Onko sinusta ok, jos myyjä toteaa työaikansa päättyneen ja ohjaa sinut
Kommentit (53)
jos siis ohjaa, eikä jätä tyhmänä sinne seisoskelemaan. Ymmärrän hyvin, että töissään ne myyjät ovat, eikä työnajan jälkeen ole tarvetta eikä aina edes mahdollisuutta työpaikallaan hengailla.
Myyjällä on oikeasti työajat, ja minusta on kohtuutonta että hän tekisi minun takiani ylimääräistä palkatonta työtä työaikansa jälkeen.
Keskustelut voivat kestää pitkäänkin, ja myyjällä todennäköisesti on muutakin ohjelmaa töittensä jälkeen, kuten mennä hakemaan lapset tarhasta ja kotiin laittamaan ruokaa.
niinkuin keskusteluista on käynyt ilmi, ihmisiä ne myyjätkin on jolla on (toivottavasti) se oma elämä! esim. tämä lasten haku päiväkodista. Eri asia tietty on jos kaupassa on kellokortit ja palkka maksetaan tehdystä työajasta, eli joka minuutilta saa palkan, eikä menoa ole työpäivän jälkeen.. Ei kukaan ilmaista työtä halua tehdä joka päivä!
Jos haluaa parantaa palvelua niin kyllä sunkin työnantaja varmasti halutessaan keksii jotain
mitä myyjä voi tehdä työajan viisi viimeistä minuuttia niin että hänen ei tarvi ottaa siihen asiakasta ja hylätä sitä sitten kesken lauseen että juu meikä lähtee ny.
jos se yksi kerran tietää jo että ei ehdi kuunnella mun asiaani loppuun. Menis vaikka laskemaan kassaa tai jotain sitten kun alkaa työajan loppu oplemaan käsillä. Työaika tietty loppuu silloin kun loppuu mutta asiakas ei joutuisi selittämään samat asiat kahdelle ihmiselle.
Meillä on kauppa auki 8-21 ja kaikki kassat käytössä tappiin saakka, joten jos olen ollut aamuvuorossa (8-16), en laske kassaa lähtiessäni. Eikä takahuoneeseenkaan voi lähteä pakoon asiakkaita "hyvissä ajoin" ENNEN työvuoron päättymistä vaan minuutilleen kun työvuoro päättyy.
entiseltä Keskolaiselta... Ja Keskollahan on asiat vielä käsittääkseni edes kohtuullisen hyvin verrattuna joihinkin muihin ketjuihin.
Mutta vaikka kuinka hoitaisit työsi hyvin ja saisit myös asiakkailta hyvää palautetta niin silti työtunteja vain vähennetään - ei tosiaankaan motivoi pidemmän päälle. Totta kai siitä hyvästä asiakaspalvelusta ja palautteesta saa todella hyvän mielen ja onnistumisen kokemuksia, mutta niillä ei ikävä kyllä laskuja makseta.
Yleensä palvelen asiakkaan loppuun saakka, mutta jos vasta aloitettua selviää, että tämä asia vie pidempään, eli vaikkapa 20 minuuttia omaa aikaani, niin todellakin ohjaan toiselle myyjälle. Meillä on sen verran pieni palkka, emme saa proviikkaa emmekä hyvästä palvelusta mitään muuta kuin hyvän mielen, eli en halua käyttää palveluun useinkaan omaa aikaani! Tänäänkään en voinut pitää toista taukoa, koska työvoimaa on niin vähän ja kun yksikin on sairaana, niin sijaisia ei tietenkään hankita. Olisi ihanaa jos asiakkaat valittaisivat useammin myyjien vähyydestä, vaikkapa suoraan tavaratalojen johtajille, asiakaspalvelupäälliköille tms, niin asiaan voitaisiin EHKÄ saada muutos. Meitä myyjiä on turha syyttää, itse ainakin yritän aina parhaani, mutten kuitenkaan halua tehdä hyvänteväväisyyttä työnantajalle, joka vain haluaa puristaa työntekijöistään viineisetkin mehut irti!
Eli kun myyminen on tärkeintä,
Kauppahan on myyjien työpaikka, itse myynti ja asiakkaat ovat toisarvoisia.
sitä pitäisi tehdä omalla kustannuksella?
Jos kaikki myyjät suhtautuvat asiaan noin, voi olla, että koko kauppa on pian entinen.
Tajuatko, että myös palkolliset tekevät töitä työpaikkansa eteen paitsi ihan henkilökohtaisella tasolla, myös yrityksen pärjäämisen tasolla? Kyllä mahtaa olla kova paikka sillekin pilkuntarkalle työajantuijottajalle, jos putiikki kaatuu. Ja yleensähän se kaatuu asiakkaiden vähyyteen. Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.
Tietenkin johtoportaan pitäisi laittaa reilut työehdot ja kannustaa alaisiaan ymmärtämään, että myös he tekevät merkittävän osansa yrityksen eteen joustamalla, ja luoda työpaikasta sellainen, että työvuorot vaihtuvat ilman, että asiakkaan tai myyjän yksityiselämän tarvitsee häiriintyä siitä.
Myyjille ei ylitöistä makseta. Etukäteen ei voi aina tietää, että onko asiakkaan kysymys oikeasti nopea vai ei. Liiankin usein kuulee, kun asiakas keskeyttää toisen asiakaspalvelutilanteen; "Mä vaan nopeesti tässä kysyn, että voitko ihan äkkiä suositella mulle jotain..." - ja tuo on ihan loputon suo sitten!
Se ei ole ok, että tylysti vaan ilmoitetaan työajan päättyneen ja lähtee. Mutta jos asiallisesti sen toteaa ja ohjaa toiselle myyjälle, niin se on täysin ok.
Onhan ihan normaalia, että myyjä jo siinä vaiheessa, kun työajan loppu häämöttää, ottaa asiakkaan, ja ohjaa hänet toiselle myyjälle. Mutta alkuperäisen viestin mukaan voi olettaa tilanteen sellaiseksi, että myyjä palvelee asiakasta, ja yhtäkkiä ilmoittaa, että hänen työaikansa päättyi nyt, toinen myyjä jatkakoon. Se on loukkaavaa tai ainakin aika latistavaa.
Luultavasti myyjä osaa ennakoida sen verran, että jos tosiaan työajan loppu on kohta käsillä, jo siinä vaiheessa ohjaa asiakkaan toiselle myyjälle, eikä pidä meteliä siitä, että hänen TYÖAIKANSA muuten loppui nyt. Voi sanoa, että hän ei voi valitettavasti nyt palvella, mutta tämä myyjä tässä voi jne.
Kauppahan on myyjien työpaikka, itse myynti ja asiakkaat ovat toisarvoisia.
Lasten hoitopaikasta aloitetaan soitot jos ei ehdi sinun kaltaisten asiakkaiden vuoksi hakemaan lapsia ajoissa hoidosta. Pahimmillaan ne "muutamat" minuutit voi venyä puoleen tuntiin. Eli kyllä, myyjillä on oma elämä ja on tahoja jotka eivät voi joustaa vain sen takia kun pitäisi olla asiakkaan kanssa. Hoitajat reagoivat herkästi myös siihen että vanhemmat hakevat lapsensa usein myöhässä.
Tilanteen kun voi mielestäni ohjata toiselle myyjälle ja vaikka selittää asiakkaalle että on oltava tietyssä paikassa tiettyyn aikaan jos ei muuta voi. Ei asiakas ole aina oikeassa, onneksi.
niin sitten vähän outoa, mutta olettaisin, että työnantaja ei maksa mitään korvausta jos vuoro venyy, ja myyjällä on oikeus lähteä silloin kuin sopimuksessa sanotaan.
Sitten taas jos kysyy jotain ja ennen varsinaista selvittelyä myyjä antaa alustavan vastauksen ja sitten siirtää toiselle henkilölle jatkoa varten, niin mikäs siinä.
Yleensä jos myyjällä olisi kiire lähteä, niin varmaan hän kuitenkin sanoisi sen jo ennen keskustelua, ellei kyse ole sitten asiasta, jonka selvittely on venynyt jo pitkään - ja silloinkin pakkohan se on jossain vaiheessa lopettaa jos työaika päättyy.
Jos halutaan uhrautuvia asiakaspalvelijoita, niin sitten heille pitäisi maksaa palkkaa samassa suhteessa. Normimyyjän palkka ei ole sellainen, että sen vuoksi pitäisi kenenkään ilmaiseksi työaikaansa venyttää.
ainakaan aiemmassa työpaikassani hyvin isossa ketjussa ei todellakaan kellokortin mukaan maksettu ylitöistä, maksettiin tasan niistä tunneista, mitä luki työvuorolistassa. Ihan sama kuinka usein jumittui "hetkeksi auttamaan".
Eli ehkä olen sitten antanut oman osani ketjulle ja asiakkaille, hyvä minä!!!! Välillä todellakin perheeni kustannuksella.... Pääasia on tietysti, että kyseinen ketju on edelleen hyvin tukevasti pystyssä ja voi hyvin :)
Harmi että tulin itse vaihtaneeksi uraa..
*hohhoijjaa*
Kerron kylläkin kohteliaasti, että valitettavasti mun työvuoro loppuu kohta ja kollega voi jatkaa tästä. Meillä myyjilläkin on työajat, joidenkin asiakkaiden kanssa saattais vierähtää vaikka kuinka kauan;). Itselläni on lapsia, joten todellakin lähden silloin kun työvuoro loppuu (juoksen bussiin ja päiväkotiin).
T. myyjä
Mitä sä ap teet työksesi? Vai oletko rahaan säilötty kotirouva, jonka mielestä kaikki palvelualoilla työskentelevät maan matoset on olemassa vain sua varten?
No ei kai nyt joku autokauppias ohjaa asiakasta toiselle myyjälle,kun sitten jää itse ilman provikoita. Jos vaimo ei sitä ymmärrä, niin hän varmaan elättää itse perheensä niin paljon reilummin, että mies voi vaihtaa johonkin palkattomaan työhön.
myyjä tuli aloitti keskustelun ja me kyselyn jne. n.10 minutin kulttua. Myyjä totesi, että tulisitteko huomenna uudestaan, kun hänellä rupeaa olemaan jo kiiren golfradalle.... No katottiin hiukan hölmistyneenä myyjää ja todettiin sitten että no ei kiitos, emme palaa kysieseen kauppaan. mentiin sitten toisaalle ja ostettiin auto.. Ja siellä saatiinkin loistavaa palvelua.
Olen töissä Lidlissä ja meille kyllä maksetaan ihan joka minuutista...Ja vaikka työvoiman tarve on myös meillä aika tarkkaan mitoitettu, niin AINA hommataan tuuraaja jos joku on sairaana. Jos ei muuten, niin sitten esimiehet tekee pitempää päivää. Oon kyllä kuullut huhuja ettei Kesko ole mikään ihannetyönantaja, näköjään pitää paikkansa...
Yleensä palvelen asiakkaan loppuun saakka, mutta jos vasta aloitettua selviää, että tämä asia vie pidempään, eli vaikkapa 20 minuuttia omaa aikaani, niin todellakin ohjaan toiselle myyjälle.
Meillä on sen verran pieni palkka, emme saa proviikkaa emmekä hyvästä palvelusta mitään muuta kuin hyvän mielen, eli en halua käyttää palveluun useinkaan omaa aikaani!
Tänäänkään en voinut pitää toista taukoa, koska työvoimaa on niin vähän ja kun yksikin on sairaana, niin sijaisia ei tietenkään hankita.
Olisi ihanaa jos asiakkaat valittaisivat useammin myyjien vähyydestä, vaikkapa suoraan tavaratalojen johtajille, asiakaspalvelupäälliköille tms, niin asiaan voitaisiin EHKÄ saada muutos. Meitä myyjiä on turha syyttää, itse ainakin yritän aina parhaani, mutten kuitenkaan halua tehdä hyvänteväväisyyttä työnantajalle, joka vain haluaa puristaa työntekijöistään viineisetkin mehut irti!
optikkoliikkeen myyjänä tein noin.
Piti ehtiä bussiin (kyllä, se oli minuuteista kiinni) jotta ehdin ajoissa hakea lapseni tarhasta.
Voi kyynel jos joku tästä mielensä aikanaan pahoitti.
En itsekään tee omalla alallani ilmaista ylityötä joten miksi ihmeessä palvelualalla pitäisi. Ei haittaa minua jos myyjä kertoo työaikansa päättyneen ja ohjaa toisen palveltavaksi. Näin on käynyt ja pidin sitä täysin luonnollisena toimintana.
Onhan sillä myyjälläkin oma elämä ja ehkä menoa heti työpäivän jälkeen!!Voi yksinkertaisuus sentään!!!!
Olen myyntityössä ja meillä saman asiakkaan kanssa saattaa joskus mennä yli puoli tuntia, enemmänkin. Ei siis jokaisen kanssa, mutta usein. Ja jos siltä vaikuttaa, ja työaikamme on jo mennyt umpeen, kysymme asiakkaalta, voiko toinen myyjä jatkaa hänen kanssaa, koska oma työaikamme on päättynyt.Varsinkin jos itsellä on joku sovittu meno tms.
Koskaan ei ole tuntunut, että asiakas loukkaantuisi, kyllähän sen "normaali" ihminen ymmärtää.
Ärsyttää kyllä suuresti sellaiset ihmiset jotka minuuttia vaille kaupan sulkemisaikaa tulevat sisään sanoen;"vieläpä ehdin" ja sitten vain huuhaillaan ympäri liikettä...