Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruusufinni

Vierailija
10.05.2011 |

Onko kenelläkään kokemuksia ko. sairaudesta ja sen hoidosta? Netistähän löytyy paljon tietoa mutta haluaisin kuulla omakohtaisia kokemuksia.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus vuosi sitten. sai samat lääkeet kun monet ylläolevat (ei voide ja pitkä ab-kuuri) meni kuitenkin vaan huonommaksi niistä, pari viikkoa söi ja sitten itse internetdiagnosoi että kyseessä onkin seborreeinen ekseema.

Tälle tyypillistä kasvojen oireiden lisäksi hilseilevä päänahka ja korvat. Miehellä ei siis ollut finnejä vaan kuivaa ihottumaa poskissa, otsassa ja nenällä (ja tämän lisäksi pitkään ollut hilse).

Tulipa vaan mieleen kertoa kun omalle miehelle annettiin väärä diagnoosi myös ihotautilääkärin toimesta. Ärsyttää oikein kun toisella kaikki tyyppioireet tähän ja alan spesialisti ei tunnista tautia.

Oikean taudin selvittyä on pysynyt iho kunnossa kun tietää nyt miten hoitaa. tähän tautiin siis ab:t vaan lyö lisää tulta pesään.

Vierailija
2/32 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut voiteita ja syönyt kaksi pitkää kuuria Apocyclin-antibioottia. Jälkimmäisellä kerralla tilanne alkoi huonontua jo ennen kuin lääkkeet loppui. Sain avun asiantuntevalta kosmetologilta, jolla on myös ruusufinni. Hän puhdisti ihoni laserilla. Olen nyt vuoden sisään käynyt kaksi kertaa kosmetogilla. Löysin hänet tuurilla, en osannut odottaa tuolta apua tähän asiaan, menin vain ihonpuhdistukseen. Finnit on nyt pysyneet poissa ja olen siitä oikein tyytyväinen! Se mikä on jäänyt näköjään lopulliseksi riesaksi, on ihon voimakas punoitus mausteisen ruoan tai salmiakin syömisen jälkeen. Ilmeisesti tuo punoitus johtuu ainakin osaksi couperosasta minullakin. Tällä hetkellä minua haittaakin enemmän katkenneiden verisuonten lisääntyvä määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minulla inhottavin tuossa on silmäoireet, jotka minulla on voimakkaita. Punainen nenä ja posket ei niin haittaa, peitän ne Blascon meikkivoiteella ja sillä selvä, mutta jatkuva silmien ärsytys ja vetistäminen ja silmän pintaa hankaavat näpyt silmäluomien silmään osuvassa reunassa piinaavat. Välillä enemmän ja välillä vähemmän, en ole keksinyt mitään logiikkaa miten tuo menee, aika satunnaisesti iskee silmävaivat taas pahempana välillä.

Mistään hoidoista ei ole minulla ollut merkittävää apua. Rankin hoito monen kuukauden tetrasykliinikuuri + metronidatsoligeeli ulkoisesti - se auttoi jonkin verran mutta oireet palasivat heti kun kuuri loppui, ja sivuvaikutukset oli niin kauheat tuon ab-kuurin aikana että mieluummin kärsin rosacean oireita kuin sitä.

Vierailija
4/32 |
30.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ruusufinni alkoi 8v. sitten (olen 43v. nainen). Nyt ihoni voi hyvin, en ole tarvinnut antibiottikuureja kahteen vuoteen. Liikun/urheilen paljon, syön suht terveellisesti ja käytän alkoholia vähän.

Juon paljon vettä ja laitan yrttiteetä johon lisään mauste kurkumaa (4 tl/kuppi, aamuin illoin vkon kuurina)

Suojaan kasvojen ihon saunaan mennessä apteekin voiteella: Avene Cicalfate (hoitoa ärtyneelle ja herkälle iholle), jota käytän myös päivävoiteena. Nyt on paljon mukavampaa, kun iho ei punoita. Harmi kun en tätä keksinyt jo aikaisemmin, koska iholle jäi rumia "aknearpia", kun ihohuokoset olivat laajentuneet :( Nyt elämä on paljon iloisempaa :) Kokeilkaa !!

Vierailija
5/32 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntele tämä:

09.03.14
Osa 1/1 (25:44)

http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

Vierailija
6/32 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi oli couperosaa ja sitten tuli ruusufinni. Sain lekurilta pitkän antibioottikuurin ja rozex-voidetta. Nyt iho on paljon parempi. Saunomisen olen jättänyt ja putsaan ja kosteutan ihoa huolellisesti. 

Vierailija
7/32 |
15.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä suurin apu oli tissuttelun lopettamisesta.

Vierailija
8/32 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile tätä:

http://www.huuto.net/kohteet/ruusufinni-acne-rosacea-ziaja-med-kasvovoi…

Tämä on todella hyvä ja toimiva apua, silti ei mitään kallis tuote.

Uusi Ziaja MED sarja saatavana vain apteekeissa Puolassa, nyt on Suomessakin!

Vierailija
9/32 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monenlaisia lääkkeitä on ollut käytössä, mutta mikään ei oikein auta ainakaan pidemmän päälle. Joillekin tulin allergiseksi.

Vältän aurinkoa, kylmää ja kuumaa. Töihin ja kotiin esim. hankittiin ilmalämpöpumppu, jotta kesällä olisi siedettävät oltavat.

Varsinkin nenän alueella iho punainen, rikkinäinen, näppyläinen ym. ja kun oikein pahaksi pääsee, niin veri valuu vaikka vain hipaisisi kasvoja.

Ihotautilääkäärillä olen muutaman kerran käynyt.

Vierailija
10/32 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus vuosi sitten. sai samat lääkeet kun monet ylläolevat (ei voide ja pitkä ab-kuuri) meni kuitenkin vaan huonommaksi niistä, pari viikkoa söi ja sitten itse internetdiagnosoi että kyseessä onkin seborreeinen ekseema.

Tälle tyypillistä kasvojen oireiden lisäksi hilseilevä päänahka ja korvat. Miehellä ei siis ollut finnejä vaan kuivaa ihottumaa poskissa, otsassa ja nenällä (ja tämän lisäksi pitkään ollut hilse).

mulla noita samoja oireita!

Tulipa vaan mieleen kertoa kun omalle miehelle annettiin väärä diagnoosi myös ihotautilääkärin toimesta. Ärsyttää oikein kun toisella kaikki tyyppioireet tähän ja alan spesialisti ei tunnista tautia.

Oikean taudin selvittyä on pysynyt iho kunnossa kun tietää nyt miten hoitaa. tähän tautiin siis ab:t vaan lyö lisää tulta pesään.

Vierailija
11/32 |
05.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä paranee vähän ja sitten tulee yhä kamalampana ja julmempana takaisin.

Olen pikkuhiljaa jo luopunut siitä, että menisin jonnekin. Lääkäri on määrännyt jo montaa asiaa, mutta ilmeisesti minulla on todella harvinaisen vaikea tapaus.

Vierailija
12/32 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele:

27.10.13
Osa 1/5 (4:30)
Osa 2/5 (4:50)
Osa 3/5 (5:24)
Osa 4/5 (4:37)
Osa 5/5 (5:57)

http://www.terveydentukipilarit.fi/radio-ohjelma/mediasali/

Vierailija
13/32 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vaan laittako kortisonivoidetta rosacea iholle. Ikuinen riesahan se on, mutta onneksi välillä on parempia aikoja.

Vierailija
14/32 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2011 klo 14:59"]

Ei ole kovin paha, punoitusta ja kuumotusta ollut poskissa, ei varsinaisia näppyjä. Ei mennyt ohi rasvoilla ja ihotautilääkäri tänään totesi sairauden. Hoitona pitkä antibioottikuuri ja rasvoja. Voikohan tauti mennä pahemmaksi lääkityksen aikana vai alkaako heti parantua? Entä lääkityksen jälkeen, onko teillä alkanut punoitus heti uudelleen vai pitääkö tauti taukoa?

ap

[/quote]

Myös minulla on ollut naama punaisenkirjavana ja näppylöitä "tavallisista" finneistä kipeisiin ihonalaisiin leukapatteihin.

Sain jokin aika sitten lääkäriltä antibiootteja (Tetralysal) ja voidetta  (Rozex) sisältävän reseptin. Ensin piti kokeilla antibioottikuuria viikon verran. Jos auttoi, jatkossa antibiootti + voide.  Jo eka vaihe tuntui auttavan, tosin iho meni aluksi ihan röpelölle, semmoiseksi kuivaksi hilseileväksi, sitten silisi ja rauhoittui. Olen nyt sitten kokeilemassa voidetta. Olen myös muuttanut ruokavaliota.

Vierailija
15/32 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mull stressi pahentaa ruusufinniä. Käytän Rozazol voidettaaina heti kun iho alkaa punoittamaan erityisen voimakkaasti. Ja tietysti heti paikallisesti kun ihonalainen kuumotus ja pahkura ilmaantuvat naamaan. Itselläni antibiootit eivät auttanneet. Pakkaselta ja aurinkolta kannattaa suojautua.Alkoholi ei myöskään tee hyvää ruusufinnille. Välillä sitä vaan ei voi estää! 

Vierailija
16/32 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai oli jo aikainsa, luulin tavlliseksi ihottumaksi, olen atoopikko ja erilaisia ihottumia on usein. Turhan kauan odottelin ja hoidin kortisonilla, ennekuin menin lääkäriin. Kokeilin Rozilol (?) voiteella, ja sitten antibiooteilla. Antibiootit auttoivat jonkin verran. Olen käynyt usealla lääkärillä, myös ihotutilääkäreillä. Nyt mulle on jäänyt kasvoihin punaisia läikkiä. Syksyllä menen kenties laseroimaan niitä jäliä.

Vierailija
17/32 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli välillä todella pahana. Isoja KIPEITÄ patteja pitkin kasvoja, osasta valui mätää.

Useammanlaisia lääkkeitä kokeiltu.

Ei tämä minulla kuulema parane sanoi ihotautilääkäri, on vaan välillä parempana ja välillä huonompana.

Ikää on 40+, joten ei mikään kasvojen kaunistus tauti :(

Vierailija
18/32 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 kesäisestä mulla ollu. Useampia antibioottikuureja syöny. Mulla Roaccutan auttoi ainoastaan pidemmäksi aikaa,nyt ollu 6 vuotta lähes oireeton. Siis koskaan ei kokonaan parane,mut saadaan oireettomaksi. Auringon valo tekee huonoa,toisin kuin normiaknessa. Uudestaan vaan ihotautilääkärille,kaikki lääkärit eivät tautia tunnista,mullakin hoidettiin aknena,suunympärysihottumana jne. Kantsii hoitaa,voi tulla pahojakin arpia,jos ihonalaisia tulehduksia ja hoitoja siis joutuu jatkamaan tarvittaessa hautaan asti.

Vierailija
19/32 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iso näppy, jonka lääkäri diagnosoi ruusufinniksi. Sai siihen voidetta, jolla se paranikin.

Vierailija
20/32 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain sen alle kolmekymppisenä (nyt olen 39 v).

Aluksi luulin niiden näppylöiden johtuvan vääristä ihonhoitotavoista ja yritin hakea apua kosmetologilta. Se oli huono idea ja vain pahensi ongelmaa.

Ruusufinni oli ehtinyt jo pahaksi ja kivuliaaksi kun hoksasin kääntyä ihotautilääkärin puoleen.

Sain rozex-voidetta ja pitkän, vahvan antibioottikuurin, jota piti syödä useita viikkoja.

Paraneminen kesti todella pitkään ja luulin jo että kasvot jää loppuiäksi semmoisiksi.

Kasvojen iho kuitenkin parani :)

Sittemmin on minulle on satunnaisesti tullut yksittäisiä näppylöitä, jotka paranevat pelkällä voiteella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän