Miten käy miehensä hylkäämälle vl-naiselle?
Kommentit (32)
eiköhän aatami ja eeva luotu enen kivikautta.ja jumala asetti liiton. välillensä.ei ihminen avioliittoo tehnyt.nimi avio vaan ei ollut raamatussa muistaakseni.
julmia mielivaltaisia "omantunnon" sääntöjä eikä tuo kirjoitustaitokaan kovin kummoinen ole.. onko tällaisia oikeasti olemassa?
olen itse vl-nainen..ja me kyllä aatellaan niin ettei meillä mitään sääntöjä ole vaan jokainen kulkee omantunnon mukaan:) ja kyllä niitä tuommosia tapauksia on aika vähän mut tuommosissa tapauksissa naisella on suuri suku ja ystäväpiiri tukena jos tulee semmonen tilanne että ukko lähtee kalappiin:)jotenki tuntuu aika tyhmältä lukia näitä keskusteluja kuinka vl-naiset on niin alistettuja.. meijän perheessä mies on koti isänä ja minä käyn töissä ja tosi paljo on tuommosia tapauksia tai sitte että lapset on hoidossa ja nainen ja mies käy töissä.. ja seki että ei me mitään lapsenteko koneita olla ku kyllä suurin osa lestadiolais naisista haluaa paljo lapsia. kyllä me vl-naiset ollaan ihan itsenäisiä ja hyvin kohteltuja ihmisiä:) pistää välillä huvittaan kuinka jotku ihmiset on niin tietävinään minkälaisia uskovaiset on kiva kuunnella siinä ite tarpeeksi kauan haukkuja vieressä ja sitte sanooki että oon ite vl ja ei asiat ihan nuin mee niin kylläpä mennään noloksi just kaikkia muka on entisiä uskovaisia tai tuttu on eniten uskovainen. ja seki vielä että miks te ihmiset yleistätte? jos joku uskovainen on jonkulainen ni se ei tarkota että me kaikki ollaan samanlaisia!! meki ollaan kuitenki yksilöitä:)
ja niihä sitä luvataan sielä jumalan kasvojen eesä että rakastetaan toisia kunnes kuolema meidät erottaa...:) ei kyl itelle tulis mieleenkään ottaa uutta ukkoa jos mies lähtis kalappiin..en pystyis rakastaan ketään muuta:)
niin ja seki että ei meistä oo kukaan tuomitsemaan että kuka on oikia uskovainen kyllä se yläkerran isä tietää ainuastaan että kuka meistä on uskovainen ja kuka pääsee taivaaseen.. ei me voija mennä tuomihteen ketään tekojen perusteella.. vaikka nainen meniski uuen ukon kans naimisii ni ei me ihmiset nii hyviä olla että me voitas mennä sille sanoon että et oo uskovainen ku sulla uus ukko on..:) t.vl-nainen:) sori kirjotinki monessa erässä ku tuli aina uutta jutskaa mieleen:))
Ilmeisesti ei saa?
Googlesta löytyti
"Jos on avioitunut epäuskoisen kanssa, on siitä tehtävä julkinen parannus." (Päivämies, 29.11 1978)
ei ennenkuin vanha puoliso on kuollut. Eli jätetty olisi pakotettu elämään ilman parisuhdetta. Sitähän tässä varmaan haettiin? Sitä en tiedä kuinka tosi juttu oli, eli noudatetaanko tuota ilman armoa?
12 lapsen saatuaan, saa iskä uuden äidin ottaa ja polkea sitä!
ei ennenkuin vanha puoliso on kuollut. Eli jätetty olisi pakotettu elämään ilman parisuhdetta. Sitähän tässä varmaan haettiin?
Sitä en tiedä kuinka tosi juttu oli, eli noudatetaanko tuota ilman armoa?
Vaikka maallisesti eroaa, niin Jumalan edessä avioliitto on voimassa "kunnes kuolema erottaa".
ex anoppi on VL ja otti eron miehestään, mikä siis on heidän suvussaan suurikin synti ja häpeä!
Mun lapsille vieläkin puolustelee tekoaan eli ei taida olla ihan sujut asiankanssa, hän puolustelee päätöstään valheellisesti esim "mies joi ja oli huono isä"...eikä asia todellakaan ole näin.
Nyt hän on yksin, tapaili jotain bussikuskia, mutta eihän se kelvannut kun ei ole rikas. Aina jaksoi puhua siitä kun hän löytää sen rikkaan miehen :D buah..
Eikö naisella ole oikeutta uuteen onneen? Kuulostaa niin julmalta.
Avioidutaanko käytännössä vl-piireissä vaikka exä on elossa? Vai onko se sellainen synti, että oksat pois?
Kannattaa käyttää myös omaa järkeä.
Eikä oikeastaan voikaan olla, koska kyse on omantunnon asioista ja asioista jotka kerrotaan Raamatussa. Tulkinta sitten tietysti vaihtelee.
Mutta mä uskoisin, että jos jonkun omatunto sallii mennä uudelleen naimisiin niin tämä henkilö kyllä niin tekee (jos vain uuden puolison löytää). Mutta onko niin vaikea kuvitella, että joku hylättykin voi oikeasti ajatella että avioliitto on elinikäinen? Ja haluaa sitten pysyä naimattomana (ja selibaatissa) loppuelämänsä ellei palaa alkuperäisen puolisonsa kanssa yhteen. Että hän oikeasti haluaa tehdä näin koska kokee sen oikeaksi?
Ei nää ole mitään huutoäänestyksellä sovittuja sääntöjä.