Lääkäriä tai hoitajaa paikalla? Mikä minua vaivaa?
Minua vaivaa siis anemia joka ei tunnu parantuvan.
Viime syksynä hb oli laskenut n.90. Siitä asti rautaa syömällä se on ollut korkeimmillaan 106, tällä hetkellä tasan 100.
Olen ravannut siis verikokeissa kuukauden välein.
Nyt viimeiset 3 kertaa myös leukosyytit olleet matalalla. 2,4.
Olen jatkuvasti kipeä, sairastanut varmaan 10 flunssaa puolenvuoden aikana, ollut yli 40 kuumeessa monta kertaa, vaikka edellisestä kuumeesta on aikaa n. 10vuotta.
Väsymystä, mustelmia, rytmihäiriöitä, huimausta jne jne.
Nyt on alkanut itseänikin huolestuttaa ja seuraava lääkäriaika on vasta 30.5.
Odottaisitteko lääkäriaikaa vai pitäisikö hakeutua yksityiselle erikoislääkärille?
Kommentit (32)
sillä se tulee ensin mieleen matalan hempparin takia. Ellet malta vastauksia odotella,osta apteekista keliakia-pikatesti, niin saat tuloksen heti.
Saatat olla myös stressaantunut, elimistö lujilla ja oireilee.
Oireet on samanlaiset kun kaverillani, ja siltä löytyi sitten keliakia.
Ei kannata lähteä tekemään apteekin testejä omin päin. Näillä labralöydöksillä syyt voivat olla moninaisia eikä yhden keliakiatestin tekeminen tilannettasi paljon auta. Eli etsi hyvä yleislääkäri! Hematologi hakee pelkkiä veritauteja, yleislääkäri katsoo asiaa laajemmin.
b-trom oli normaali 226.
Valkosolujen erittelyä ei ole tehty.
tässä nyt nämä loputkin otetut kokeet.
b-la 2
p-alat 13
p-krea 49
p-k 4.1
p-na 142
s-t4-v 13
s-tsh 1.14
fp-gluk 5.1
Anemiaa minulla on joskus ollut aiemminkin (synnytyksen jälkeen). Silloin rautakuurilla selvittiin.
Nyt ihmettelenkin siis ettei rauta-arvot nouse ja noita valkosoluja...
Eikö leukemiassa yms. nuo arvot nouse eikä laske?
ap
Matalat leukosyyttiarvot saattavat viitata myös virusinfektioon, ei välttämättä sen vakavampaa...
oli vastaava. Luuydin lakkasi tuottamasta verisoluja. Aplastinen anemia.
Mun pojalla kans.
Höpönlöpön mitään raudanpuuteanemiaa tai keliakiaa ole! Itsellä tulee ekana mieleen:
-Verisolujen tuotossa häiriöitä (tähän lukuisia mahdollisia syitä)
- GI-kanavassa vuotoa (edelleen lukuisia syitä: esim.pohjukaissuolen haava, syöpä jne.)
-verenhyytymisjärjestelmän häiriö
Tuollaiset arvot on kyllä erittäin huolestuttavia. En osaa lähärin pätevyydellä neuvoa enemmän, mutta asia tulisi selvittää pikaisesti!
Neljä vuotta vanha ketju, uskon (toivon), että ap jo tietää mikä on vialla.
Aika niukasti on otettu kokeita, jos sinulla ei ole edes runsaita kuukautisia mitkä selittäisivät oireesi.
Listasi perusteella sinusta ei ole katsottu valkosolujen erittelylaskentaa eikä edes trombosyyttejä. Jatkoselvittelyt ovat kyllä aiheellisia. Voitko mennä jollekin toiselle lääkärille terveyskeskuksessa, jotta saisit vähän laajemmin verikokeita. Muuten suosittelisin yksityiselle hakeutumista. Joskus tällaisten verenkuvamuutosten taustalla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Myös joihinkin virustauteihin liittyy tämäntyyppisiä muutoksia.
Mutta vähintäänkin TSH, TVK+diffi sekä La olisi syytä katsoa. Mieluummin vähän enemmänkin. Mielelläni selvittelisin, jos olisit potilaani