Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako syödä Roaccutan-kuuri? Olen 35v ja akne lehahtelee..

Vierailija
22.05.2011 |

Isoja paukamia saattaa tulla tuon tuosta, välillä monta kerrallaan, iho kun on hyvin vaalea niin ikävät punaiset jäljetkin jää paukamista :( Joudun käyttämään aina peitevoiteita ym, muuten naama on niin kirjava. Ihotautilääkärille olen jälleen menossa ensi viikolla, ja viimeksi jo ehdotteli Roaccutania.. mutta pelottaa, mitä sivuoireita siitä tulee ja auttaako se? Kenelläkään kokemusta? Pienentääkö se ihohuokosia myös ja tekeekö ihosta muutenkin paremman näköisen?

Kiitos vastaajille jo etukäteen :)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahempia sivuoikreita. Huuelt kuivui ja vartaloon kaikkialle tuli pieniä ihottumanäppylöitä, mutta siinämpä se. Mutta hyöty oli todella suuri eli oikein paha akne parani kokonaan. nyt on pari kk kun lopetti kuurin.

Vierailija
2/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo pitkää ab-kuuria ja sitten paikallishoitoja? Jos ei tulos pysy niillä hyvänä, kokeilisin sinan Roaccutania. Kunnon akne on sen verran kurja vaiva, että haittaa elämää kovasti.

Itselläni pysyy kurissa nyt 4kkn kuurin jälkeen A-vit.voiteella+täsmärasvalla. tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syönyt ko lääkettä ja suosittelen. Ihon kuivumista tuli, ei muuta. Mikään muu ei mulla tepsinyt.

Vierailija
4/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en päässyt eroon ruusufinnistä lääkkeilläkään, mutta vei kuitenkin kaikista kipeimmät paukamat.

Välillä tulee muutama, mutta saan ne nyt jotenkin kuriin Rosazal-voiteella.

Vierailija
5/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk:n Apocyclin kuurin.. iho oli kuurin ajan hyvä, mutta välittömästi sen jälkeen alkoi taas kukkia. Todella inhottavaa.

Kuinka pitkiä kuureja Roaccutanista määrätään? Onko vaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa?

ap

Vierailija
6/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kuuria pitää jatkaa pidempään ja sitten jatkaa ylläpitohoidolla eli kahta rasvaa aamjuin illoin. Jos iho huononee heti, et ole syönyt tarpeeksi pitkää kuuria. Lekuri oli sitä mieltä, että jos hoitotulos pysyy vähintään 6kk, Roaccutania ei aloiteta, mutta jos jää sen allle, nin aloitetetaan. Onneksi ei ole tarvinnut. Nyt 1,5v paikallishoidolla.

3 kk:n Apocyclin kuurin.. iho oli kuurin ajan hyvä, mutta välittömästi sen jälkeen alkoi taas kukkia. Todella inhottavaa.

Kuinka pitkiä kuureja Roaccutanista määrätään? Onko vaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa?

ap

Vierailija
7/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kannattaa ottaa syksyllä/talvella koska iho pitää suojata niin hyvin auringonvalolta.Veljeni söi tuota mutten muista kuinka kauan,limakalvot halkeilivat ja maksa-arvot nousivat mutta finnit kyllä lähti

Vierailija
8/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aikuisiällä lehahtanut akne oikein kunnolla. Tällaista ei ollut nuorempanakaan. :-(

Paikallishoidot ja antibiootit eivät auttaneet tai aiheuttivat liikaa sivuvaikutuksia.

Söin sitten Roaccutania 8kk puolella annoksella (koska elimistöni herkkä). Maksa-arvot alkoivat nousta siihen malliin, että kuuri piti lopettaa enkä saa enää käyttää Roaa koskaan.

Harmi sikäli, että Roa oli alkanut vähentää talineritystä ja iho oli mennyt siinä mielessä selvästi parempaan suuntaan.

Sivuvaikutuksia: kuivumista oli, mutta sen kanssa selvisin rasvoilla, silmätipoilla ja nenän limakalvoja kostuttavalla öljyllä (nenä kuivui niin että verta vuoti vähän väliä ja ihan kunnolla).

Raskaaksi ei saanut missään nimessä tulla.

Hiustenlähtöä, pahaa sellaista, kuurin päätyttyä. Hiuksia lähti tupoittain vetämällä. Toivottavasti ne vielä palaavat. Tästä on sen verran vähän aikaa, että en osaa sanoa siitä. Hiustenlähtö on ainakin pysähtynyt, en tiedä kasvavatko takaisin.

Roan lopettamisen jälkeen kävi loppujen lopuksi niin, että akne alkoi pahentua. Koskaan se ei ole ollut niin paha kuin nyt. Ilmeisesti Roa ehti aukaista sen verran huokosia, että kun ylimääräinen talinmuodostus nyt edelleen jatkuu, niin tali pääsee esteettä ihon pintaan asti tai jotain. Ennen Roaa tali jäi aika paljon ihon alle näppylöiksi mutta ei tullut pintaan asti (mulla on pienet ihohuokoset). Tämä nyt ihan mun omana ajatuksena.

En tiedä, jos olisin saanut jatkaa Roaa tarpeeksi kauan, olisiko se ehtinyt tuhota talirauhaset ja talinmuodostus olisi vähentynyt pysyvämmin. Pitäisi perehtyä teoriaan...mutta tosiaan, mun kroppa ei kestänyt näin vahvaa lääkettä.

Vierailija
9/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja altistaa auringolle eli siinä mielessä vähän huono syödä kesällä.

Nostaa kolesterolia ja maksa-arvoja (välillä) ja väitetään myös aiheuttavan masennusta ja ärtynyt paksusuoli-oireyhtymää. Alkuperäinen valmistaja ja patentin omistaja on lakannut valmistamasta ja myymästä lääkettä USAssa oikeustapausten takia ja USAssa Roaccutan (Accutane) on hyvin tarkasti kontrolloitu lääke.

Tehokas lääke se yleensä kyllä on ja monilla ei muita sivuvaikutuksia juuri ole kuin ihon ja limakalvojen kuivuminen. Ehkäisy pitää olla varma.

Vierailija
10/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti vielä mainita. Iho ruskettui huomattavasti helpommin kuin normaalisti. Tän ikäiselle aiheutti myös liikapigmentaatiota eli pigmenttiläiskiä naamaan. Eli jos on tällaista taipumusta niin kannattaa miettiä.

Ihon ohenemisesta osaan sanoa vain että ei ihoni sen kuurin jälkeen mitenkään paremmalta näyttänyt, muuten kuin hetkellisesti tosiaan finnien osalta.

t. se 35v joka joutui lopettamaan

Vierailija
11/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määräsi minulle alkuun Clindoxyl-voidekuurin 3 kk:ksi. Siitä on nyt kahdessa kuukaudessa ollut sen verran apua, että uusia finnejä tai jopa miliumeja ei ole tullut, entisten paraneminen tosin näköjään kestää pitkään. Ja arvet on jo jäänyt, en tiedä mitä niille voisi tehdä?

Mulle lääkäri ei halunnut määrätä antibioottikuuria kesäksi, sillä herkistää ihon palamiselle. Sitä harkitaan kuulemma sitten syksyllä, jos Clindoxylistä ei ole apua. En muista, mikä tuo lääke olisi ollut nimeltään.

Vierailija
12/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tänne ennenkin kirjoittanut Roaccutania ylistäviä lausuntoja, etsi vanhoja ketjuja. Aloitin kuurin sinä päivänä kun täytin 32, söin lääkettä 9kk, nyt olen 36 enkä ole katunut päivääkään. Iho pysynyt hyvänä. Kesää vasten en aloittaisi, mutta esim. elokuun lopulla kyllä.

Vierailija
13/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootti tehoaa akneen yleensä vain kuurin ajan mutta Roaccutanilla tulos on parhaassa tapauksessa pysyvä.

Toisille tulee Roaccutanista sivuvaikutuksia enemmän ja toisille vähemmän. Yksilökohtaistahan se on etkä kokeilematta tiedä miten lääke sinuun vaikuttaa. Mielestäni ihmisiä pelotellaan Roaccutan-kuurin sivuvaikutuksilla aivan liikaa. Usein myös vaikuttaa siltä etteivät nämä pelottelijat ole itse Roaccutania edes käyttäneet vaan toistelevat kuulopuheita.

Sitä paitsi on hyvä muistaa etteivät pitkät antibioottikuuritkaan ole elimistölle täysin riskittömiä. Itse söin useamman antibioottikuurin akneen ja sain riesakseni toistuvan vatsakatarrin. Tällä hetkellä syön Roaccutanin rinnakkaisvalmistetta, sivuvaikutuksia on jonkin verran mutta iho on parantunut hyvin. (Olen myöskin kolmekymppinen nainen.)

Vierailija
14/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärit määrää ab-kuureja tai Roaccutania auringontakia. Eikö ne ole kuulleet auringoltasuojautumisesta??? Mun lääkäri vain totesi, että pitää sitten suojautua huolella. Ja tiettyjäm rasvoja käyttää vain iltaisin ja pestä ne aamulla huolela pois. EIkä ole tullut ongelmia.

Vierailija
15/30 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syönyt nyt 3 vk Roaccutania. Jo 4.päivän jälkeen ihoni oli tasaantunut, viikon kuluttua kaikki finnit leuasta ja poskista lähteneet. Nenässä vielä isot huokoset ja sieltä puskee talia, mutta muuten mun iho on aivan ihanassa kunnossa, ekan kerran moneen vuoteen. Pari ekaa viikkoa silmät kutisi ja kirveli, se on nyt mennyt ohi. Huulista lähtee nahka riekaleina, lääkäri antoi reseptin hyvään perusvoiteeseen, sitä vaan nassuun ja huuliin (huulirasva vain pahensi).

Aloituslääkärikerralla otettiin raskaustesti, kuukauden päästä verikokeet ja raskaustesti. Apteekki antaa vain 1 kk satsin kerrallaan. Lääkäri ei ollut moksiskaan siitä, että on kesä (aurinko), sanoi vaan, että älä nyt istu auringossa kärventämässä itseäsi (sitä en tee muutenkaan koskaan).

Olen mielettömän tyytyväinen, mä sain ainakin tästä avun. Harmittaa vaan, etten vaatinut Roaccutania aikaisemmin vaan kokeilin jotain Tetra....antibioottia, josta ei ollut mitään hyötyä.

Vierailija
16/30 |
30.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jotenkin helpottunut lukiessani teidän viestejä. En ole ainut 32- vuotias aknesta kärsivä. Olen kärsinyt aknen kanssa 17- vuotiaasta ja tuntuu, että pahempaan menee koko ajan. Lopetin 2kk sitten puolen vuoden antibiootit ja tilanne on aivan kaamea tällä hetkellä, kuurin ajan oli suht hyvä iho, mutta kahta kauheempi nyt. Huomenna ihotautilääkäri ja meinaan vaatia Roaccutania, tämä kesä ajankohtana vain mietityttää, tuleeko huomisesta turha käynti. Itse en auringon otosta piittaa, kunhan saisin joskus nauttia normaalista ihosta..

17/30 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akne pillereiden - http://track.fi.derminax.com/product/Derminax/?uid=2484&sid=1386&pid=123&bid=advandec Sain tilaukseni ajallaan ja tabletit toimivat hienosti.

Vierailija
18/30 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisiän akne = ruusufinni, ei akne

Vierailija
19/30 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jotenkin helpottunut lukiessani teidän viestejä. En ole ainut 32- vuotias aknesta kärsivä. Olen kärsinyt aknen kanssa 17- vuotiaasta ja tuntuu, että pahempaan menee koko ajan. Lopetin 2kk sitten puolen vuoden antibiootit ja tilanne on aivan kaamea tällä hetkellä, kuurin ajan oli suht hyvä iho, mutta kahta kauheempi nyt. Huomenna ihotautilääkäri ja meinaan vaatia Roaccutania, tämä kesä ajankohtana vain mietityttää, tuleeko huomisesta turha käynti. Itse en auringon otosta piittaa, kunhan saisin joskus nauttia normaalista ihosta..

Tosin 2/3 kuurista alkaa olla takana ja tulos on jo aika mainio, jonkin verran tukkeumia vielä on, mutta niitä olikin alussa aivan hirvittävät määrät. Oma lääkärini antoi kyllä lääkkeet kesää kohden, kun vakuutin vältteleväni aurinkoa muutenkin (aito punapää ja pigmentti ihossa sen mukainen). Hänen mukaansa on jopa hyvä, että syön kuuria kesällä, koska iho paksuuntuu kesällä auringon vaikutuksesta ja se liittyy jotenkin aknen syntymekanismiin.

Vierailija
20/30 |
31.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä kirjoittivat vaikka olen jo 36

Auttaa melkein täydellisesti. Yritin lopettaa pariin otteeseen viime vuosina, mutta iho menee heti huonoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi