Mitä ajattelet naapureista, jotka ei koskaan osallistu pihatalkoisiin?
Kommentit (62)
onpa sitten vuokralla tai omistusasunnossa. Ajattelen, että jos ei osallistu, on laiska, itsekäs tai niin sairas, ettei voi osallistua. Yhteisestä viihtyvyydestähän siinä on kysymys, että siistitään pihat kuntoon.
Iltavuorotyö ym... hmm, vähän kuulostaa tekosyylle olla osallistumatta. Pakkoko sinne hommiin on ängetä samaan aikaan muiden kanssa ... voihan sitä nurmikkoa käydä haravoimassa itsekseen aamupäivälläkin.
Jos en töiden vuoksi pääse talkoisiin, niin minusta se on ihan ok. Ja viittaan siihen, että jos SOVITAAN että hoidetaan vaikka piha-aluieiden kolaus asukkaiden kanssa =säästetään rahaa ja joku niitä kolaa niin että jos päivällä sataa lunta niin "klo 8-16" ihmiset saavat tulla kolattuja pihoja pitkin kotiin, eikä tarvitse heti työpäivän jälkeen tarttua kolaan. Mutta en halua ottaa palkatonta vapaata pihatalkoiden vuoksi, jossa ihmiset vähän haravoivat ja grillataan makkaraa. Nuo kun 99% ovat minun työaikanani.
Olenko siis huono ihminen jos enemmän kun mielelläni teen osani, mutta EN pihatalkoiden aikana?
Ja kun useammassa taloyhtiössä on tullut asuttua, niin olen huomannut sen, ettei ole "joustonvaraa", eli ne tietyt hommat pitää tehdä tiettynä päivänä tiettyyn aikaan =ei sovi kaikille, vert. jaettaisiin vaikka tehtävät mitä kukakin tekee päivään X mennessä, niin se oli reilumpaa. Minä mielelläni haravoisin vaikka alueen X päivään X mennessä (pidän ulkoilusta ja hyätyliikunnasta koska olen maalta kotoisin:) mutta en välttämättä päivänä X ja kellonaikaan X pääse sitä tekemään.
Miksi muuten oletetaan, että koko perheen tulisi aina osallistua taloyhtiön talkoisiin? Muodon vuoksi? Näyttämisen halusta? Mun mielestä riittää, että edes yksi edustaa osakettamme, ei siellä tarvi kaikkien olla kilpailemassa niistä muutamasta yhteisestä haravasta.
Ihmisillä voi olla monia syitä olla osallistumatta: tärkeät menot, äkillinen sairastuminen, sosiaaliset syyt... Itse myönnän olleeni alkuvaiheessa aktiivisempi, mutta kun suht'aktiivisesti huolehtii taloyhtiön yhteisistä tiloista myös talkoiden ulkopuolella koko vuoden ympäri, tunnen antaneeni oman panokseni jo moninkertaisesti niihin muutamaan talkoissa kädet taskuissa seisoskelevaan verrattuna.
Mä jo maksan yhtiövastikkeen ja meillä on huoltofirma. Mua ei talkoisiin saa. Piste.
Että jos vaikka aita pitää maalata ja on talkoot tiistaina klo 16-20 niin minä voisin ihan hyvin maalata jo klo 10-14 edellisenä/samana/seuraavana päivänä, mutta tuohon aikaan en pääse paikalla ottamattta palkatonta vapaata, ellei käy HYVÄ tuuri.
et tietenkään ole huono asukas. Hyvinhän se passaa, että tekee hommia silloin, kun itselle sopii. Tämä on meinkinki ainakin meidän yhtiössämme.
-8-
monella kuitenkin vain laiskuus ja itsekkyys.
Ikävä sanoa noin, mutta muuta selitystä en keksi sille, että työssäkäyvät ihmiset asuvat talossa vuosikymmeniä, eivätkä koskaan osallistu pihan huoltotöihin (talkoissa tai muutenkaan).
-8-
Miks pitäs osallistua, vuokra nousee joka tapauksessa joka vuosi ja paljon!
tuskin moikkaa niin outoa mennä tutustumaan. Sitäpaitsi mamuja ja vanhuksia, mitä mä niille puhuisin? Tein pihatöitä jo omakotitalossa, nyt kerrostalossa rennompaa.
Miks pitäs osallistua, vuokra nousee joka tapauksessa joka vuosi ja paljon!
Vuokralainen maksaa vuokran ja sillä hinnalla/vaivalla pitäisi olla asuinympäristö kunnossa. Asun kerrostalossa juuri siksi, ettei tarvii tehdä pihatöitä. Enkä tee!
Minusta talkoissa on kivaa, ja olen osallistunut niihin aina: ei-raskaana, raskaana, vauvan kanssa raskaana ja tänä vuonna kahden alle2v kanssa (muttei onneksi enää raskaana). :D
Ei silti häiritse jos joku muu ei tykkää. Meidän talossa moni osallistuu ja tykkää talkoista, ei kaikkien ole pakko.
että ovat kokoomuslaisia tai vasemmistoa, itsekkäitä ääri-ihmisiä.
Jos naapuri ei pääse tai halua osallistua niin eipä tuo hetkauta minua mihinkään suuntaan. Osallistun talkoisiin koska pidän niistä.
Ap ei siis itse ole koskaan osallistunut talkoisiin. Hoidan kyllä taloyhtiön pihaa esim. talvella luon lunta ja kesällä haravoin yhteisiä alueita sekä perkaan istutuksia mutta vain silloin, kun minulle itselle sopii ja siltä tuntuu.
Kevät on taas ollut meidän perheessä todellista matalaliitoa molempien vanhempien osalta. Alkoi ahdistaa jo valmiiksi, kun saatiin kutsu kevättalkoisiin seur. viikonlopuksi. Mulla on asiasta kyllä huono omatunto, koska en jaksa tällä hetkellä osallistua. Mutta koska tällä hetkellä jo viikon pyörittäminen töineen ja lasten harrastuksineen on haasteellista, niin viikonlopun haluan kyllä sitten levätä. Varsinkin, kun se viikonloppu on meidän ainoa vapaa viikonloppu pitkään aikaan.
ap
kaks taloa ja 10 taloutta. Talvella jää kolaamatta lumet niiden ovien edustat jotka eivät osallistu lumitöihin. Huomaa hyvin että kenellä kulkee vain kengin tehty polku ovelle asti. Sama parkkipaikan osalta. Ne jotka eivät hoida omia parkkipaikkojaan niin tallovat sitten polut siihen autolle. Kukaan ei hoida kuin oman alueensa. Keväällä tämä ei tietty näy mitenkään.
Ei harmita, koska ei me siitä kärsitä.
Mies on matkatöissä ja minulla kolme pientä lasta hoidettavana. Pihatalkoissa lähinnä juoksisin lasten perässä, joten olen tietoisesti pysynyt poissa jaloista. Kyse on siis vuokrakämpästä. Jos olisi oma osake, niin hankkisin lapsille varmaan hoitajan (mummon tms.) Nyt en nää tarpeelliseksi. Piha ei ole kovin suuri ja tekijöitä paljon.
mutta ei sitten myöskään saa tulla norkoilemaan paikalle siinä vaiheessa kun talkookaljat ja makkarat nostetaan esille. Semmoset loiset ne vituttaa!
Ja mitä niissä talkoissa tehdään? Yleensä - siis yleensä, ei aina - talkoissa haravoidaan, lakaistaan, tehdään pientä korjaustyötä.
Ei siinä kenenkään omaisuutta kartuteta.
Vaan lisätään viihtyvyyttä.
Sahaat siis oikeasti vain omaa oksaasi, kun et viitsi olla mukana siivoamassa oman asuntosi pihaa.
-8-