Miten suhtautua?
Olen töissä pienessä perheyrityksessä jossa toimistolla on käytännössä kokopäiväisesti vain minä ja kollegani.
Olemme hyviä kavereita kollegan kanssa. Päivät töissä sujuu kivasti, jutellaan työn ohessa niitä näitä ja välillä ihan henk.koht.juttujakin, haukuttu (tosin hyvin pienesti) pomoa ja muuta yrityksen johtoa, kuten nyt kaikki työtekijät varmaan joskus nurisee.
Kollegani on ollut yrityksessä kauemmin kuin minä.
Tänään tj sitten ilmoitti että tästä kollegastani tulee meidän kaikkien esimies. Kollegani ei ole hiiskunut sanaakaan tästä. Vähän kurjan tilanteesta tekee se että kollegani on harrastanut seksiä toimitusjohtajan kanssa ja minä yllätin heidät aikanaan rysänpäältä. Eivät huomannet sekstaillessaan että minä näin mitä tekivät. Kollegani on muuten ihmisenä hyvin hiljainen, eikä mitenkään esimiestyyppinen. Kokouksissakin se olen lähinnä minä joka esittää kysymyksiä ja on aktiivinen.
Nyt vaan mietin, että voinko jatkaa tätä kaverillista linjaa uuden pomoni kanssa? Olemme yhdessä "laiskotelleet" aina hiljaisina aikoina, se nyt varmaan loppuu kun hän on pomoni.
Miten ylipäätään tällaiseen tilanteeseen pitäisi suhtautua?
Kommentit (8)
Itse ollut vastaavassa tilanteessa, eikä edes noin "pahassa" ja sietämättömäksi kävi. Monta asiaa puhuu sen puolesta, että tulee olemaan vaikeaa * rysänpäältä yllättäminen * aikaisempi yhdessä laiskottelu * uuden pomosi hiljaisuus ja passiivisuus Nyt sinun pitäisi yhtäkkiä alkaa raportoida tälle pomolle ja vakuuttaa hänet rivien välistä, ettet enää laiskottele. Hän on kokematon eikä sovi esimieheksi. Hän ei voi enää uskoutua sinulle, ette voi nurista yhdessä, hänen suunsa on sinetöity. Tj:n ja uuden pomosi muhinointi on virtahepo työpaikallä, siitä ei voi puhua, vaikka kaikki tietävät, että kaikki tietävät. Urakehityksen tuossa asetelmassa voit unohtaa kokonaan. Ala päivittää CV:täsi. Ihan ystävän neuvona.
Joo. Tätä pelkäsinkin. Siis työkaverini on nyt tosi puhelias ja mukava ja "yliavulias", normaaliluonteeltaan vähän arka.. En oikein osaa olla nyt täällä työpaikalla, kun suhtautuminen tuohon uuteen pomoon on niin hakusessa.
Monessa suhteessa uusi pomoni on aika paljon avuttomampi ja tietämättömämpi kuin minä, ja usein kysyy multa neuvoa vaikka on ollut talossa kauemmin..
On tää hienoa. Ehkä olisi pitänyt antaa persettä vaan pomolle..
sen huomaa: reittä pitkin eteneminen on täyttä totta.
Ajatus jo siit'ä ett esimiehen kanssa olisi pomo, on mahdoton: paree etsiä uutta paikkaa, koska pidemmänpäälle tosta tulee ongelma.
No niin ja eipähän ole ehtinyt olla työkaverini pomona kuin 5 tuntia kun on jo asenne muuttunut: Alkoi naputtaa mulle JO nyt aivan mitättömän pienestä asiasta ja on lykännyt mulle jo puolet hommistaan.. Toimari pyysi uutta pomoani tekemään yhden jutun, tämä delegoi sen suoraan mulle.
Muutenkin kumma muutos asenteessa: aiemmin oli aina työntekijän puolella, nyt jo heti puolustelemassa pomon mielivaltaisia päätöksiä, joita ennen kritisoi avoimesti..
Siis huvittavaaa jopa miten ihmisellä voi muutamassa tunnissa nousta näin pahasti kusi nuppiin.. Tää on kuin eri ihminen koko tyyppi!
No niin ja eipähän ole ehtinyt olla työkaverini pomona kuin 5 tuntia kun on jo asenne muuttunut: Alkoi naputtaa mulle JO nyt aivan mitättömän pienestä asiasta ja on lykännyt mulle jo puolet hommistaan.. Toimari pyysi uutta pomoani tekemään yhden jutun, tämä delegoi sen suoraan mulle. Muutenkin kumma muutos asenteessa: aiemmin oli aina työntekijän puolella, nyt jo heti puolustelemassa pomon mielivaltaisia päätöksiä, joita ennen kritisoi avoimesti.. Siis huvittavaaa jopa miten ihmisellä voi muutamassa tunnissa nousta näin pahasti kusi nuppiin.. Tää on kuin eri ihminen koko tyyppi!
mutta faktaa on, että sulle tulee tukalat olot vielä... kuten ylempänä joku kirjoittikin.
Tuo ei auta sua yhtään, että alat nyt haukkumaan täysillä sitä täällä, noloa ainoastaan.
varsin selkeitä syitä siihen, miksi hän ei ole se pomoksi valittu. Eikä ne johdu toisen reittä pitkin kiipeämisestä.
Hyvän esimiehen merkki on kyky, delegoida. SINUN mielestä mitätön pikku asia on voinut olla työn sujumisen esteenä jo pidempää. Päätöksen krisointi luonnollinen alkureakointi ennen, kuin todellakin tietää taustat päätöksiin.
Hyvän esimiehen merkki on kyky, delegoida. SINUN mielestä mitätön pikku asia on voinut olla työn sujumisen esteenä jo pidempää. Päätöksen krisointi luonnollinen alkureakointi ennen, kuin todellakin tietää taustat päätöksiin.
Tottakai minä ylireagoin nyt ja varmasti päästän sammakoita suustani täällä, koska puran tänne sitä harmistumista.
Ja on totta jos ihan rehellinen olen, että minusta tuskin olisi hyvää pomoa tullut.
Kunhan nyt kiukkuan täällä, koska ottaahan se itsetunnon päälle kun kahdesta vaihtoehdosta minut on koettu huonommaksi.
Eipä muuta tällä erää, sain kiukkuni purettua ja keskityn taas oleelliseen.
Itse ollut vastaavassa tilanteessa, eikä edes noin "pahassa" ja sietämättömäksi kävi.
Monta asiaa puhuu sen puolesta, että tulee olemaan vaikeaa
* rysänpäältä yllättäminen
* aikaisempi yhdessä laiskottelu
* uuden pomosi hiljaisuus ja passiivisuus
Nyt sinun pitäisi yhtäkkiä alkaa raportoida tälle pomolle ja vakuuttaa hänet rivien välistä, ettet enää laiskottele. Hän on kokematon eikä sovi esimieheksi. Hän ei voi enää uskoutua sinulle, ette voi nurista yhdessä, hänen suunsa on sinetöity. Tj:n ja uuden pomosi muhinointi on virtahepo työpaikallä, siitä ei voi puhua, vaikka kaikki tietävät, että kaikki tietävät. Urakehityksen tuossa asetelmassa voit unohtaa kokonaan.
Ala päivittää CV:täsi.
Ihan ystävän neuvona.