Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen vaurio tällaisella lapsella oikein on?

Vierailija
19.05.2011 |

- Lapsi on koko ajan äänessä, vaatii aivan valtavasti huomiota. Tekee esityksen mistä tahansa.

- On hiukan ikätovereitaan jäljessä sikäli, että kun muut samanikäiset alkavat jo olla esiteinejä, tämä vielä leikkii eikä haluakaan kasvaa.

- Puhuu muille rumasti, tiuskii ja tekee itsestään numeroa. Hyvin itsekeskeinen.

- On hirveän kiintynyt esineisiin. Haluaa niitä paljon, omistaakin paljon eikä pysty oikein luopumaan mistään. Edelleen pikkulapsiajan pehmoleluja ym. jäljellä. Ei tee niillä mitään, mutta niitä ei saa antaa pois.

- Omii leluja myös muilta, esim. piilottelee omiin laatikoihinsa sisarusten leluja ja väittää niitä sitten omikseen.

- Seuraa pakkoajatuksia, esim. että jos on tullut tietystä suunnasta, täytyy mennä samaan suuntaan takaisin, muuten "menee solmuun". Myös pakko kävellä ryhmässä tietyllä puolella tai ensimmäisenä tai viimeisenä, jotenkin erityispaikalla.

- Mielikuvituksellisia pelkoja esim. kuvitteellisista onnettomuuksista, joiden vuoksi ei esim. uskalla nukahtaa. Keksii amuletteja, jotka "suojaavat".

- On erittäin herkkä kaikille kivuille. Pelkää naarmuja ja mustelmia ja uskoo suunnilleen kuolevansa jokaiseen pieneen kolhuun.

Ainoastaan turvaton lapsi vai jotain muutakin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teini, niin sitten jo vähän ihmettelisin. Mutta ei tuossa sittenkään mitään "sairasta" ole, jos sellaista haet.

Vierailija
2/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pehmoleluja jäljellä, sekä muitakin leluja, vaikka olen jo 40-vuotias. Onko minulla mielestäsi siis joku vaurio?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että varsinaista vikaa lapsessa olisi.

Vierailija
4/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteesta oleva lapsi?

Vierailija
5/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä kannattaisi käyttää jollain spesialistilla. Kaikkihan ovat erilaisia mutta jos taustalla on jotain ongelmia niin löytyvät ennen kuin kasvavat isommiksi. Vähän pakkomielteiseltä vaikuttaa.

Pehmoleluja ei meilläkään saa pois heittää mutta nuo muut mainitsemasi seikat ovat jonkinasteista häiriökäyttäytymistä. Tai turvattomuutta?

Vierailija
6/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pehmolelut pitäis antaa/heittää pois. Onko sulla ap joku ihme viha/inho tätä lasta kohtaan?

Vierailija
7/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun alku on monelle pojalle hankala

Lapsuuden häiriökäyttäytyminen ennakoi sairastumista aikuisena

Turun Sanomat 4.11 2009 01:32:46

Lapsen ja nuoren mielenterveys voi oireilla esimerkiksi koulua aloittaessa tai murrosiän kynnyksellä.

Lapsen ja nuoren mielenterveys voi oireilla esimerkiksi koulua aloittaessa tai murrosiän kynnyksellä.

Lapsen ja nuoren häiriökäyttäytyminen ennakoi myöhemmällä iällä esiintyviä psykiatrisia häiriöitä. Niillä on myös selvä yhteys riskikäyttäytymiseen, kuten tupakointiin, alkoholinkäyttöön, ylipainoon, huonoon elämänhallintaa tai huumeiden käyttöön.

–?Nämä puolestaan ovat keskeisiä riskejä monille muille sairauksille, kertoi professori Andrei Sourander .

Hänen mukaansa mielenterveysongelmiin pitäisi puuttua jo hyvissä ajoin ennen kuin niistä tulee megaongelmia. Kun apua tarjotaan varhaisessa vaiheessa, se on kaikkien etu.

Tiedot perustuvat laajaan väestötutkimukseen, jossa tutkittiin 6?000 kahdeksanvuotiaan suomalaislapsen terveyttä 1989.

Myöhemmin samoja lapsia tutkittaessa havaittiin, että yli puolet mielenterveysongelmaisista olisi ollut löydettävissä jo tuossa iässä.

Sourander kertoi tutkimuksesta Turun lääketiedepäivien yhteydessä pidetyssä tieteellisessä symposiumissa.

Tietoa kouluista

ja neuvoloista

Professori Marja-Riitta Järvelinin mukaan ongelmiin voitaisiin kiinnittää huomiota esimerkiksi neuvolakäyntien yhteydessä. Jo nyt neuvoloiden rutiiniseurannoissa kertyy paljon tietoa, jota ei kuitenkaan osata hyödyntää.

–?Tärkeää olisi löytää ongelmatilanteissa niitä vahvuuksia, joita kehittämällä päästäisiin parempaan lopputulokseen. Aina ei tarvitse osoittaa sormella, missä on menty pieleen, tähdentää Järvelin.

Muita kriittisiä ajankohtia on Souranderin mielestä pojilla koulun alku, jolloin usein esiintyy keskittymisvaikeuksia ja käytöshäiriöitä. Tytöillä murrosiän alkaessa tulee usein masennusta sekä syömishäiriöitä.

Vierailija
8/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- esineisiin kiintyminen

- pakkoajatukset

- kosketusyliherkkyys

Vierailija
9/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siihen perinnöllinen taipumus?

On minullakin vielä kaksi rakasta nallea lapsuudesta jäljellä, vaikka olen aikuinen. Mutta se, että miltei murrosikäisellä on rakkaita pehmoja toista sataa, on vähän eri juttu.

ap

Vierailija
10/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- esineisiin kiintyminen - pakkoajatukset - kosketusyliherkkyys

Vierailija
11/13 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siihen perinnöllinen taipumus? On minullakin vielä kaksi rakasta nallea lapsuudesta jäljellä, vaikka olen aikuinen. Mutta se, että miltei murrosikäisellä on rakkaita pehmoja toista sataa, on vähän eri juttu. ap

Ja minullekin tuli se mieleen, enemmänkin tuosta sosiaalisesti kömpelyydestä, että puhuu ja puhuu, eikä hokaa, että muita se ei kiinnosta. SE EI SIIS JOHDU ITSEKESKEISYYDESTÄ - toistan, se ei siis johdu itsekeskeisyydestä - vaan vaikeudesta vaistota muiden mielialoja ja sosiaalisia tilanteita! Autismikirjolle on tyypillistä, että kirjon ihmisten on vaikea ymmärtää, etteivät muut ajattele asiasta samoin ja tiedä samoja asioita kuin he. Sitä kutsutaan ns. mielen teorian puutteiksi.

Jos lapsella on vaikeuksia pärjätä koulussa, saada kavereita ja tulla hyväksytyksi, häntä kannattaa käyttää neurologilla ja kertoa epäilyksistä. Diagnoosi ei ole itseisarvo, ja voi hyvin olla, että hän on liian lievä tapaus (tai ei ollenkaan!), että ylittäisi diagnoosikynnyksen. Mutta sekin on yksi diagnoosin muoto, että lapsella on "piirteitä aspergerista".

Diagnoosi on tarpeen, jos tukitoimet ovat tarpeen tai lapsen itsetunto on menossa romukoppaan, kun häntä pidetään ympäristössä itsekkäänä tai outona.

Kumpaakaan hän siis tuskin on.

-as-lapsen äiti-

Vierailija
12/13 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- On hiukan ikätovereitaan jäljessä sikäli, että kun muut samanikäiset alkavat jo olla esiteinejä, tämä vielä leikkii eikä haluakaan kasvaa.

- On hirveän kiintynyt esineisiin. Haluaa niitä paljon, omistaakin paljon eikä pysty oikein luopumaan mistään. Edelleen pikkulapsiajan pehmoleluja ym. jäljellä. Ei tee niillä mitään, mutta niitä ei saa antaa pois.

- Seuraa pakkoajatuksia, esim. että jos on tullut tietystä suunnasta, täytyy mennä samaan suuntaan takaisin, muuten "menee solmuun". Myös pakko kävellä ryhmässä tietyllä puolella tai ensimmäisenä tai viimeisenä, jotenkin erityispaikalla.

- Mielikuvituksellisia pelkoja esim. kuvitteellisista onnettomuuksista, joiden vuoksi ei esim. uskalla nukahtaa. Keksii amuletteja, jotka "suojaavat".

myös tällaisia.

- Leikin nukeilla ala-asteen loppuun. En edelleenkään pidä sitä outona vaan olen tyytyväinen, että sain olla lapsi niin kauan kun siltä tuntui ja vähän pidempääkin.

- Ei minun joitakin lelujani saa vieläkään (olen 28) antaa pois. Niillä on tunnearvoa.

- No tietysti piti mennä takaisin samaa reittiä, muutenhan (selästä hämähäkin seitin tapaan tuleva) lanka olisi mennyt solmuun! :D Tämä taisi loppua just joskus 10 v iän tienoilla.

- Katsoitko itse niitä 90-luvun ufo-dokumentteja? Oli muuten tosi vaikea uskaltaa pitää yöllä silmä kiinni ja siten nukahtaa. Meni yleensä viikko noiden katsomisen jälkeen. Lisäksi sängyn alla oli hirviö, joka yritti napata jalasta kiinni ja vetää mukanaan sängyn alle. Siltä suojasi puu, mukaanlukien puuvilla(!), koska siinähän oli myös sana puu. :D Eli sukat jalassa uskalsi kävellä, samoin maton päällä.

Normaaliksi siis väittäisin, tosin ehkä olin itse epänormaali. :D

Vierailija
13/13 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä saa katsella telkkarista ufo-dokumentteja.

ap

- No tietysti piti mennä takaisin samaa reittiä, muutenhan (selästä hämähäkin seitin tapaan tuleva) lanka olisi mennyt solmuun! :D Tämä taisi loppua just joskus 10 v iän tienoilla.

- Katsoitko itse niitä 90-luvun ufo-dokumentteja? Oli muuten tosi vaikea uskaltaa pitää yöllä silmä kiinni ja siten nukahtaa. Meni yleensä viikko noiden katsomisen jälkeen. Lisäksi sängyn alla oli hirviö, joka yritti napata jalasta kiinni ja vetää mukanaan sängyn alle. Siltä suojasi puu, mukaanlukien puuvilla(!), koska siinähän oli myös sana puu. :D Eli sukat jalassa uskalsi kävellä, samoin maton päällä.

Normaaliksi siis väittäisin, tosin ehkä olin itse epänormaali. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi