Vartalon palautuminen raskaudesta
Heippa!
Minua kiinnostaisi tietää, että palautuuko hyväkuntoinen, normaalipainoinen ja aktiivisesti (3-5x/vko) urheilua harrastava nainen nopeammin raskaudesta ja synnytyksetä kuin ei liikunnallinen ja paljon prosessoitua ruokaa syövä nainen.
Eli kaikki sporttiäidit joiden kroppa oli fysiikaltaan hyvässä kunnossa ja paino normaali ennen raskautta, jotka rasvasivat ihoa (ainakin melkein)joka päivä raskauden ajan ja söivät ja syövät edelleen terveellisesti (ei prosessoitua ruokaa vaan tuoretta ja luonnollista) ,millainen palautuminen esim. ekan 6kk sisällä?
Ja kuinka pitkälle raskautta olette urheilleet normaalisti ja missä vaiheessa on pitänyt alkaa höllätä menoa?
Ja jos täältä sattuisi löytymään vielä raakaruokailija- tai edes puoliraakaruokailija -äitejä niin mitenkäs teillä on raskausaika ja sen jälkeinen palautuminen mennyt ja miten koette ruokavalion vaikuttaneen asiaan?
Kommentit (6)
Varmasti palautuu keskimäärin nopeammin.
Mä olen aika liikunnallinen, mutta en niinkään ruokapuoleen kiinnitä erityistä huomiota (kaverit tosin aina ääneen ihmetelleet kuinka terveellisesti syön) mutta en siis mitenkään vahdi syömisiäni.
Urheilin täysin normaalisti viikolle 24 saakka. Rv24 oli pakko lopettaa juokseminen supistusten vuoksi. Nyrkkeilyn ja lautailun lopetin heti raskauden alussa riskien minimoimiseksi. Salilla ja uimassa kävin ihan loppuun saakka.
Minulle tuli raskauskiloja 19kg, mutta pysyin silti vetreänä loppuun saakka (samana päivänä kun lapsi syntyi hölkkäsin vielä kevyesti portaat ylös).
Synnytyksestä nyt aikaa 3viikkoa ja 2kg raskauskiloja jäljellä. En siis ole urheillut synnytyksen jälkeen vielä mitenkään paitsi vaunuilemassa käynyt päivittäin.
Tän enempää en osaa valitettavasti auttaa kun itsellä synnytyksestä vielä noin vähän aikaa, mut palautunut olen huippunopeaa.:)
Itse en mikään "sporttiäiti" ole, mutta normaalipainoinen, bmi 21 ennen raskautta. Ennen raskautta ja sen aikana harrastin silloin tällöin jumppaa,lihaskuntoharjoittelua, ja jonkun rv24 jälkeen kävelyä ja pyöräilyä jaksamisen mukaan. Rasvailin ihoa,vatsanseutua ja lantiota, säännöllisesti jo ennen raskautta ja joka päivä. Söin suht terveellisesti, en mitään luomuruokaa tms. herkuttelinkin kyllä. Painoa tuli raskauden aikana yht. 10kg.
Synnytyksen jälkeen: yhtään raskausarpea ei tullut. Vatsa litistyi jo synnärillä niin ettei minusta voinut uskoa että olin alle viikon vanhan vauvan äiti, vaikka katsoi ilman paitaa :) kaikki kilot lähti viikon sisään.
Uskoisin,että sillä on suurin merkitys ettei kiloja tule liikaa raskauden aikana. Tietty perimälläkin on merkitystä. Imettäminen auttaa myös painonpudotuksessa,itse en siis todellakaan laihduttanut synnytyksen jälkeen vaan päinvastoin, söin hullun lailla että maitoa riittäisi.
Jälkisupistukset oli myös karmeita, ja jatkuivat monta viikkoa, ehkä sekin vaikutti kohdun ja vatsanseudun palautumiseen...
Olen normaalipainoinen, harrastan aika aktiivisesti liikuntaa, syön normaalia ruokaa. Raskausaikana kövin kuntosalilla kolmisen kertaa viikossa jonnekin 33 viikolle saakka. Siinä vaiheessa alkoi tulla supistuksia ja tuntua siltä, että tämä ei ole ihan tarpeellista.
Synnytys sujui hyvin ja palauduin siitä muutamassa viikossa. Imetin puoli vuotta ja siinä vaiheessa vartalo alkoi olla aika lähellä alkutilannetta. Pari kiloa oli vielä painoa enemmän, mutta mitat olivat palautuneet samoiksi. Rinnat menettivät vähän ryhdistään.
Raskausarpia ei tullut, mutta en tehnyt asian hyväksi mitään. Luulen, että kyse on kudostyypistä.
Koen, että liikunnallinen tausta auttaa merkittävästi sekä synnytyksessä että raskaudesta ja synnytyksestä toipumisessa. Myös lantionpohjan lihakset palautuvat liikunnallisella naisella hyvin ja monien huolehtima 'paikkojen tiukkuus' palautuu synnytyksen jälkeen muutamassa kuukaudessa ennalleen.
Mä en pystynyt koko raskausaikana liikkumaan yhtään, kun oli niin kova raskauspahoinvointi. Ja tarkoitan todella, etten yhtään, sillä 200 metrin kävely tuntui vitosen juoksulenkiltä.
Silti kiloja ei ollut raskauden jälkeen kuin tuo jonkun mainitsema 2 kg, kun synnytyksestä oli 3 vkoa. Ja jotkut vaatteet on väljempiä kuin viime kesänä ennen raskautta.
Olin ennen raskautta normaalipainoinen ja aika hyväkuntoinen sekä söin runsaasti kasviksia sisältävää alusta asti itsetehtyä ruokaa. Liikunta loppui hyvin lyhyeen supistusten, liitoskipujen ja todella nopeasti kasvaneen ISON mahan vuoksi. Painoa kertyi 19kg, suurimpana syynä turvotus ja heti alkuraskaudessa stopin tehnyt aineenvaihdunta. Raskausarpia tuli ainoastaan muutama takapuoleen ja joitakin rintoihin maidonnousun aikaan vaikka en rasvaillut ihoa.
Paino tippui ekan kuukauden aikana 14kg imetyksen ansiosta, sitten jouduin lopettamaan imetyksen ja pudotus on ollut hitaampaa mutta laskusuuntaista koko ajan. Syön samoin kuin ennen raskautta ja sen aikana, eli terveellistä ruokaa mutta myös välillä herkkuja. Liikuntana on ollut lähinnä vaunulenkit koska vauvani on hyvin vaativa.
Nyt synnytyksestä on 5kk ja lähtöpainoon on enää 2kg, suurin osa vanhoista vaatteista istuu hyvin päälle ja vatsa on lähes litteä. Lähes ainoat muutokset vanhaan ovat leventynyt lantio (liitokset löystyivät niin paljon, että lantio on leventynyt ihan luistaan), pienentyneet rinnat (ennen B, nyt A) ja hieman löysä vyötärö, koska vatsalihakset ja iho eivät ole vielä täysin kiristyneet.
itse en ole raakaruokailija enka supersportti, mutta 3 vko synnytyksesta mun vatsa oli littana. kavin uimassa jokatoinen paiva raskauden ajan (asuttiin kuumassa maassa silloin) ja painoa tuli raskauden aikana 12kg ja ne jotakuinkin hupeni heti ja tosiaan 3n viikon paasta olin kuin en olisi ikina paksuna ollukaan.