Auringossa palanut iho + pienen pienet rakkulat, apua!
Sen tiedän, että rakkuloita ei saa puhkaista, mutta mikä niihin hoidoksi? After sun -voide, tavallinen rasva vai mikä? Koska rakkulat häviää? Paloin viime viikon perjantaina, iho on nyt torstaina jo ruskea eikä enää punainen, mutta rakkulat tuli vasta tänään...
Kommentit (21)
Jos poltatte itsenne auringossa, tehkää se edes tyylikkäästi.
Kunhan sen tekee steriilisti. Laitapa youtubeen hakusanoiksi vaikka "sunburn blister pop" niin näet mielenkiintoisia videoita aiheesta...
Kunhan sen tekee steriilisti. Laitapa youtubeen hakusanoiksi vaikka "sunburn blister pop" niin näet mielenkiintoisia videoita aiheesta...
Toisaalta noi on niin pieniä, etten edes keksi miten sellaisen puhkaisisin...
ap
No ei saa kyllä puhkaista mitenkään!
Toisaalta noi on niin pieniä, etten edes keksi miten sellaisen puhkaisisin... ap
http://www.simonapteekki.fi/itsehoito/haavanhoito.html
"Hoito: Pieniä rakkuloita ei kannata puhkaista, jos ne eivät ole sellaisissa kohdissa, että ne puhkeavat tai haittaavat liikkumista. Rakkulat voi puhkaista puhtaalla neulalla rakkulan reunoilta kahdesta kohtaa ja niistä voi painaa kudosnesteen pois. Rakkulan pinta suojataan puhtaalla siteellä, keinoiholla tai laastarilla."
Eli ei ole mitään absoluuttista kieltoa, etteikö saisi puhkaista. Infektioriski siinä on, mutta jos ovat hankalassa paikassa, niin steriilisti voi puhkaista
koska eivät ole hankalassa paikassa enkä viitsi ottaa mitään turhia riskejä :)
Mutta kysymys kuuluu edelleen, voiko niiden parantumisen eteen tehdä jotain? Ja kutinaan apukeinoja?
ap
koska eivät ole hankalassa paikassa enkä viitsi ottaa mitään turhia riskejä :) Mutta kysymys kuuluu edelleen, voiko niiden parantumisen eteen tehdä jotain? Ja kutinaan apukeinoja? ap
viileää vettä. Vahinko on jo tapahtunut. Elimistö korjaa itse sen minkä pystyy. Iho muistaa aina palamisen. Huolehdi vastedes suojautumisesta paremmin. Palaminen lisää ihosyöpäriskiä.
bebanthenia voi laittaa palovammoille? Käy kysäseen apteekista, jos sieltä tulis paremmat hoito-ohjeet kuin av:ltä.
Kortisonivoide auttaa. Ulos mennessä ei kannata laittaa auringonvalon takia, mutta jos vaikka illalla laittaa, niin yöllä ehtii hyvin imeytyä ennen aamua.
Ne ei ole mitään palorakkuloita, jos sitä pelkäät. Viikko kevyen kärtsäyksen jälkeen ilmestyvät pienet kuplat ennakoivat vain sitä, että sun iho siellä pinnan alla paranee kärtsääntymisestä. Anna niiden kuplien olla, ne sisältävät kudosnestettä ja suojaavat uusiintuvaa ihoa; jos nyt avaat ne ja vedät nahat irti, uusi iho voi korppuuntua. Eli anna niiden olla rauhassa, muutaman päivän sisällä iho alkaa kesiä ja syyhytyttää ihan hirveesti ja se pintakerros irtoaa itsekseen.
Se mitä voit tehdä on laittaa aaloevoidetta tai muuta kosteuttavaa voidetta.
UP!
Mä poltin selkäni viime viikolla auringossa ja tänään tuli valkeat pienenpienet rakkulat yläselän alueelle. Niin niitä säikähdin että raavin ne "pois" tavallaan... eli puhkaisin ne. Heti tänne sitten tulin katselemaan että mistähän lie johtuivat, mutta palamisestahan ne. Nyt kun luin nuo aiemmat kommentit, aloin pelkäämään kun niitä ei kerta puhkaista kannattaisi. Mitähän tälle nyt tulisi tehdä? Onko yleistä tuo ihon "korppuuntuminen" ja mitä se yleisesti edes tarkoittaa? Aloeveraa vai mitä avuksi? Toivottavasti ei tästä nyt enää pahennu kun ne menin raapimaan... vastauksista olisi suuri apu!!!
Lopettakaa hyvät ihmiset ihon polttaminen auringossa! Ihon palaminen on vaarallista - lisää ihosyöpiä. Ei ehkä paina mieltä nuorena, mutta kummasti alkaa mieli muuttua, kun odottelet luomenpoiston tuloksia. Luomen, joka on ollut outo, tumma, erilainen, kutiava, yms. Ruskettunut iho on ruma. Vain ääliöt ja idiootit polttavat ihonsa. Ei mitään järkeä.
itselläni on niin vaalea iho, etten yksinkertaisesti pysty palamista aina välttämään, vaikka kuinka paljon aurinkorasvaa käyttäisinkin. Eikä kaupungilla viitsi 25 asteen helteessä villatakki päällä kulkea.
Ruskettunut iho ei ole ruma.
Ihoni tarvitsee aurinkoa terveyssyistä, ja koska se auttaa, valitsen mieluummin auringon kuin normaalin talvi-ihoni, joka näyttää hirveältä.
Vierailija kirjoitti:
itselläni on niin vaalea iho, etten yksinkertaisesti pysty palamista aina välttämään, vaikka kuinka paljon aurinkorasvaa käyttäisinkin. Eikä kaupungilla viitsi 25 asteen helteessä villatakki päällä kulkea.
kyllä voit ja sinun pitää. siis ihosi kertoo sinulle kuinka paljon säteilyä kestää. jos ei kestä istuu varjossa ja suojaa ihonsa. tekstiilejä löytyy uv suojalla ja ilman. hattuja löytyy.
suojakerroin 50 auttaa jos alkuun.
sinulla on vain 1 iho ja 1 elämä. melanooma ei ole kiva juttu.
Hei!!
Mulle tulee noita rakkuloita nyt vaikken oo ees palanut... siis ihan vaan kuumasta ilmasta ja kun hikoonnun niin niitä näyttäs tulevan. Onohan tää iha normaalia?? oon kyllä joskus aijemmin palanut, mut oudolta tämä kyllä tuntuu...APUA!
Vierailija kirjoitti:
Hei!!
Mulle tulee noita rakkuloita nyt vaikken oo ees palanut... siis ihan vaan kuumasta ilmasta ja kun hikoonnun niin niitä näyttäs tulevan. Onohan tää iha normaalia?? oon kyllä joskus aijemmin palanut, mut oudolta tämä kyllä tuntuu...APUA!
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00937
Hikinäppyjä.
Tulin tänne juuri siksi kun minullekkin tuli rakkuloita auringon oton jälkeen.Olen 54 vuotias auringon palvoja kesällä suomessa ja noin kolme kertaa ulkomailla talvella.Olen siis aina ruskea ja en koskaan ole palanut.Nyt aloin syödä multikarosiini tabletteja kuukausi ennen ganarialle lähtöä,laitoin aurinkosuojaa 25,öljyä 15,olin viikon ja tämä palaminen tapahtui toiseksiviimeisenä lomapäivänä,periaatteessa multikarosiinin olisi pitänyt estää palaminen mutta näin kuitenkin pääsi käymään, olen miettinyt voisiko syy olla että olen syön nyt myös Spirumax ja Incendo ravintolisää tosin olen alkanut ottamaan myös Menoforce Srongia.Oikeastaan epäilen spirumaxsia koska se on merilevää.En tiedä mutta ihmettelen!Olin nimittäin Kreetalla elokuussa 2 viikkoa aamusta iltaan rannalla, paistoi pilvettömältä taivaalta ja en palanut ja lokakuussa uudestaan viikon,joten muuten voin olla idiootti ja ääliö mutta auringon suhteen en ja ruskettunut iho on mielipide kysymys,kuka nauttii mistäkin;)
Nostan!
Mulla ilmestyi palamisen jälkeen nyt vesikelloja olkapäähän, pitääkö niiden vaan antaa olla kunnes ne lähtee itestään?? En ole koskaan ennen palanut ja olen ihan tietämätön!