Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

avioero / toimeentulotuki / omistusasunto

Vierailija
18.05.2011 |

En saa aikuispuolen sosiaalityöntekijää kiinni, joten josko joku täällä tietäisi. Omistusasunto ei ole toimeentulotuen este, jos se on omassa käytössä. Mutta entäs silloin jos mies (ja lapset joka toinen viikko) jää omistusasuntoon ja minä muutan pois? Vaatiiko sossu silloin realisoimaan asunnon?

Jos asunto myytäisiin, minulla olisi rahaa enkä tarvitsisi toimeentulotukea... Mutta mies ei suostu myymään asuntoa enkä voi sitä ilman hänen suostumustaan myydä. Paitsi hakemalla käräjäoikeudesta päätöksen.

En kaipaa moralisointia enkä asiasta tietämättömien mielipiteitä vaan faktaa sellaiselta joka asiasta oikeasti tietää.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehes maksaa sulle sun osuuden siitä asunnosta, tietty.

Vierailija
2/10 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehes maksaa sulle sun osuuden siitä asunnosta, tietty.

lain mukaanhan puolisolla ei ole etuosto-oikeutta eli talo pitää laittaa myyntiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan voit myydä osuutes miehelles

Vierailija
4/10 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lain mukaanhan puolisolla ei ole etuosto-oikeutta eli talo pitää laittaa myyntiin

Mikä ihmeen etuosto-oikeus ja pitää laittaa myyntiin? Kai itse saa aivan vapaasti valita kenelle myy? Jopa exälle...

Vierailija
5/10 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäselvityksen että asuntolainaa on ja omistan asunnosta x 50%. Lainaa on niin paljon, että vaikka asunto myytäisiin niin tuottoa ei tule.

Laina-asiat kesken mutta hoidossa.

Eivät ole kyselleet/vaatineet mitään.

Vierailija
6/10 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisäselvityksen että asuntolainaa on ja omistan asunnosta x 50%. Lainaa on niin paljon, että vaikka asunto myytäisiin niin tuottoa ei tule. Laina-asiat kesken mutta hoidossa. Eivät ole kyselleet/vaatineet mitään.

Kiitos tiedosta! Tiedätkö lasketaan asunto omaisuudeksi todellisen arvon vai verotusarvon mukaan? Asumistukeenhan se lasketaan verotusarvon mukaan ja asumistukeen olen oikeutettu talosta huolimatta.

Meillä tilanne tosin toinen eli myynnistä tulisi tuottoa. Mies tuskin pystyy asuntoa yksin pitämään (iso omakotitalo), ainakaan jos maksaa minulle todellisen arvon mukaan. Tuskin päästään asiasta keskenään sopuun eli pitää hakea osituspäätös (ja tarvittaessa päätös siitä että on pakko myydä) käräjäoikeudesta. Se varmaan kestää ja ennen sitäkin pitäisi vuokra ja muut menot jotenkin maksaa. Olen kotihoidontuella, 275e ei oikein riitä vuokraan ja kolmen lapsen elättämiseen.

Vierailija
7/10 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni Kelakaan siitä kysellyt kun asumistukea hain. Tulot/vuokra/asukkaat/neliöt.

Vierailija
8/10 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotihoidontuella, 275e ei oikein riitä vuokraan ja kolmen lapsen elättämiseen.

Saan tietenkin asumistuen, lapsilisät ja elatusavun, mutta silti jäädään alle sen toimeentulotuen minimin kun asumiskulujen jälkeen pitäisi jäädä rahaa muuhun noin 1150e/kk.

Vierailija
9/10 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen etuosto-oikeus ja pitää laittaa myyntiin? Kai itse saa aivan vapaasti valita kenelle myy? Jopa exälle...

"Asunnon myymistä koskevassa päätöksessään oikeuden tulee määrätä, miten myyminen on toimitettava. Asunto on määrättävä myytäväksi huutokaupalla, elleivät yhteisomistajat ole toisin sopineet ja jollei osoiteta, että se ilmeisesti edullisemmin saataisiin muulla tavalla kaupaksi."

Tätä ilmaisesti tarkoitetaan. Yhdessä voidaan sopia melkein mistä vaan mutta jos riidellään ja mennään oikeuteen niin oikeus sanelee kaiken loppuun asti. Eli sille pitää myydä joka tarjoaa eniten.

Vierailija
10/10 |
18.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asunnon myymistä koskevassa päätöksessään oikeuden tulee määrätä, miten myyminen on toimitettava. Asunto on määrättävä myytäväksi huutokaupalla, elleivät yhteisomistajat ole toisin sopineet ja jollei osoiteta, että se ilmeisesti edullisemmin saataisiin muulla tavalla kaupaksi."

Tätä ilmaisesti tarkoitetaan. Yhdessä voidaan sopia melkein mistä vaan mutta jos riidellään ja mennään oikeuteen niin oikeus sanelee kaiken loppuun asti. Eli sille pitää myydä joka tarjoaa eniten.

Jos homma menee sovussa, julkista myyntiä ei tarvita vaan toinen puolisoista "ostaa toisen ulos".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä