Voi *ittu, kaveri vaatii mua korvaamaan rikki menneen ikkunan..!
Oltiin lasten kanssa heillä kyläilemässä.
Lapset leikkivät jollain maalatulla kivellä, ja mä SANOIN kaverille, että pitäisköhän toi kivi viedä varmuuden vuoks pois. Kaveri itse sanoi siihen että "ei kai ne sillä mitään vahinkoa saa aikaiseksi" joten jätin asian sikseen, tosin hieman epäluuloisena kuitenkin.
No kohta lasten leikki yltyi juoksemiseksi ja siinä innostuksen tohinassa mun 3-vuotias heitti kiven kauemmaksi ja se osui vahingossa heidän ikkunaan, ja ikkuna meni rikki!
Ja nyt kaveri vaatii, että meidän pitää ostaa heille uus ikkuna!
Mun mielestä ei millään muotoa reilua, koska kivi oli heillä, lasten ulottuvilla, ja mä vielä sanoin, että kivi pitäisi ottaa pois mutta kaveri itse ei ottanut!
Nyt kaivataan mielipiteitä asiaan!
Kommentit (31)
-olisit voinut ottaa kiven itse pois
-korvaat ikkunan, koska sinun lapsesi sen särki
oltiin kylässä ja mä keräsin kaikki jotka voivat mennä rikki pois käden ulottomilta. Sammutin telkkarin kun poika menee aina taputtelee telkkaria, siksi kotona ei telkkari ole ikinä päällä kun poika on hereillä.
No, tämä ei käynyt teinille, jonka oli ihan pakko alkaa jotain hölöpölöuusintasarjaa katsomaan sillä hetkellä. Selitin emännälle ja teinille että mä en ole yhtä nopea kuin poikani. Jos hän huomaa jee tuolla telkkarissa on kiva värin sävy, hyökkää telkkarin luo ja taputtaa. Teini ja äiti kumpikin lupasivat vahtia ettei näin pääse käymään ja kävi silti. Asunto on pieni, eli ei voi mennä jonnekin länsisiiveen piiloon ja oli vielä tällöin tosi sateinen päivä, eikä kukaan poikaani lukuunottamatta halunnut mennä ulos.
Telkkariin tuli alalaitaan joku valopistejuttu, joka mustasi koko ruudun.
Mä ilmoitin heti ettei mulla ole varaa ostaa heille uutta telkkaria, varsinkin kun pyysin telkkarin sulkemista ainakin 5 krt selittäen mitä tulee tapahtumaan. Telkkari on ainakin 5 v vanha, Saksasta tilattu ja he nyt odottavat että maksan sen hinnan mitä he ovat telkkarista aikoinaan maksaneet.
Teinin huoneessa on myös telkkari, vielä siinä etäisyydellä ettei sitä olisi voinut samalla tavalla rikkoa, mutta tätä ohjelmaa ei voi sillä katsoa kun näkee paremmin isosta telkkarista.
Juttu on vielä auki. Mistään summasta ei ole vakavasti ääneen puhuttu eikä olla pahemmin soiteltukaan.
vakuutus maksaisi ja me kärsisimme omavastuun.
Jos lapsellani on kivi kädessä, otan sen pois.
Otan sen pois kyllä jonkun muunkin mukulan kädestä. Kivi ja taapero = ei hyvä heilu.
Kaveri saa pitää pihallaan ja kotonaan ihan mitä haluaa. Sinun tehtäväsi on vahtia lapsiasi ja kieltää lapsiasi tarpeen mukaan. Sinä olet vastuussa omista lapsistasi!
On vanhempien tehtävä ottaa kivet pois lasten käsistä tai neuvoa heille turvallinen leikkipaikka sekä antaa ohjeet miten kivien kanssa leikitään.
Se kivihän olisi saattanut osua vaikka jonkun päähän ja seuraukset olla vielä ikävämpiä kuin rikkoutunut ikkuna.
..ottanut sitten kiveä pois? Sinä korvaat.
mielipide; jos rikkoo, niin on korvausvelvollinen!
Jos ei lapseensa voi luottaa, eikä 3v ole tarpeeksi vanha että muistaisi kieltoja, niin vanhemman velvollisuus on ottaa kivet pois tai estää lasta heittelemästä niitä. Vakuutus on sitä varten, että korvaa lapsen aiheuttamat vahingot, omavastuu jää oppirahoina maksettavaksi.
Toivottavasti nyt opit kuitenkin että vaikka joku muu epäileekin ettei kivellä voi saada aikaan vahinkoa, niin se ei tarkoita sitä ettei sillä kivellä oikeasti voisi sattua vahinkoa.
Itse olisin kyllä ottanut kiven pois enkä jäänyt vain seurailemaan epäilevänä.
Mutta, seuraavalla kerralla toiminet toisin - ja varmaan myös kaverisi jättää "ei kai ne mitään vahinkoa saa aikaiseksi"-kommentin sanomatta. ;)
Pienten lasten kanssa ei käyty kylässä, paitsi mummolassa.
Meillä ei ole rahaa maksella mitään ja työtä se on, kun pitää kokoajan vahtia ja sitä en jaksa.
Mummolassa kuopus rikkoi jotain, mutta ei korvattu esim. yhtä lamppua.
antaa luvan leikkiä kivellä, kun toinen olisi sen ensin kieltänyt?
No, rikki mikä rikki. Aloituksen perusteella kustannukset puoliksi.
Mikä tahansa keksitty tarina ei ole provo.
Provo tulee sanasta provosoida, eli provon täytyy aiheuttaa voimakkaita tunteita ja kiivasta keskustelua ollakseen onnistunut. (Se, ettei kukaan epäile keksittyä juttua, ei ole mikään merkki provoilun onnistumisesta.)
Tässä ketjussa ei kukaan ole oikein provosoitunut, keskustelua on käyty melko värittömään tyyliin ja laiskahkosti. Jos sait tästä päivän huvisi, niin halvalla meni.