käykö moni isä vauvan kanssa neuvolassa?
otsikossa kysymys. tätä pohdin, kun meilläpäin ei ole koskaan näkynyt neuvolassa muiden vauvojen/lasten isiä kuin vain meidän. olemmeko kummajaisia? :)
isä on ollut joskus mukana kun olenn mennnyt vauvan kanssa neuvolaan ja toisinaan on käynyt kahdestaan vauvan kanssa, jos minä olen esim nukkunut yötyön jälkeen.
aina on toki isä toivotettu tervetulleeksi, mutta miksi kovin harva isä käy neuvolassa. (työ tietysti saattaapi olla toisilla esteenä..)
Kommentit (38)
Äitiysloman aikana mä käyn yksin,sen jälkeen Se kumman työt joustaa paremmin. Neljä lasta,joten ei tosiaankaan mennä molemmat hoitamaan asiaa josta selviää yksinkin. Ja ihan on osallistuva ja lasten asioista kiinnostunut isä. Raskausaikana kävin aina yksin neuvolat ja ultrat,en näe mitään tarvetta siihen että mies on pitämässä kädestä kiinni kun annan pissanäytettä.
32 jatkaa vielä, kyllä meillä mies myös varaa neuvola-aikoja.
Ihan pikkuvauvojen kanssa isät harvoin tulevat kahdestaan neuvolakäynnille, yleensä on äitiyslomalla oleva äiti vauvaa neuvolassa käyttämässä. Terkkarina se on kyllä kieltämättä vähän kiusallista kysellä isältä arjen sujumisesta, kun he eivät yleensä osaa vastata miten vauva öisin syö tai onko äiti väsynyt. Kun vauva alkaa olla lähempänä vuoden ikää ja osa äideistä on palannut töihin, niin silloin enemmänkin näkee pelkkiä isejä neuvolakäynneillä. :)
[quote author="Vierailija" time="20.12.2014 klo 08:44"]Äitiysloman aikana mä käyn yksin,sen jälkeen Se kumman työt joustaa paremmin. Neljä lasta,joten ei tosiaankaan mennä molemmat hoitamaan asiaa josta selviää yksinkin. Ja ihan on osallistuva ja lasten asioista kiinnostunut isä. Raskausaikana kävin aina yksin neuvolat ja ultrat,en näe mitään tarvetta siihen että mies on pitämässä kädestä kiinni kun annan pissanäytettä.
[/quote]
Onpa ihana asenne niitä perheitä kohtaan, joissa molemmat käyvät neuvolassa... Minun tuttavaperheissä esikoisen kohdalla monet vanhemmat ovat halunneet mennä yhdessä, onhan se nyt isällekin uutta ja ihmeellistä! Ja ylempänä joku mainitsi, että joskus siellä neuvolassa ei kaikki mene hyvin vaan tulee reissu sairaalaan.
Meillä menee se kumpi töiltänsä ehtii/pääsee. Muuten menemme molemmat. Ei ole kertaakaan ollut väliä sillä kumpi menee, mies hoitaa perheemme asioita siinä missä minäkin.
Meillä kävi oikeastaan aina 1-vuotiaasta eteenpäin. Hänen työnantajansa mielestä lapset ovat rikkaus ja lasten asioita voi ja pitää hoitaa työajalla. Minun työnantajani ei olisi antanut edes palkatonta vapaata mihinkään tyhjänpäiväisiin neuvolakäynteihin. Hän myös hoiti sairaat lapset kotona.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2011 klo 16:58"]erikoissairaanhoidon puolella vanhemmat ovat tasaisesti edustettuina. Ehkä vaativien lasten kanssa vanhempiej työnjako tasaantuu muutenkin, kun voimavaroja on pakko jakaa.
[/quote] meillä mies on varmempi ja rauhallisempi pitelemään lasta esim. verikokeenotossa, joten on luonnollinen lääkäriin viejä. Itselle tekee lapsen itku fyysisestikin pahan olon.
kiinnostunut neuvolakäynneistä, ja muutenkin innokas seuraamaan kasvua ja kehitystä.
Ensin mua harmitti kun ei isä käynyt vauvan syntymän jälkeen (raskausaikana oli yleensä mukana) kuin muutamissa ensimmäisissä tapaamisissa. Mutta myöhemmin olen kyllä ymmärtänyt. Kun meillä mies jää lasta kotiin hoitamaan en minäkään aio juosta kaikenlaisilla käynneillä enää mukana kun töistä vaikea kuitenkin järjestää vapaata.
hänellä on vuorotyöt sopivasti. Kävimme yhdessä tai erikseen, mutta suurin osa reissuista kahdestaan. Hän oli myös mukana raskausajan neuvoloissa ja ÄPKL:lla, käyntejä oli todella paljon.
Arvostan sitä, että uskaltaa olla "söpöstelevä isä" ja välittää lastensa hoivasta yhtä paljon kuin motskaristaan. Tai ainakin melkein yhtä paljon. ;)
on käynyt ja hoitelee isompienkin lääkäri yms. reissuja. oon meidän neuvolassa nähnyt muitakin miehiä lapsineen.
meillä mies on aina se joka käy lasten kanssa neuvolassa ja lääkärissä.
erikoissairaanhoidon puolella vanhemmat ovat tasaisesti edustettuina. Ehkä vaativien lasten kanssa vanhempiej työnjako tasaantuu muutenkin, kun voimavaroja on pakko jakaa.
isä on ollut mukana neuvolassa, koska pääsee töiltään ja on tietysti kiinnostunut, mitä neuvolassa tehdään ja sanotaan.
Tuntuu olevan aika harvinaista meilläkin päin. Samaa olen ihmetellyt, että miksi?
perustelut, kummallistahan tässä monen mielestä oli se, että miksi kovin moni isä EI käy neuvolassa, miksi heitä näkee niin vähän siellä.
totta varmasti että erikoissairaanhoidon puolella näkyy vanhemmat tasaisemmin edustettuna, ja varmasti näissä perheissä muutenkin jaetaan vastuuta paremmin, joissa on jokin "erityistä" hoitoa vaativa lapsi, kuin normiperheissä.
ja on kyllä käynyt pariin otteeseen kahdestaankin tytön kanssa.
Olen minä siellä melkein aina muitakin isejä nähnyt..
No ainakin meikäläiseltä onnistui vallan hyvin ja luontevasti lapsen kanssa neuvolassa käynti. Onneksi nykymaailmassa tällainen käytäntö ei ole enää mikään kummajainen, niin kuin se on ollut vielä muutama sukupolvi sitten: elikkä vain ja ainoastaan äidit ´´saivat´´ käyttää lastansa neuvolassa. Samoin oli myös synnytys, jossa isä päästettiin korkeintaan käytävään odottamaan.
Kumpikaan ei käy. Näistäkin vastauksista ilmenee, miten järjetön koko järjestelmä on. Viedään lapsia mitattavaksi ja punnittavaksi ja tuhlataan ihmisten aikaa.