Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakkoruotsi tulee ala-asteelle!

Vierailija
12.05.2011 |

Kokoomus+SDP+RKP yhdessä vaativat lisää pakkoruotsia. Tänään asia sitten varmistui.

Hyvästi monipuolinen kielitaito. Suomi käpertyy ja sulkeutuu tarpeettoman ruotsin kielen myötä Ruotsin kylkeen ja sulkeutuu muulta maailmalta.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos kerran on surkea kielipää, niin onko sillä oikeasti mitään väliä, mikä kieli sellaiselta jää oppimatta? Ihan sama onko osaamatta ruotsia tai venäjää.

jos "energia" riittää vaan yhden tai kahden (mikä on oikeasti tarpeeksi muulle kuin kielitieteiljälle, eikö?) vieraan kielen oppimiseen. Kyse on nyt vaan siitä että miksi sen pitää olla ruotsi?

Suomessa olisi monipuolisempi kielitaito jos kaikki saisivat vapaasti (toki ottaen huomioon että kaikissa kouluissa ei opeteta kaikkia kieliä) valita ne kaksi vierasta kieltä mitä opiskella. Oli se sitten vaikka englanti ja espanja tai saksa ja venäjä tai mikä muu tahansa kuin RUOTSI ja joku muu!

Vierailija
22/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valinnaisaine on espanja, mutta alakoulussa sitä ei voi opiskella ruotsin takia. Ne resurssit....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että englanti, joka on varmasti lähes kaikkien mielestä suomalaisille tärkein kieli suomen jälkeen, ei ole pakollinen aine! Mutta useimmille täysin tarpeeton ruotsi on pakollinen!

Ei mitään tolkkua tällaisessa.

Vierailija
24/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis on ongelma?

Koulu on täynnä pakkoaineita. Meinaatko että jokaisen pitäisi saada tipauttaa pois joku tyhmä äikkä niin motivaatio paranisi?

Vierailija
25/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tosi hyviä koulussa, mutta ruotsin aloitus seiskalla tuntuu täysin turhalta. Eli mun puolesta voivat vaikka olla lukematta sitä ja päästä läpi rimaa hipoen.

Vieläkö muuten lukiossakin on PAKKO opiskella ruotsia!!!???

Vierailija
26/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on heikko kielipää, ei todellakaan ole helppoa oppia sitten sitä venäjää.

Molempia olen opiskellut ja venäjää ihan huippumotivoituneena ja hyvällä kielipäällä ja perkuleen vaikeaa oli silti.

Vierailija
27/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis on ongelma?

Koulu on täynnä pakkoaineita. Meinaatko että jokaisen pitäisi saada tipauttaa pois joku tyhmä äikkä niin motivaatio paranisi?

Älä nyt viitti enää tätä RKP:läistä vänkytystä.

Kieliä on pakko opiskella, tämä on OK, mutta miksi pitää opiskella juuri tarpeetonta ruotsia?

Vierailija
28/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos on heikko kielipää, ei todellakaan ole helppoa oppia sitten sitä venäjää.

Molempia olen opiskellut ja venäjää ihan huippumotivoituneena ja hyvällä kielipäällä ja perkuleen vaikeaa oli silti.

Niin, sitten tällainen oppilas varmaan valitsee sen helpon ruotsin VAPAAEHTOISESTI, eli missä on ongelma?

Vierailija
29/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis on ongelma? Koulu on täynnä pakkoaineita. Meinaatko että jokaisen pitäisi saada tipauttaa pois joku tyhmä äikkä niin motivaatio paranisi?

Taidat ite olla...

Muuta Ruotsiin.

Kiitos.

Vierailija
30/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat tosi hyviä koulussa, mutta ruotsin aloitus seiskalla tuntuu täysin turhalta. Eli mun puolesta voivat vaikka olla lukematta sitä ja päästä läpi rimaa hipoen.

Vieläkö muuten lukiossakin on PAKKO opiskella ruotsia!!!???

Pakko on. Pakollisuus poistui vain yo-kirjoituksista, mutta opiskelupakko jatkuu peruskouluista, lukioihin ja aina AMK:hon sekä yliopistoihin saakka.

Vierailija
31/32 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ruotsin kielen osaamisen taso on laskenut viime vuosina. Olen saanut jo useamman kerran hyvän työpaikan nimenomaan siksi, että osaan erinomaisesti nimenomaan ruotsia.

Juuri tänään kuulin, että nytkin olin kiilannut yhden muuten samantasoisen ihmisen ohi, mutta jolla oli italian taito, minulla sitten taas ruotsin.

Vierailija
32/32 |
03.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ruotsin kielen osaamisen taso on laskenut viime vuosina. Olen saanut jo useamman kerran hyvän työpaikan nimenomaan siksi, että osaan erinomaisesti nimenomaan ruotsia. Juuri tänään kuulin, että nytkin olin kiilannut yhden muuten samantasoisen ihmisen ohi, mutta jolla oli italian taito, minulla sitten taas ruotsin.

Ei minusta ruotsin osaaminen saisi olla se kaikkein tärkein kriteeri työpaikan saannissa. Eikö riittäisi, että osa henkilökunnasta osaa ruotsia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä