4v. ottanut rahaa lompakosta...
Miehen 4v. lapsi ottanut lompakostani rahaa (10€). On jo toinen kerta lyhyen ajan sisällä, kun meillä ollessaan ottaa toisen rahaa. (Viimeksi otti isältään) Onko ihan normaalia 4v.:n käytöstä? Viimeksi raha löytyi, nyt ei löydy mistään...ottaa kyllä päähän...miten tässä nyt pitäisi toimia?
Kommentit (23)
Anna leikkirahaa leikkeihin, kelpaa varmasti yhtä hyvin.
ja toisen omasta. Tää oli suorastaan naurettava avaus. On teillä siellä iso ongelma :D. Ottakaa toki yhteyttä varastelevan kieron lapsen äitiinkin tästä!
minun lompakossani, joka ollut laukussa. Että kyllä se on ihan sieltä kaivettu. Ja lapsi tietää tasan tarkkaan, ettei minun laukkuuni tai lompakkooni mennä tonkimaan, eikä sitä "näkyvästi" ole koskaan tehnytkään.
ap
Ei tosiaan tuossa iässä ole vielä selkeää käsitystä omistussuhteista.
Juuri tällaisia vielä tuon ikäiset ovat. Ap, oletteko kyselleet, että mitä varten tarvitsee rahaa? Yleensähän lapset haluavat leikkeihinsä oikeita tavaroita. Voi siis leikkiä kauppaa yms. jos näin, niin tehkää yhdessä oikeat leikkirahat.
Olen kyllä sellaistakin kuullut, että lapsi on ottanut etäisän rahoja, koska lapsen kotona on ollut pulaa rahasta jopa niin, ettei ole äiti saanut itselleen lääkkeitä hankittua. Ja lapsi oli kuullut tämän, kun äiti luuli lapsen nukkuvan ja pyysi ystävältään lainaa.
ja sitä mieltä, että lompakossa oleva raha on irtorahaa, siis löydettyä ja siksi hän voi siirtää sen itselleen säästöön. Asiasta puhuttu paljon, mutta lapsi pysyy kannassaan eli älkää jättäkö rahaa näkyviin, se pitää saada säästöön! :-)
ja toisen omasta. Tää oli suorastaan naurettava avaus. On teillä siellä iso ongelma :D. Ottakaa toki yhteyttä varastelevan kieron lapsen äitiinkin tästä!
No kyllä vaan tasan tarkkaan normaali 4v. ymmärtää. Ja normaali tämä lapsi minusta kaikin puolin on. On kyllä leikkirahaa lapsella, siitä ei ole kiinni. Ja nyt on siis raha jossain hukassa. Ärsyttää!!
ap
jos aikuinen ei ole sitä vahtimassa. Voitte kyllä käydä uudelleen lävitse, että käsilaukkuusi ei saa koskea, mutta ei lapsi tajua sitä, että miksi se on kielletty. Veitset ym ymmärtää, koska ovat vaarallisia, mutta käsilaukkuhan ei ole.
Laita laukku sellaiseen paikkaan, ettei lapsi pääse käsiksi siihen.
minun lompakossani, joka ollut laukussa. Että kyllä se on ihan sieltä kaivettu. Ja lapsi tietää tasan tarkkaan, ettei minun laukkuuni tai lompakkooni mennä tonkimaan, eikä sitä "näkyvästi" ole koskaan tehnytkään.
ap
ero oman ja toisen oman välillä ei oikeasti ole vielä kovin selvä.
Tuon ikäisillä aivan tavallita lainata toisten tavaroita. Ja varmsti ei ainakaan ymmärrä rahan arvoa, se on selvä.
No kyllä vaan tasan tarkkaan normaali 4v. ymmärtää. Ja normaali tämä lapsi minusta kaikin puolin on. On kyllä leikkirahaa lapsella, siitä ei ole kiinni. Ja nyt on siis raha jossain hukassa. Ärsyttää!!
ap
nimenomaan kirjoitin, että lapsi on OTTANUT rahaa. Eikä lapsi ole mikään juuri 4v. täyttänyt, itseasiassa lähempänä 5v. ja ymmärtää kyllä, ettei noin saa tehdä. Lapselta on kysytty, mitä varten otti rahaa, mutta ei osaa vastata. Viimeksi raha löytyi takin taskusta, siksi mietinkin, yrittääkö jotenkin viedä sitä rahaa äidilleen (kuten joku ehdotti). Mutta mietin, osaako tuen ikäinen ajatella noin?
ap
Jos olette kovin vihaisia ja tuohtuneita, niin tuskin kertoo, että miksi on ottanut.
Ja harvempi alle 7v osaa kertoa, että miksi teki jotain. Tai vastauksena on vain, että minä halusin.
Oletteko kysyneet, että mitä olisi rahalla tehnyt?
Jos olette kovin vihaisia ja tuohtuneita, niin tuskin kertoo, että miksi on ottanut. Ja harvempi alle 7v osaa kertoa, että miksi teki jotain. Tai vastauksena on vain, että minä halusin. Oletteko kysyneet, että mitä olisi rahalla tehnyt?
tai mihin tarvitsee. Sanottiin myös, että oli tarkoitus lähteä sillä rahalla ostamaan jätskiä, että jospa tyttö hakisi rahan niin mentäisiin ostamaan sitä jätskiä. Mutta ei silti tuo rahaa.
ap
rahahuolia. Todellakin voi ajatella vievänsä rahaa isin kodista äidin kotiin. 4-vuotiaskin ymmärtää aika paljon ja kantaa ennen kaikkea huolta ja vastuuta vanhemmistaan (vaikka sen ei tietenkään niin pitäisi olla). Totta kai 4-vuotias voi lapsenjärjellään ajatella auttavansa äitiä, kun pihistää isin kotoa rahaa. Keskustelun paikkahan tuo on.
Sitä minä kuitenkin vähän ihmettelen, että ettekö te VAHDI 4-vuotiasta, jos kerran on jo toinen kerta lyhyen ajan sisällä, kun lapsi ehtii valvomatta käsilaukullesi ja vielä piilottaa rahan johonkin. Eihän 4-vuotiaan pitäisi kauheasti ehtiä tehdä mitään omin päin! Lapsihan voi ehtiä tehdä jotain vaarallistakin, jos häntä ei vahdita!
että tuon on tehnyt miehen lapsi, ei ap:n.
Vai muistat väärin ja syytät lasta.
rahahuolia. Todellakin voi ajatella vievänsä rahaa isin kodista äidin kotiin. 4-vuotiaskin ymmärtää aika paljon ja kantaa ennen kaikkea huolta ja vastuuta vanhemmistaan (vaikka sen ei tietenkään niin pitäisi olla). Totta kai 4-vuotias voi lapsenjärjellään ajatella auttavansa äitiä, kun pihistää isin kotoa rahaa. Keskustelun paikkahan tuo on. Sitä minä kuitenkin vähän ihmettelen, että ettekö te VAHDI 4-vuotiasta, jos kerran on jo toinen kerta lyhyen ajan sisällä, kun lapsi ehtii valvomatta käsilaukullesi ja vielä piilottaa rahan johonkin. Eihän 4-vuotiaan pitäisi kauheasti ehtiä tehdä mitään omin päin! Lapsihan voi ehtiä tehdä jotain vaarallistakin, jos häntä ei vahdita!
ja ovat kyllä koko ajan valvottuja. Rahan lapsi on todennäköisesti ottanut aamuyöstä, kuulin hänen silloin hiippailevan eteisessä (jossa laukku oli, vessa on siinä vieressä), kun menin katsomaan, lapsi kipitti sänkyynsä ja oletin hänen käyneen vessassa. (kysyin myös onko kaikki hyvin ja peittelin lapsen ja jatkoi uniaan, hänellä on tapana käydä öisin vessassa) Viime kerralla raha oli myös kadonnut yön aikana.
ap
Oikeastiko olet niin köyhä, että tiedät lompakossa olleen 10 e? Vai muistat väärin ja syytät lasta.
nostin 40€ ja siitä jäi tuo 10€, tykkään että lompakossa on edes jotain käteistä, jos vaikka kortti ei toimikaan. Ja köyhä olen myös.
ap
Ongelma taitaa olla se, että tuon on tehnyt miehen lapsi, ei ap:n.
sitä todella tarvittaisiin meidän köyhässä perheessämme.
ap
keittiön tasoilta oteta kolikoita omaan pussukkaan. Siivosin joskus vuosi sitten huonetta ja sieltä löytyi 20 Euron setelikin lelujen joukosta. Nyt tajuaa jo rahan päälle jotain.
No, mutta muuten sanoisin, että tietysti raha pitää saada takaisin. Osaisiko lapsi kertoa, mihin on laittanut? isänsä voisi jutella vaikka rauhallisesti asiasta ja maanitella kertomaan. Toisaalta ongelma tuon ikäisten kanssa on usein se, etteivät aidosti muista, mihin sen tunkivat.
Fakta nyt on, että rahan täytyy olla jossain, ellei ole pytystä vetänyt alas tai syönyt. Tutkitte lapsen tavarat, vaatteet, kassin, sängyn jne. Itse en kyllä jaksaisi 10 Euron päälle pitää kauheaa etsintäsessiota. Vilkaisisin tavarat ennen äidille lähtöä, ettei ajaudu sinne ja luottaisin, että se tulee ennemmin tai myöhemmin esiin. Ja jos ei tule, niin so?
ja sitä mieltä, että lompakossa oleva raha on irtorahaa, siis löydettyä ja siksi hän voi siirtää sen itselleen säästöön. Asiasta puhuttu paljon, mutta lapsi pysyy kannassaan eli älkää jättäkö rahaa näkyviin, se pitää saada säästöön! :-)