teini myöhästyi tänään koulusta ja syy oli minun
Onko nyt syytä pukeutua säkkiin ja tuhkaan?
Teini myöhästyi koulusta tänäaamuna, koska MINÄ lähdin liikkeelle liian myöhään ja kiersin vielä väärää reittiä koululle ja sitten juututtiin vielä ruuhkaan kun kolmet liikennevalot matkalta olivat poissa käytöstä. Myöhästyi 2 minuuttia, mutta myöhästyi kuitenkin. Syy minun ihan selvästi, ei teinin, joka ei missään vaiheessa vetkutellut aamulla (paitsi ylösnousussa, mutta siitä huolimatta olisi keritty hienosti jos minä olisin huomannut katsoa kelloa muutama minuutti aikaisemmin). Hän vieläpä ehdotti toista reittivalintaa ja istui apukuskin penkillä kuin kissa pistoksissa koko matkan.
Pojalla on muuten vaikeuksia koulussa, mutta myöhästely ei ole sitten alkusyksyn kuulunut niihin. Tästä tulee kuitenkin koulussa sanomista ja merkintä, joista viidestä merkinnästä tulee jälki-istuntoa (Tämän jälkeen niitä on kaksi). Onko nyt syytä pukeutua säkkiin ja tuhkaan? Pojalle myönsin jo, että vika oli minun.
Kommentit (6)
Eihän tuota ole kuin 3 viikkoa koulua niin luulisi pystyvän jatkossa olemaan myöhästymättä ja näin ollen säästyvän jälki-istunnolta.
Miksi teini ei muuten mene omin jaloin/pyörällä kouluun?
Mutta muuten sanoisin, että juuri tuollaisten tilanteiden vuoksi ne viisi myöhästymistä sallitaan, sillä onhan se ihan inhimillistä, että joskus saattaa myöhästyä, jos vaikkapa bussi tulee myöhässä.
Mutta jos myöhästymisiä on paljon, niin silloin kyse ei enää ole näistä inhimillisistä jutuista, vaan juurikin siitä, että ollaan huolimattomia. Ja silloinhan jälki-istunto on ihan paikallaan muistuttamassa, että huolellisempi toiminta kannattaa.
Eihän tuota ole kuin 3 viikkoa koulua niin luulisi pystyvän jatkossa olemaan myöhästymättä ja näin ollen säästyvän jälki-istunnolta.
Miksi teini ei muuten mene omin jaloin/pyörällä kouluun?
Joo, varmaan pystyy olemaan myöhästelemättä enää.
Ei mennyt (ekä aina muutenkaan mene omin jaloin kouluun) koska tänään herättiin mökiltä, josta 10 kilometriä kouluun ja toisaalta minun työpaikka on melkein koulun vieressä. Vaikka toi on hyvällä ilmalla vielä ihan mukava pyöräilymatka (ja teini sitä välillä pyöräilee ihan saadakseen liikuntaa), on mielestäni osa normaalia kohteliaisuutta tarjota omalle perheenjäsenelle - jopa teinille - kyytiä kun itse menee samaan suuntaan samaan aikaan autolla.
Mun teini myöhästyy tämän tästä ja ihan omaa syytään. Ja tietysti sitten joutuu jälki-istuntoon.
Aikani tästä hänelle puhuin ja itsekin hermostuin, kunnes tajusin, että jos hän mielellään viettää koulussa ylimääräisiä tunteja korvatessaan myöhästymisiä, niin myöhästyköön, omaa vapaa-aikaahan tuhlaa.
Uskon, että ottaa merkinnän pois.
t: Ei kovin niuho ope :)