G:jos tähän tylsyyteen tulisi vähän actionia: Paljonko oli tulot käteen tässä kuussa? (lokakuu05)
Kommentit (45)
oikein on?? Ja sitten " suurituloiset" ei kuitenkaan edes ole oikeutettuja suurimpaan osaan kunnallisista palveluista/maksaa niistäkin vielä enemmän. Ja maksettiin veroja kuinka paljon tahansa niin aina terveydenhuollosta, sosiaalipalveluista ja peruskoulutuksesta täytyy " säästää" ; mihin ihmeeseen ne veromiljardit oikein uppoa? Kuka tässä maassa elää leveästi? Alan kallistua kokoomuksen kannattajaksi......
Vierailija:
Vertailun vuoksi: mies brutto 7900 ¿, käteen 3550¿ eli mitä suuremmat tulot, sitä suuremmat verot - tää on mun mielestä aika iso epäkohta meidän verotuksessa.
miehellä joku reilu tonni verojen jälkeen, tässä kuussa jäi lainan ja laskujen jälkeen siitä 100 euroa ruokarahaksi.
minä saan minimi-äp-rahaa, olisko se joku 300 euroa verojen jälkeen + lapsilisä 100 euroa.
eli ruokarahaksi ja muuhun rälläykseen jäi n.500 euroa, me eletään kuin kuninkaalliset verrattuna moneen lapsiperheeseen :)
kolmihenkinen perhe siis. ja anoppi osti vaipatkin :D
Meillä mies ryhtyi pari vuotta sitten osittaiselle opintovapaalle. Hän sai ansiosidonnaista aikuiskoulutustukea ja lisäksi teki n. 20-30 tuntia kuukaudessa töitä. Käteen jäävä raha pieneni niin vähän, ettei sitä käytännössä edes perheen rahankäytössä huomannut! Valtion takaama opintolaina tasasi tämänkin eron.
Tuosta verotuksesta täytyy kyllä vähän ihmetellä. Mulla veroprosentti on tänä vuonna (ja monena muunakin tätä ennen) ollut 24, tulorajana 6800. Palautuksia ei ole kummemmin tullut, ei ole kyllä tarvinnut maksaa mätkyjäkään. Kuukausitulot 0-900 euroa. Ja jollain oli veroprossa alle 20, vaikka tulot kuukaudessa melkein 2500! En ymmärrä!
eivät ole palkkaa. Ne on pirun huono korvaus siitä, että käyttää omaa kulkuneuvoa työmatkoilla.
Niistä on taloudellista iloa ainoastaan jos ajelee alle 2000 euron rottelolla, jota ei ole ajatellutkaan myydä enää eteenpäin.
Kilometrikorvaus ei ole osa palkkaa tai sen lisä. Päinvastoin.
Kulukorvaukset ja päivärahat eivät ole palkkaa.
Jos ne lasketaan niin meikäläinen " ansaitsi" 7000 euroa syyskuussa.
Käteen jäi 2126e.
Summaan sisältyy osa-aikatyön palkka, kotihoidon tuki, lapsilisä 2:sta lapsesta ja syyskuussa loppuneen työvoimakoulutuksen loput korvaukset. Veroprosentti on 9. Alkuvuoden olenkin kitkutellut työttömänä alle 800 eurolla kuussa. Ja ensi kuussa odotettavissa kyllä paljon vähemmän.
Olen DI ja projektipäällikkö. Kaikki menee kuin tuhka tuuleen remontteihin ja muuhun
Vierailija:
Olen DI ja projektipäällikkö. Kaikki menee kuin tuhka tuuleen remontteihin ja muuhun
olen väitellyt geenitutkija yliopistolla. kirjoitin kolmea katsausartikkelia (joista kahden deadline on ensi maanantaina), pidin kaksi englanninkielistä esitelmää ja kirjoitin tutkimustuloksistani artikkelia. nyt on lasissa punaviiniä ja takki aika tyhjä. onneksi sain kuulla että määräystäni jatketaan vuoden loppuun ;)
Hyvin tullaan toimeen omassa asunnossa jne.