grrrrrrr....voi yläkoulua!
Lapseni on lyönyt 8. luokan ihan läskiksi ja nyt on kuitenkin pääsemässä yhdeksännelle, jos suorittaa kesällä yhdet ehdot. Olen koululle tosi vihainen, kun minuun (huoltajaan siis) ei ole otettu yhteyttä riittävästi. Tiesin, että oli syksyllä lintsannut joskus ja tästä lapseni kanssa käytiin keskusteluja ja tuli rangaistuksia jne.. Nyt on kuitenkin talvella lintsannut vaikka kuinka paljon, eikä minulle ole ilmoitettu näistä, kun vasta nyt, jälkeenpäin!
Luokkakaverit ovat lapselleni kertoneet kokeista ja on ilmeisesti käynyt kokeita tekemässä ilman mitään opiskelua ja päässyt läpi, joskus vain rimaa hipoen. Mutta eikö riittävän paljon poissaoloja ole hyvä syy hylätä koko kurssi? Toivoisin, että lapseni jäisi luokalleen, mutta se ei nyt onnistu, koska on tulossa vain yhdet ehdot.
Muuta selitystä en keksi kuin, että lapseni on niin kamala, että opettajat haluavat hänestä eroon ja pitävät hyvänä, että lintsaa, niin ei ole silloin heidän riesanaan.
Aikaisemmin on ollut suht hyvä oppilas, mutta ilmeisesti murrosikä on vienyt ongelmiin. On siis tuonut kokeita kotiin näytettäväksi ja olen luullut että käy koulua, mutta opiskelu ei vain kiinnosta.. Hämmentävää on myös se, että ei ole ollut yhdeltäkään liikuntatunnilta pois, vaikka ei mikään "urheilija" olekaan. Sieltä on tulossa myös todistuksen ainoa kiitettävä.
En tiedä mitä tässä tekisi. Lapsi ei ole opiskellut, käynyt kunnolla koulua, ja silti pääsee jatkamaan ysiluokalle. Olisiko minun pitänyt soittaa kouluun ja kysyä käykö lapseni siellä säännöllisesti? Olenko ollut ihan tyhmä, kun luulin että koululta otetaan yhteyttä jos on tarve. Olen ihan hukassa, kyse on esikoisestani, eikä tällaista ole ennen eteen tullut.
Kommentit (32)
Lapsesi suorittaa ehdot ja siirtyy ysille. Kesärangaistuksena kertaatte yhdessä kasin asioita. Toivottavasti kasvatte kesän aikana ja saatte keskusteluyhteyden niin tiedät jatkossa, missä lapsesi menee.
ei ole vilmaa, kävin vanhempainillassa, jossa oli luento päihteisen käytöstä, ei mitään henk.koht tapaamisia. En ole ollut yhteydessä kouluun syksyn jälkeen. Olisi varmaan pitänyt, helppohan se on nyt todelta. Syksyllä soittivat ja kertoivat että lapseni on ruvennut lintsailemaan ja kävimme koululla keskustelemassa asiasta.
Jotenkin ajattelin että asia on hoidettu ja jos jotain ilmenee, ottavat koulusta yhteyttä. En ollut kovin iloinen lapseni huonoista koenumeroista, ja yritin saada häntä ymmärtämään opiskelun tärkeyden, mutta en ajatellut ettei hän juuri edes käy koulussa.
Nyt on sitten minulla kesä aikaa motivoida lapseni opiskelemaan ja tekemään lisätöitä, jotta numerot parantuisivat. Puuh, tämä vain tuli ihan yhtäkkiä minulle tietoon kuinka paha tilanne oikein on.
Meillä huoltajan on kuitattava jokainen poissaolo. Missä koulussa voi olla niin, ettei poissaoloja tarvitse selvittää? Nyt vaadit luokanvalvojalta, että jokaisesta poissaolosta ilmoitetaan sinulle!
Noin muuten monella juuri 8. luokka on hankalin ja ysillä tilanne paranee. Nyt olisi tärkeää, että nuori keksisi kiinnostavan jatko-opiskelupaikan ja sitä kautta motivoituisi koulunkäynnistä.
enemmän kommunikointia, vähintään kevätlukukauden puolessa välissä tilannetiedotus, että ehtisi viimeisiin kokeisiin mennessä tehdä jotain tilanteensa eteen.
Valitettavasti realiteetit koulumaailmassa ovat sellaiset, että opettajia painostetaan päästämään jokainen oppilas, ellei tämä ole ollut kokonaan poissa tunneilta ja kokeista, seuraavalle luokalle. Mielellään tämän pitäisi tapahtua myös ilman erityisopetuksen toimia, opettajan vapaaehtoisella tukiopetuksella. Ja lapsillehan siitä lähtee täysin väärä viesti, kun eivät joudu ottamaan kunnolla vastuuta opinnoistaan edes siinä vaiheessa, kun pitäisi vain saada numero nelosesta vitoseen.
osaltaan.. mutta eniten minua siltikin ihmetyttää, että mikä tuppukylän koulu se on jossa ei ole wilmaa tai Helmeä käytössä ( netti reissari) Meinaan ite kyllä tiedän kaikki poissaolot ja koetulokset jne.. helmen kautta. Joka päivä käyn katsomassa samalla, kun luen muutkin s postit.
yhteyttä ja kyselisin miksi ei ole sulle ilmoitettu poissaoloista.
Sitten keskustelisin jatkosta ja vaatisin parempaa yhteydepitoa.
T. Ope
Eikä tietysti äidissäkään.
Huoh, mistä näitä idioottimammoja sikiää????
Yksikään opettaja ei halua noita kusipäitä kiertoon vuosikausiksi. Siksi ne päästetään luokaltaan joka tapauksessa.
Olen rehtorin kanssa keskustellut ja pyysin, että lapsi jäisi luokalle. On kuulemma mahdotonta, eikä edes hyödyllistä. Itse ajattelen, että lapsi saisi toisen mahdollisuuden opiskella kunnolla ja huomaisi myös, että elämässä on seurauksia.
Toivon, että tässä on kyseessä murrosiän typeryydet. Koulussakin sanoivat että 8.luokka on monelle juuri se vaikein ja on tavallista, että numerot putoavat ja tulee häiriökäyttäytymistä. Voi olla että on totta, mutta en minä silti ole valmis katsomaan sormien läpi lintsaamista, vaikka se olisi juuri 8.luokalla ja katsottaisiin ikään kuuluvaksi. Tuntuu, että koululla ovat jo lyöneet hanskat tiskiin lapseni kohdalla ja muidenkin "lintsareiden". Lapseni ei siis ole ainut lintsari, vaan tässäkin tyhmyyteen tarvitaan useampi "kapinoija".
Taidan olla kuitenkin ainoa vanhempi, joka toivoisi koulunkin puolelta jotain sanktiota ja seuraamuksia. Siis muutakin, kuin että päästetään peruskoulusta läpi huonoin numeroin ja ilman opiskelua.
Yksikään opettaja ei halua noita kusipäitä kiertoon vuosikausiksi. Siksi ne päästetään luokaltaan joka tapauksessa.
Ikävä kyllä.
Olen rehtorin kanssa keskustellut ja pyysin, että lapsi jäisi luokalle. On kuulemma mahdotonta, eikä edes hyödyllistä. Itse ajattelen, että lapsi saisi toisen mahdollisuuden opiskella kunnolla ja huomaisi myös, että elämässä on seurauksia.
Toivon, että tässä on kyseessä murrosiän typeryydet. Koulussakin sanoivat että 8.luokka on monelle juuri se vaikein ja on tavallista, että numerot putoavat ja tulee häiriökäyttäytymistä. Voi olla että on totta, mutta en minä silti ole valmis katsomaan sormien läpi lintsaamista, vaikka se olisi juuri 8.luokalla ja katsottaisiin ikään kuuluvaksi. Tuntuu, että koululla ovat jo lyöneet hanskat tiskiin lapseni kohdalla ja muidenkin "lintsareiden". Lapseni ei siis ole ainut lintsari, vaan tässäkin tyhmyyteen tarvitaan useampi "kapinoija".
Taidan olla kuitenkin ainoa vanhempi, joka toivoisi koulunkin puolelta jotain sanktiota ja seuraamuksia. Siis muutakin, kuin että päästetään peruskoulusta läpi huonoin numeroin ja ilman opiskelua.
Kannattaisiko välillä kysyä miten nyt menee kun kerran on joskus jo lintsannut. Miten sait tuolloin tiedon siitä?
Eli luepa ajatuksella omat tekstisi ja valitettavasti se menee nykyään niin että opet ovat aktiivisia niiden oppilaiden suhteen joista he tietävät että vanhemmat ovat kiinnostuneita miten koulu sujuu. Olet käynyt yhden kerran käynyt keskustelemassa lintsauksesta ja kuitannut "rimaa hipoen" läpäissyt kokeet. Et muuta. Missä vaiheessa open olisi pitänyt ymmärtää että haluat lisäinformaatiota?! Eli mielestäsi koulun olisi pitänyt olla tiukka lapsesi suhteen mutta sinun ei?
yhteyttä ja kyselisin miksi ei ole sulle ilmoitettu poissaoloista. Sitten keskustelisin jatkosta ja vaatisin parempaa yhteydepitoa. T. Ope
Kaksi poissaolovihkoa, se virallinen äitiä varten, jonka äiti kuittasi ja se epävirallinen, johon sitten väärensin äiskän allekirjoituksen...Jos koulun tiedotustapa on paperilappunen, tämä on mahdollisesti syy siihen, ettei tieto ole kulkenut.
vaan se, että äiti ei ole välittänyt pysytellä ajan tasalla vaikka ongelmat olivat tiedossa.
Pyynnöstä ei muuten ketään jätetä luokalle.
