Voiko lasta allergialääkitä itsehoitolääkkeillä ilman lääkärikäyntiä?
9v lapsi on alkanut saada allergiaoireita. Silmät punottavat ja kutisevat. Lisäksi hän aivastelee. Olen antanut Zyrteciä, mutta silmiin se ei oikein tehoa. Saako allergiasilmätippoja reseptittä ja voiko niitä antaa lapselle?
Kommentit (6)
Toki viemme lapsen lääkäriin, mutta ensiapuna en sitä Zyrteciä nyt antanut.
Ap
Toki viemme lapsen lääkäriin, mutta ensiapuna en sitä Zyrteciä nyt antanut.
Ap
Mutta niiden käyttöä ei alle 12-v suositella ilman lääkärinmääräystä, kuten ei Zyrtecinkään...
Meillä 10v syö Heinixiä ilman reseptiä. Terveydenhoitaja antoi luvan kokeilla pari vuotta sitten, että jos on selkeät oireet.
Allergiasilmätippoja saa ILMAN reseptiä, allergialääkkeitä pitää käyttää useampi päivä, ennen kuin apua niistä tulee, eivätkä ne poista allergiaa vaan lievittävät oireita. Esim. Lecrolyn, muitakin valmisteita on joita voi käyttää yli 4-v. lapselle ja useita kertoja päivässä.
Toki kannattaa lääkärissäkin käydä, jossain vaiheessa hyvä varmaan testata vielä, miten paha allergia on. Mutta apteekista saa ilman reseptiä allergiasilmätipat.
antihistamiineja on meille neuvottukin kokeilemaan ensin itse ja silmätippojakin olen ostanut ilman reseptiä, olikohan ikäraja niissäkin n. 6v. Lapset yleensä inhoavat niitä. Kortisonipitoisiin tippoihin ja nenäsuihkeisiin (auttaa myös silmäoireisiin) lapsille tarvitsee reseptin, ja muutenkin tosiaan kannattaa käydä lääkärissä niin saa sopivimmat lääkkeet edullisemmin. Mutta ei aikaa odotetellessa kannata kärsiä, vaan käyttää lääkkeitä.
Kyllä muutenkin kannattaa hakeutua allergialääkärille, niin saa lääkkeet halvemmalla. Enkä muutenkaan lapselle ottaisi mitään lääkettä toistuvaan käyttöön ilman lääkärin konsultointia.