Kumpi on oikein, kun teen hernekeittoa
Laitanko yön yli likoavan herneastian päälle kannen (yöks ne muhii siellä) vain en (yöks, syön huomenna pölyä) ???
Kommentit (8)
Tulee semmoista mössöä kun herneiden rakenne hajoaa kokonaan. Itse keitän vaan niin kauan ettei herneet ole kovia, noin pari tuntia muistaakseni
Tulee semmoista mössöä kun herneiden rakenne hajoaa kokonaan. Itse keitän vaan niin kauan ettei herneet ole kovia, noin pari tuntia muistaakseni
tähän mun on sanottava *reps ja *kops
Meillä likoaa yön yli kannen alla (puuhellan päällä) ja vettä ei vaihdeta, keitetään 3-4 tuntia ja haudutellaan niin pitkään kuin puuhellassa lämpö riittää lämmityksen jälkeeen. Sitten se soppakattila pistetään ulos jäähtymään ja seuraavana päivänä kiehautetaan ja syödään. Eli parin päivän projekti, ei mikään pikaruoka. Ei meillä myöskään kesäruoka, vaan yehdään nw. lämmityskaudella.
Ja vesi vaihdetaan ennen keittoa. Itselläni on herneet likoamassa aina taikinakulhossa ja pyyhe päällä.
Laitanko yön yli likoavan herneastian päälle kannen (yöks ne muhii siellä) vain en (yöks, syön huomenna pölyä) ???
se ei lihota. (Says Marjorie Dawes)
Hengität pölyä koko ajan. Sitä leijuu huoneilmassa joka paikassa ihan törkeenä. Joskus kun aurinko paistaa sisään sopivatsi, niin pystyy näkemään pölyhiukkaset. Se on hirveetä. Mutta onneksi sitä mitä ei näe ei ole muka olemassa...
Sillä jääkaapissahan sä ne yön yli liotat, tai aamusta iltaan ihan miten vaan.
Minä en keittele, enkä maistele mitään huoneenlämmössä tuntikausia seissyttä, ellei se ole kiivi tai karkki, noin nyrkkisääntönä.
Ja yleensä astiat peitetään.
enkä vaihda sitä vettä, koska herneistä on makua liuennut siihen veteen ja myös kivennäisaineita.
t.kemisti