Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Terveydenhoitaja urkki potilastietoja, sai sakkoja

Vierailija
17.05.2011 |

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Terveydenhoitaja+urkki+potilastietoj…

"Terveydenhoitaja urkki potilastietoja, sai sakkoja

17.5.2011 18:07

STT

Rovaniemi. Potilastietojen urkkiminen on tuonut sakkoja terveydenhoitajalle Pohjois-Pohjanmaalla. Nainen katsoi aiheetta kahdeksan ihmisen potilastietoja vuosina 2000-2008. Hän työskenteli terveyskeskuksessa, mutta hänellä ei ollut hoitosuhdetta yhteenkään asianosaisista.

Terveydenhoitaja seurasi muun muassa erään opettajan ja hänen perheensä tietoja liki yhdeksän vuoden ajan. Erityisen moitittavana oikeus piti kollegan arkaluontoisten potilastietojen katselemista. Niitä nainen katsoi 32 kertaa.

Oulun käräjäoikeuden mukaan potilastietojen vilkuilu ei ollut satunnaista, vaan pikemminkin tavaksi tullutta toimintaa. Nainen myönsi osan teoista. Syyksi hän ilmoitti silkan uteliaisuuden.

Tuomio tuli virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Naisen maksettavaksi määrättiin yli 1 500 euron sakot ja 5 500 euroa korvauksia muun muassa loukkauksien aiheuttamista kärsimyksistä ja oikeudenkäyntikuluista. "

AUTS :( Kuinkakohan yleistä tällainen urkkiminen on, mietin vaan...

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaisiako potilastietojako vaan ei saa katsella vai onko jotain muita tietoja joita ei saa katsella?

Vierailija
2/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa katsella vai onko jotain muita tietoja joita ei saa katsella?

Puhtaaksikirjoittajat näkee näitä joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivätkä hekään saa käydä kurkkimassa tietoja tietokannasta halutessaan.

Mäkään en ymmärtänyt, mitä tuo kirjoittaja nro 18 tarkoittaa...

Vierailija
4/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen terveydenhoitaja ja en edes uskalla käydä katsomassa omia tai pienten lasteni laboratoriovastauksia, vaikka tiedän, että osaisin tulokset tulkita ihan yhtä hyvin kuin laboratoriovastauksista kertova hoitaja. Tälle hoitajalle joudun puhelintunnilla jonottaa useamman minuutin.

JUuri sen vuoksi, että oma ammattietiikka ei anna periksi en sinne mene. Ja on noita hoitajien ja lääkärien tutkimia tietoja selvitetty jo pidemmän aikaa. Minulle sillä ei ole suurempaa merkitystä vaan ammatillisesti en näe mitään syytä käydä muiden kuin potilaideni tiedoissa.

...omien pienten (2-5v) lasteni tietoja ja olenkin miettinyt mitä siitä seuraa, jos joku niitä tarkistaa. Kun lapseni kasvavat, en usko, että menen enää katsomaan heidän tietojaan. Eikä tulisi mieleenikään katsoa esim. jonkun kollegani, tuttuni, sukulaiseni, ei myöskään mieheni tietoja. Siinä menee oman ammattietiikkani rajat.

Joskus olen vahingossa avannut väärän, saman nimisen ihmisen tiedot ja tajuttuani tämän, säikähtänyt ja äkkiä sulkenut tiedot. Kerran avasin vahingossa asiakkaani lapsen tiedot, kun oli ollut juuri puhetta hänestä ja nimi (sama sukunimikin) jäi jotenkin pyörimään päähän. Tämänkin tajuttuani suljin nopeasti tiedot. Ei olisi tullut mieleenkään alkaa niitä selailemaan tai lukemaan.

Vierailija
5/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvoin luonnehäiriöisen vanhemman kanssa jolla sattui olemaan ammattinsa vuoksi pääsy potilastietoihini. Välit olivat väkivallan ja muun ikävän takia jo etäiset, eikä teini-iässä lohduttanut se yhtään että henkilö urkki potilastiedoista e-pillereistä ja masennuslääkkeistäni ja siitä seurasi sitten huorittelua ja hulluksi haukkumista. Jos jotain kadun niin sitä etten tehnyt ilmoitusta ajoissa! En edes tiedä voiko sellaista tehdä jälkikäteen.

Vierailija
6/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kasvoin luonnehäiriöisen vanhemman kanssa jolla sattui olemaan ammattinsa vuoksi pääsy potilastietoihini. Välit olivat väkivallan ja muun ikävän takia jo etäiset, eikä teini-iässä lohduttanut se yhtään että henkilö urkki potilastiedoista e-pillereistä ja masennuslääkkeistäni ja siitä seurasi sitten huorittelua ja hulluksi haukkumista. Jos jotain kadun niin sitä etten tehnyt ilmoitusta ajoissa! En edes tiedä voiko sellaista tehdä jälkikäteen.

ei silti tee siitä yleistä.

Muuten, ei niitä omiakaan tietoja saa katsoa, eikä sitten varmaan alaikäisten lastenkaan. Näin sanoi sh-äitini.

Vierailija
7/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan sillä terkkarillakin joka niitä katsoi. Mitä eroa?

Vierailija
8/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olihan sillä terkkarillakin joka niitä katsoi. Mitä eroa?

että ne tiedot eivät kuulu hänelle. Hän katsoi niitä sen takia, että halusi urkkia toisten elämää. Puhtaaksikirjoittajat toimenkuvaan taas tavallaan kuuluu se niiden tietojen kirjoittaminen, kun ei esim. pelkästä kahvinjuonnista juuri makseta.

Et kai sä tätä ihan tosissas kysynyt kuitenkaan?

Vierailija
9/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ammattiryhmä, jolla on kaikki oikeudet ja mahdollisuus käpälöidä logia... Meinaan ne, jotka ylläpitää järjestelmää. siellä voi kaivella ihan rauhassa ja lopuksi siivota login, niin ei jää jälkiä edes.:)

Vierailija
10/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei voi olla hoitosuhteessa itseensä. Lapsia tietty voi jos hoitosuhde on. Vähän pöljää toi on kun tiedot saa muutenkin, mutta hoitajan tai lääkärin käyttäjätunnuksilla ei voi tuota tehdä.

terveydenhoitaja ja en edes uskalla käydä katsomassa omia tai pienten lasteni laboratoriovastauksia, vaikka tiedän, että osaisin tulokset tulkita ihan yhtä hyvin kuin laboratoriovastauksista kertova hoitaja. Tälle hoitajalle joudun puhelintunnilla jonottaa useamman minuutin.

JUuri sen vuoksi, että oma ammattietiikka ei anna periksi en sinne mene. Ja on noita hoitajien ja lääkärien tutkimia tietoja selvitetty jo pidemmän aikaa. Minulle sillä ei ole suurempaa merkitystä vaan ammatillisesti en näe mitään syytä käydä muiden kuin potilaideni tiedoissa.

Vierailija
11/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos haluaa mennä tarkastamaan mitä itsestä on kirjoitettu, siihen tarvitaan lupa.

http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,818,1732

Vierailija
12/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka P-K:n keskussairaalassa, mutta ei siitä ole kiinni jääty.

Vierailija
13/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötin kerran potilaan henkilötunnuksen tietojärjestelmään väärin (eli meinasin avata väärän potilaan tiedot). Näytölle ilmestyi heti lappu, jossa kysyttiin mitä varten olen avaamassa kyseisen potilaan tiedot! En tiedä, onko jotkut tietyt potilaat (julkkikset, poliitikot tms) suojattu erityisemmin, vai liittyykö asia esim. siihen jos viimeisimmästä hoitojaksosta on jo aikaa.

Vierailija
14/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin tarkastaa onko mun tietoja katsottu salaa ja ilman syytä? Aika varmasti näin tapahtui entisessä Kangaslammen kunnassa 2000-luvun alussa. Terkkana oli täti joka ei tienny edes vaitiolovelvollisuudesta.

Vierailija
15/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska oli katsonut "kollegansa arkaluontoisia tietoja" eli se kollega oli varmaan tajunnut jotain ja tutkinut, tai pyytänyt tutkimaan asiaa. ei tavalliselle tallaajalle tule mieleen että jotain terveyskeskuksen vastaanoton ihmistä kiinnostaisi minun potilastietoni, vaikka tuttu tai puolituttu olisikin. ei mulla oo ainakaan ikinä tullut mieleen.

Vierailija
16/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko joku katsonut tietojani salaa vai ei. Tietoa kyllä löytyy, mutta ei mitään salaista.

Vierailija
17/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tiedothan kiertää ympäri kaupunkia puhtaaksikirjoitettavana.

Vierailija
18/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hänen papereissaan on käyty. En jaksa uskoa että missään muuten vaan tutkitaan kuka käy kenenkin papereissa. Kenellä siihen nykytyöelämässä edes olisi aikaa?

Vierailija
19/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mun "potilaskertomuksessa" lukee! Harvemmin tulee terkkarissa käytyä. Onko siellä syntymästä lähtin kaikki lääkärikäynnit ja niiden syyt? Mistä pyydetään jos sen haluaa lukea?

Vierailija
20/28 |
17.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mun "potilaskertomuksessa" lukee! Harvemmin tulee terkkarissa käytyä. Onko siellä syntymästä lähtin kaikki lääkärikäynnit ja niiden syyt? Mistä pyydetään jos sen haluaa lukea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi