Miksi valehteleminen on väärin? En osaa selittää 6-vuotiaalle.
On tässäkin ongelma... 6-vuotiaani tykkää kertoa ja sepitellä muille kaikenlaisia juttuja, jotka itsessään ovat ihan harmittomia, mutta eivät kuitenkaan tosia. Ja hän ei ollenkaan suostu ymmärtämään, miksi näin ei saa tehdä ja minä en osaa perustella tarpeeksi tyhjentävästi ja järkevästi miksi ei. Auttakaa!!
Kommentit (8)
mennaan Linnanmaelle tai jotain muuta hauskaa. Kun huominen tulee etteka menekaan niin sanot vaan 'valehtelin'. Eikohan opi.
että siksi on hyvä puhua totta, koska jos ihmiset oppivat, että lapsi puhuu keksittyjä ja pötyä, kukaan ei usko pian mitään hänen sanomaansa. Tähän sopii hyvin satu pojasta, joka kiusasi kyläläisiä huutamalla Susi, susi...
Jostain syystä mulla löi pää ihan tyhjää, enkä keksinyt mitään.... :)
tuo Pekka ja susi, voisitte vaikka lainata sen kirjan.
Valehteleminen on väärin, koska ihmisen pitää voida luottaa toiseen. Valehteleminen vie luottamuksen. Se on pettämistä. Tämän 6-vuotias kyllä ymmärtää.
Voinet ehkä selventää keksimällä esimerkin, että jos vaikka kaveri valehtelisi antavansa vaikka hänelle jonkun lelun, mutta sitten ei antaisikaan. Miten pettynyt lapsi olisi silloin. (Keksit varmasti lisää itsekin)
Tässä yhteydessä on hyvä puhua muutenkin tunteista, rehellisyydestä, reiluudesta jne.
No vaikka siksi, että sitten jos hänelle oikeasti tapahtuu jotain tosi jännää ja outoa, niin kukaan ei usko häntä jos hän on aiemmin keksinyt juttuja.
joutua itse vaikeuksiin.
Jos vaikka valehtelee, että joku toinen teki sitä ja tätä niin voi joutua sanoistaan vastuuseen.
Voi menettää hyvät kaverit jos valehtelee.
on kyllä eri juttu, siis jos tuota kirjaston tädiltä vaikka pyytää, niin ei saa sitä tarkoitettua satua!
nyt sekoitin tosiaan, hyvä kun korjasit!