Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit? laina ja asunto asiaa!

Vierailija
11.05.2011 |

Ollaan suunniteltu asunnon ostoa ja kaikki näytti hyvälle ja oltiin juuri allekirjoittamassa asuntolainaa. Nyt tulikin ihan puskasta, että voi olla ettei itselläni olekaan enää työtä johon äitiyslomalta palata. (olin ajatellut pitää vuoden)

Nyt tein laskelmia seuraavalle kahdelle vuodelle ja tiukkaa tulisi olemaan. Tulot yht, 2709€ ja asuntolaina +asumiskustannukset yht: 1114€

Lopusta käteen jäävästä pitäisi sitten maksaa kaikki muut.

Nyt asumme vuokralla, asunnossa joka käy pieneksi kahden lapsen kanssa. Vuokra edullinen, mutta isompi toinen vuokra asunto tulisi kalliimmaksi. Tarvimme 4h +keittiö - nykyinen 3h.

Mitä tekisit? asuntokaupat vai pistäisitkö homman jäihin ja odottaisit pari vuotta ja sen jälkeen työtilanteen.

Miehelläni työ ok, mutta ei kovin suuri palkka.

Mun pää hajoo tähän pähkäilyyn ja päätöksen tekoon.

Kiitos kaikista mielipiteistä etukäteen!

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko ne vuokrakulut todella nyt on ja paljonko ne olisivat siinä isommassa asunnossa? Ilman näitä tietoja vertailu on vähän vaikeaa. Noilla tiedoilla annetut laina- ja asumiskulut ostettavassa talossa olisi aika isot tuloihin nähden, mutta tärkeää olisi verrata, että kuinka paljon isommat ne olisivat noihin vuokraversioihin verrattuna.

Nähdäkseni isompaan vuokra-aseuntoon muuttaminen on täysin turhaa. Kahden pienen ja jopa vielä alakouluikäisenkin lapsen kanssa asuu kolmiossakin ihan hienosti. Pienet lapset eivät tarvitse molemmat omaa huonetta.

Niinpä minä oikeasti valitsisin vain joko nykyisen asunnon ja kulujen tai sitten sen ostoasunnon ja kulujen väliltä. Tähän valintaan vaikuttaa nykyiset asumiskulut ja niiden ero ostoasunnon kuluihin, se onko mitään muuta omaisuutta, millä todennäköisyydellä saat pian töitä jos jäät työttömäksi ja onko pankissa joustovaraa lainan erien rukkaamisessa ja maksuajan pidentämisessä. Näitä sä et meille kerro, eikä me siksi osata arvatakaan.

Vierailija
2/7 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei asuisi?

Meitä kahdeksan henkeä 4h+keittiö asunnossa ja aiotaan tässä vielä äitiysloman ja hoitovapaan aikana asua. Nyt lapset tässä ja hoitovapaan jälkeen palaan töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asumiskustannukset samat, ja pärjään kahden teinini kanssa just ja just.

Te pärjäätte mielestäni kolmiossa vielä muutaman vuoden hyvin, kun lapset kerran ovat pieniä.

Vierailija
4/7 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää yksityiskohtia. Nykyinen vuokra on 700€ ja asunnossa neliöitä 75m, eikä parveketta.

Tiedän, että kyllä me tähänkin vielä mahtuisimme, mutta ahtaalta täm kuitenkin omasta mielesäni tuntuu ja meillä usein vieraita yökylässä - sillä lähisukumme asuu muualla. 4h vuokraasunnon vuokrat ovat 900-1000€ luokkaa ja parvekkellisesta kolmiostakin alk. n. 800

Työtilanteestani on vaikea sanoa, miltä se esim 2v jälkeen näyttää. Lainaa voisi hieman vähämmän maksaa ensimmäisenä vuonna ja sitten täysi alkaen seuraavasta vuodesta.

Korot olisivat vielä melko ok nyt ja näillä ehdoilla voisimme sitoa ne 15 vuodeksi.

En tosiaan tiedä mitä tehdä....kun taas toisaalta, en tiedä milloin seuraavaksi saamme sitten tilaisuuden ostaa asuntoa ja vielä ok hintaista 4h + keittiötä. Toisaalta taas pelottaa, että meneekö liian tiukoille, mutta vuokratkaan eivät ole isommissa edullisia.

t. ap

Vierailija
5/7 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äippälomani aikana että työpaikkani lähtee kokonaan paikkakunnalta kyllä siinä paniikki iski, mulla yli 140 tuhatta vielä velkaa talosta, meillä miehen kanssa omat lainat. Minä maksoin äippälomani aikana vain korot. Onneks sain uutta työtä, palasin äippälomalta ensin vanhaan työhön ja siitä sitten uuteen työpaikkaan...kaikki menee mitä tulee mutta itse halusin ison talon. Kyllä me pärjäämme. Ja minä ymmärrän että tilat ovat ahtaat, koska teillä ei varmasti ole hirveesti säilytystilaa, ei yleensä vuokra asunnoissa ole. Että jos aiotte isompaan vuokralle ja menee samoihin kulut omistusasunnon kanssa, ni suosisin sitä.

Vierailija
6/7 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäät työttömäksi, voit sopia pankin kanssa lyhennysvapaata, jos töitä ei ala nopeasti löytymään. Aloitat töiden etsimisen heti vanhempainvapaalla, ja varaudutte siihen että mies jää pitämään loppua vapaasta. Itselle kävi niin, että ostimme keväällä -99 asunnon ja kesällä -99 sain kuulla, että työt loppuu. Hain raivokkaasti uutta työtä ja pääsin 10 kk pätkälle ideaalityöpaikkaan, äitiyslomaani asti. Äitiyslomalla vauvan ollessa 7 kk vanha aloitin taas raivokkaan työnhaun (50 hakemusta ja 20 haastattelua) ja pääsin tähän nykyiseen pestiini. Mies jäi kotiin 9 kk vanhan vauvan kanssa. Nyt me ollaan jo melkein asuntovelattomia.

Jos odotat pari vuotta, korot on nousseet ja asuntojen hinnat tuskin laskee, koska ihmiset ei myy, vaan panttaa myymistä. Vuokra on aina hukkaan heitettyä rahaa. Hätätilanteessa asunnon voi myydä.

Vierailija
7/7 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä työtilanne paikkakunnalla?siitähän se riippuu!toisaalta,mielummin minäkin maksoin nuorena omaa!Elämä kantaa=)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä