Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nimiäiset, prometheusjuhlat, maistraattihääjuhlat...

Vierailija
12.05.2011 |

Pidätkö niitä vain turhina juhlina, joita ei-kristityt hamuavat itselleen?

Vai osaatko arvostaa myös toisenlaisen elämänkatsomuksen juhlia?

Nimenanto, aikuistuminen, avioliitonsolmiminen... Ei kristityt ole niitä keksineet. Lähes joka kulttuurissa näitä juhlitaan eri tavoin.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vielä loppukaneetti: nimiäisissä juhlitaan uutta lasta ja sen nimeä. Ristiäisissä taas ymmärtääkseni juhlitaan uutta lasta ja lapsen kastetta seurakunnan jäseneksi. Nimi tulee siinä ikäänkuin kaupan päälle. Ja salassahan nimi on pidetty siihen asti taikauskon vuoksi, vai mitä? Eikös se mene niin, että niin kauan kun lapsi ei ole kastettu seurakunnan jäsen, pahat voimat voivat vallata lapsen ja lapselle tapahtuu jotain pahaa. Siksi lapsen nimeä ei kerrota. Näin ainakin yksi ystäväni selitti hollantilaiselle ystävälleen, joka ihmetteli, miksi nimeä ei saa kertoa muille ennen ristiäisiä. Hollannissa myös kristityt antavat lapselle nimen heti syntymän jälkeen ja kertovat sen myös kaikille. Ristiäiset on ihan eri asia.

ristiäisiin. Itse asiassa mä törmäsin tapaan ensimmäisen kerran vasta aikuisiällä.

Vierailija
62/65 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo ole juhlia lainkaan! Jos kutsun saisin, niin välit menisi poikki kutsujaan! Samoin, jos juhlissa olisi kasvisruoka.

T: 100% lihamies ja kristitty

Loistavaa Palsta Pappa! Olen fanisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo ole juhlia lainkaan! Jos kutsun saisin, niin välit menisi poikki kutsujaan! Samoin, jos juhlissa olisi kasvisruoka.

T: 100% lihamies ja kristitty

Loistavaa Palsta Pappa! Olen fanisi.

Vierailija
64/65 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ihmiset jotka tiedän maallistuneiksi järjestävät jotakin kristittyjä tapajuhlia ja pappi sitten juttelee jeesukset ja maariat ja tiedän että juhlakaluille se on vain sanahelinää. Jotenkin minä ateistina loukkaannun uskonnon puolesta.

Luterilaisella kirkola on pitkät perinteet maassamme, eikä minulla ole mitään tarvetta kieltää sen olemassaoloa. Sen takia voin hyvinkin inspiroitua luterilaisista juhlista aivan kuten täällä on todettu luterilaisten juhlien inspiroituneen katolisista ja "pakanallisista" juhlista. Tuo mainittu sampanjan ruiskuttelu lapsen päälle kuulostaa kyllä aika pubertaaliselta. En ole ikinä sellaiseen törmännyt enkä toivoakseni törmääkään.

Vierailija
65/65 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää sellaiset juhlat kuin itse haluatte!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän