Millaisilla tuloilla ja elämäntyylillä jää jotain säästöön?
Meillä perheen yhteenlasketut bruttotulot on noin 11 000 euroa ja musta siis tosi hyvät, mutta juuri mitään ei jää sukanvarteen. Asutaan pääkaupunkiseudulla, paritalossa, josta velkaa noin 250 000 euroa. Lainanlyhennysten ja muiden pakollisten kuukausimaksujen (sähköt, lasten hoidot, vakuutukset, lasten harrastukset yms) jälkeen esim mun tilistä kyllä kaikki muu menee ihan normaaliin elämiseen (ruokaan, lasten vaatteisiin, bensaan yms.) ja jos jotain jää yli, niin viimeistään joku vuotuinen perheen yhteinen loma senkin säästön kuittaan. '
Joten mietityttää vaan, että millaisillahan tuloilla sitä voisi alkaa jotain säästämäänkin :-) Mekään ei eletä mitään pröystäileväisesti, arkiruoka on ihan normiruokaa, ei käytetä merkkivaatteita yms. ja silti ei puhettakaan että tässä mitään isompaa säästettäisiin
Kommentit (30)
Kyllä meillä jää ihan hyvin säästöön, vaikka meillä on pienemmät tulot, asutaan suht kalliisti vuokralla, meillä on 3 autoa ja 2 lasta. Mitenköhän meidän elämä eroaisi teidän elämästä? Ehkä niin että ei matkustella juurikaan. Kertaakaan ei olla lennetty ulkomaille.
Olen samaa mieltä että on hassua puhua tuommoisesta ekologisesta elämästä, jossa säästetään mukamas kotoSuomessa autoilusta ja sit lennetään ulkomaille... Jos jättää lomalla lentämättä Australiaan, niin vastaavasti voi ajaa ihan huoletta 20 km työmatkaa autolla 7 vuotta! Meidän perheessä valitaan mieluusti jälkimmäinen, jolloin lapsen hoitopäivätkään ei ole niin pitkät ja saadaan perheelle yhteistä aikaa.
Meidän tulot on nettona nelisen tonnia (kahden aikuisen palkka), pääomatuloja on viitisen sataa kuussa. Maksettu omakotitalo, autotalli ja tontti. Oma auto. Kaksi lasta.
Pakollisia menoja suunnilleen seuraavasti:
-bensaa 100 € kuussa (noussut muuten ihan hirveästi!), muita kuluja autoon vajaa satanen kuussa
- ruokaa 500 € kuussa (noussut myös)
- vaatteita, kenkiä yms. vaikea arvioida mutta noin 200 €/kk
-vakuutuksia 150 €/kk
- sähkölasku, vesi ja kaukolämpö 250 €/kk
- asuntolainaa sijoitusasunnosta 750 €/kk (tästä korot saa verovähennyksiin)
- sijoitusasunnon vastike 150 €/kk (tämän saa kokonaisuudessaan verovähennyksiin)
- päivähoitomaksut nelisensataa (en muista tarkkaan) kuussa
- yksi sanomalehti 35 €/kk
- äidin kuntosalikortti 39 €/kk
- tv-lupa, yksi puhelin ja netti 60 €/kk
- kiinteistövero 26 €/kk
Emme asu toki pääkaupunkiseudulla, mutta keskisuuressa, suomalaisessa, kasvavassa kaupungissa. Joka kuukausi meillä jää siis melkein toisen palkka (n. 1500 €) talteen! Toki on menoja noiden lisäksikin, esim. lapsille harrastus/lapsi, mutta ne eivät paljoa tee. Käymme myös uimassa, leffoissa, ulkona syömässä kerran kahdessa viikossa, lomillakin jne. Ja edelleen jää hyvin säästöön!
Meillä oli myös toinen sijoitusasunto, mutta sen myimme pois kun saimme niin kivan hinnan :)
Nyt ap se laskin, kuitit, tiliotteet ja laskut käteen ja laskemaan! Valitukset pois!
Meillä aika sama tilanne kuin ap:lla. Pari rahastoa on mihin laitetan joka kuukausi, muuten pistetään sijoituksiin mitä tilille jää ja yleensä ihan kivasti on jäänyt. Meillä tulot tosiaan jakautuu aika optimaalisesti.
Lapsia on yksi, ehkä se selittää? Me myös asutaan keskustassa ilman autoa. Resissuja tehdään, mut ei oteta viimesen päälle kalleimpia hotelleja yms (jotain pientä luksusta yleensä kuitenkin).
Me ollaan omituinen perhe (äiti ja kolme lasta 4v, 6v, 9v), jolla on käyttötili, jonne menee palkkani päätyöstä. Sen lisäksi on toinen tili, jonne luksus- ja hätävarakäyttöön tulevat lapsilisät ja tulot sivutyöstäni. Kumpikaan tili ei koskaan ole lähelläkään nollaa. Elareita tai muita tukia, joihin varmaan olisin oikeutettu, en viitsi hakea.
Meidän vakavaraisuus, tavallaan jopa rikkaus, perustuu tälle:
- pyöräillään kesät talvet kaikki alle 10 km matkat
- vaikka on meillä autokin, jota kyllä käytetään vain lomamatkoilla (yöpymiset leirintäalueilla)
- tänään lapset saivat jokavuotisen kampaajakäyntinsä (kun muuten leikkaan itse heidän hiuksensa) ja jos kerran kuussa kävisivät, niin 700,- vuodessa kustantaisi (ja jos mäkin vielä...)
- meillä on väkimäärään nähden tosipieni asunto, mutta sopu sijaa antaa ja hyvin hoidetussa taloyhtiössä vastike on pieni.
- meillä ei ole telkkaa eikä tv-lupamaksua ja elektroniikkaa muutenkin vähän, joten sähkölasku (ei edes halvin mahdollinen, vaan ekosähköä) siirtoineen kympin kuussa.
- puhelinmaksut minimissä ja netti ilmaisessa verkossa
- ruoka ostetaan pääosin Lidlistä ja vaatteet kirppareilta (ja vaatteita ei muuten tarvitse kaappikaupalla!)
Lasten yksityisen päiväkodin hoitomaksut ja yksityisen koulun tukimaksut sekä harrastusmenot tulevat siihen vielä päälle ja niistä en tingi.
Omia menoja minulla ei ole Hesarin tilausta kummempia.
Jäisikö ne teiltä säästöön, jos menisi eri tilille?
Jotkut saa säästettyä 1000 Euron bruttotuloistakin. Toiset taas ei saa 11 000 tuloistakaan.
Kyse on tottumuksista, rahankäsittelyn taidosta ja itsekurista. Jos haluaa saada merkittäviä tuloksia aikaan, pitäisi kolmasosa nettotuloista saada säästöön.
Jos 11 000 Euron tuloista ei jää teillä mitään säästöön niin oletan että lyhennätte lainaa todella kovalla tahdilla.
kun ensin ajattelin automaattisesti, että 11 000 on vuositulot. Kunnes otin aivot käteen ja mietin tuota lainasummaa, että ei - kyllä ne täytyy olla kuukausitulot.
Voit tuosta arvata, että meillä vuositulot on lähempänä teidän kuukausituloja. Vähän liioiteltua kyllä, mutta vuositulomme ovat bruttona n. 40 000 eli vähemmän kuin teidän 4 kk palkka. Silti meillä on talolainaa about saman verran kuin teillä, eikä ole sen kanssa ongelmia. 2 autoa on, lapsilla on kouluvaatteina uutena ostetut vaatteet, normaalia kotiruokaa syödään eikä kaupasta osteta halvinta sontaa syötäväksi, vaan ihan kunnollisista laadukkaista raaka-aineista kokkailen. Ravintoloissa syödään koko perheellä aina kun ehditään, usein ei ehditä, joten jää 1 - 2 kertaan kuussa.
Kyllä meillä menoissa on sitten niitä juttuja mihin ei paljon kulu. Just tuo jonkun muunkin mainitsema elektroniikka ei meitä kiinnosta, siltä saralta meillä ei ole kuin telkkari ja tietsikka ilman tykötarpeita. Matkustelusta ei välitetä, joten lomailuun ei mene kuin tonni vuodessa, kun käydään kahdesti kahden päivän lomalla kotimaassa.
Me ollaan omituinen perhe (äiti ja kolme lasta 4v, 6v, 9v), jolla on käyttötili, jonne menee palkkani päätyöstä. Sen lisäksi on toinen tili, jonne luksus- ja hätävarakäyttöön tulevat lapsilisät ja tulot sivutyöstäni. Kumpikaan tili ei koskaan ole lähelläkään nollaa. Elareita tai muita tukia, joihin varmaan olisin oikeutettu, en viitsi hakea. Meidän vakavaraisuus, tavallaan jopa rikkaus, perustuu tälle: - pyöräillään kesät talvet kaikki alle 10 km matkat - vaikka on meillä autokin, jota kyllä käytetään vain lomamatkoilla (yöpymiset leirintäalueilla) - tänään lapset saivat jokavuotisen kampaajakäyntinsä (kun muuten leikkaan itse heidän hiuksensa) ja jos kerran kuussa kävisivät, niin 700,- vuodessa kustantaisi (ja jos mäkin vielä...) - meillä on väkimäärään nähden tosipieni asunto, mutta sopu sijaa antaa ja hyvin hoidetussa taloyhtiössä vastike on pieni. - meillä ei ole telkkaa eikä tv-lupamaksua ja elektroniikkaa muutenkin vähän, joten sähkölasku (ei edes halvin mahdollinen, vaan ekosähköä) siirtoineen kympin kuussa. - puhelinmaksut minimissä ja netti ilmaisessa verkossa - ruoka ostetaan pääosin Lidlistä ja vaatteet kirppareilta (ja vaatteita ei muuten tarvitse kaappikaupalla!) Lasten yksityisen päiväkodin hoitomaksut ja yksityisen koulun tukimaksut sekä harrastusmenot tulevat siihen vielä päälle ja niistä en tingi. Omia menoja minulla ei ole Hesarin tilausta kummempia.
vaikka tuloina miehen opintotuki, minun parinsadan euron palkka, kaksi lapsilisää ja kotihoidontuki. Asumistukea saadaan myös, mutta vuokra onkin tonnin kuussa.
Pari sataa saadaan joka kuukausi säästöön. Vaikka syödään laadukasta ruokaa ja matkustellaan myös. Lisäksi minä käytän tuhottomasti rahaa liikuntahharstukseeni.
Meidän nettotulomme ovat yhteensä noin 4500 e/kk. Puolisolla jää säästöön n. 700 e/kk ja minulla n. 1100 e (+ asuntolaina lyhenee 400 e/kk). Itse olen melko pihi, mutta puoliso osaisi tuhlaillakin. Jos ei ole syntynyt kultalusikka suussa, täytyy säästää, että pystyy vaihtamaan isompaan asuntoon Helsingissä. Meillä ei vielä ole lapsia.