Varmasti olisin voinut tehdä paljonkin toisin. Helppohan se on olla jälkiviisas. Olen ajatellut myös sitä, että jos meillä on kotona liian kova kuri, niin sitten pitää "kapinoida" koulussa.
Oikeasti koulu meni seiskan loppuun ihan hyvin, hieman päälle 8 keskiarvo, eipä juuri läksyjen parissa aikaansa viettänyt (jälkikäteen ajateltuna), mutta en siihen silloin kiinnittänyt juuri huomiota.
Tällä kasiluokalla on sitten tapahtunut totaalinen romahdus. Syksyllä oli tuota lintsaamista (lähinnä ruotsin ja matikan tunnit) samojen kavereiden kanssa ja muidenkin aineiden kokeissa rupesi tulemaan vitosia tai kutosia aikaisempien seiskan ja kasin tilalla.
Talvella on ilmeisesti lintsannut monia päiviä/vko ja poissaoloja on säännöllisesti kaikilta tunneilta paitsi liikunnassa. Siellä on kuulemma hauskaa, hauskempaa kuin "jossain pyörimässä".
Lapseni on nenäkäs ja varmasti ärsyttävä. Mutta kyllä aikuisen ihmisen pitäisi sittenkin nähdä sen taakse ja miettiä mikä olisi parasta lapselle. Jos ajattelee ainoastaan oman työnsä helppoutta (miten päästä eroon ikävästä oppilaastaan) on ehkä väärässä työpaikassa.
Tietenkin syytän osittain koulua. Jos olisin ollut tilanteen tasalla poikani touhuista koulussa tai siitä ettei häntä siellä paljon näy, olisimme voineen yhdessä koulun kanssa puuttua asiaan heti tai ainakin yrittää saada koulunkäynti sujumaan.
ja kiskoi mieheni murkkuiässä sängystä ja pisti kouluun. Silti mieheni oli lintsannut kasin melkein kokonaan ja äitinsä ei tiennyt mitään, koska KOULUSTA EI ILMOITETTU.
Kiri kyllä hommat kiinni ysillä ja siitä ei kummempaa. Mutta onpahan ollut hyvä tieto kun omia murkkuja tässä kasvatetaan. Voivat kotona olla kullannuppuja ja muualla aivan hirviöitä. Ja et voi tietää, käykö koulua, ellei koulusta ilmoiteta ja tällaisia kouluja on surullista kyllä vieläkin.
Meillä on muuten wilma koulussa. Monesti on käynyt niin, että poika on kipeänä, enkä ole ehtinyt sitä merkitä wilmaan vasta kuin illalla. Siellä pitäisi loistaa jo punaisella, että selittämätön poissaolo. Heps vain, yksikään opettaja ei ole tarvkistanut, kuka on tunnilla, kuka ei , eikä ole merkannut wilmaan poissaoljoita.
vaan se, että äiti ei ole välittänyt pysytellä ajan tasalla vaikka ongelmat olivat tiedossa.
Pyynnöstä ei muuten ketään jätetä luokalle.
Koulun velvollisuus on seurata poissaoloja ja ilmoittaa kotiin kun tietty määrä ylittyy. Eikö teilä ole sähköistä reissuvihkoa. Siihen ainakin meillä kuitataan kaikki poissaolot.
Seuraavaksi ihmettelen, miten on mahdollista ettet kuukausiin ole huomannut ettei mukula ole koulussa? Et ole keskustellut sen kanssa kouluasioista etkä ihmetellyt vaikka läksyjen vähyyttä?
Molemmilla osapuolilla tässä on ollut homma hukassa. Tuolla pohjalla on pirun hankala lähteä 9. luokalle, miten se mukula esim. aikoo pärjätä matematiikassa kun kaikki uudet asiat pohjautuvat vanhaan? Tai kielissä?
Marssit nyt rehtorin puheille ja vaadit että lapsi jätetään luokalleen. Ei tuolla pohjalla mihinkään jatkokoulutuksiin haeta jos yksi vuosi on mennyt ihan hukkaan.
Tietenkin syytän osittain koulua. Jos olisin ollut tilanteen tasalla poikani touhuista koulussa tai siitä ettei häntä siellä paljon näy, olisimme voineen yhdessä koulun kanssa puuttua asiaan heti tai ainakin yrittää saada koulunkäynti sujumaan.
Jossittelet vain koulua mutta mikä on oma osuutesi; kuinka paljon ITSE seurasit poikasi touhuja tai keskustelit hänen kanssaan? Tai missä vaiheessa olet tosiaan indikoinut kouluun että olet ylipäänsä kiinnostunut pojan asioista?! Maito on jo kaatunut maahan ja sinulla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ryhdistäytyä ja tehdä yhdessä pojan kanssa toimintasuunnitelma että miten tästä eteenpäin. Koulua on turha syytellä.
Etkä käy vanhempainilloissa tai muuuten ole yhteydessä kouluun?