
13/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on törkeää, että häävieraiden kuuluu muka antaa jokin tietty summa ei tietenkään! Jokainen antaa sen mihin kykenee...onhan se nyt kohtuutonta ja moukkamaista olettaa että joku yh antaa viimeiset roponsa toisten kekkereihin.

Vierailija
14/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjakortit on tosi hyvä idea, siis yhdessä tekemisiin!

Vierailija
15/15 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

häihin kahdelta 40-50e, konfirmoidulle 30e ja ristiäisiin lahja parilla kympillä. yhteensä siis jtn 240e. jaat sen viidelle kuulle (touko-syys) ja pistät viis kymppiä sivuun joka kuussa niin saat sen kasaan. juhliin käy joka kerralle samat vaatteet, jotka kaapissa pitää joka tapauksessa olla, eiköhän jokainen meistä käy joskus juhlissa. ja ennen kuin joku alkaa itkeä matkakuluista: vaikea uskoa, että jokaisiin juhliin on 700 km matkaa ja ap varmaan käy ihan huvikseenkin joskus kotikylää kauempana. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi