Kutosluokkalaiselle matikka vaikeaa. Ei osaa tehtäviä, menee
ihan lukkoon, ja turhautuu, kun ei osaa. Onko jokin lukihäiriön tai dysfasian tyyppinen ongelma, vai mitä voisi olla? Lapsi itse ahdistuu, jos edes otan puheeksi. Opettaja huolissaan, ja toivoisi koulupsykologin testeihin menoa. Lapsi itse pelkää varmaan leimautuvansa joksikin kehitysvammaisekai, tai ainakin poikkeavaksi toisten silmissä. Mitä pitäisi tehdä??
Kommentit (6)
Tällä hetkellä eriittäin innostunut ihan uudesta kielestä, jota opiskelee itsekseen! Koulu menee keskitasolla. Ei jaksa aina keskittyä tunneilla, vaan piirtelee ja miettii varmaan omia juttujaan välillä.JOS lukee kokeisiin, menee hyvin, 8 luokkaa. Yleensä ei hirveästi viitsi vaivaa nähdä kokeeseen valmistautumiseen, vaan menee aika lailla kylmiltään, silloin tulee numeroksi 6-7.
Aseta lapselle rajat, että seiskaa huonompia numeroita ei kotiin tuoda, eli kokeisiin pitää lukea. Harjoitelkaa matikkaa yhdessä kotona. Varmaan olisi hyvä palata aikaisempiinkin matikan juttuihin, jos pohja on jäänyt huonoksi.
Minusta lapsen olisi ihan hyvä käydä testeissä, jos ope asiaa suosittelee. Esitä ne lapselle tukitoimiksi, eli niiden perusteella saa apua matikan opiskeluun. Tee selväksi, ettei hän ole tyhmä tai kehitysvammainen, vaan hänen vahvuusalueensa ei ole matikassa (vaan missä? muista lapsen vahvuudet) ja siksi sen eteen on tehtävä töitä. Kerro, että kaikki ei voi osata kaikkea js hänellä se heikoin on nyt tämä matikka.
kato, miten on koe mennyt. Käy jokainen tehtävä piltin kanssa läpi ja kerro vaihtoehtoisia ratkaisu malleja.
Meillä oli sama juttu, mutta heti vain puheeksi, hiukan yhteistä treeniä ja jo seuraavasta kokeesta 8.5.
Yksinkertaisesti ei ollut ymmärtänyt pilkkusääntöä, eikä lasku järjestystä.
Entä äidinkieli, vieras kieli?