Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Veljeni on tehnyt itsemurhan, mitä selitän lapselle?

Vierailija
09.05.2011 |

Mulla on 4v poika ja tänään oli puhetta että äitillä on myös toinen veli joka on kuollut.

Lapsi kysyi miksi, ja minä siihen "se nyt vaan on kuollut". Siis todella typerä vastaus. Onneksi se riitti pojalle sillä hetkellä, mutta ottaa asian aivan varmasti puheeksi uudestaan. Mitä voin kertoa 4 vuotiaalle? Valehdella en halua mutta en kai voi suoraa totuuttakaan vielä kertoa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
01.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samankaltainen tilanne edessä. Taustat siis sellaiset, että minun siskoni on tehnyt itsemurhan muutamia vuosia sitten ja lapsen isän veli on tehnyt itsemurhan jo parikymmentä vuotta sitten. Eli pojallamme olisi täti ja setä.

Poika on nyt 3-vuotias, ja olemme vanhoja valokuvia katsellessa kertoneet, että oli sellaisetkin ihmiset kuin äidin sisko ja isän veli, mutta he ovat kuolleet. Kertoneet vähän, minkälaisia he olivat jne.

Enempää ei ole kysellyt, mutta se aika tulee varmaan lähivuosina. Olemme puhuneet miehen kanssa, että emme voi valehdella näistä asioista. Viimeistään isona poika kuulee nuo jutut jostain, kun oppii ymmärtämään. Kauheaa olisi, jos vielä tajuaisi siihen lisäksi, että hänelle on valehdeltu.

Vähitellen ja lapsen ymmärryksen mukaan koemme, että asiasta on voitava puhua, jotenkin.

Vierailija
2/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka sanot sitten, että oli hänen aika kuolla tai jotain ympäripyöreää, jos on ihan pakko. Itsemurhasta puhut sitten joskus 10-15 vuoden päästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äidin veli ei jaksanut elää ja kuoli sitten. 4v ei välttämättä esitä enää lisäkysymyksiä, mutta jos esittää niin vastaisin rehellisesti, mutta "sievistellen".

Luulisin kuitenkin, että pikkulapselle riittää tuo "ei jaksanut enää elää"-selitys. Isompana voi sitten kertoa tarkemmin etkä ole valehdellut mitään, koska totuus kai itsemurhassa on, ettei ole jaksanut enää elää..

Vierailija
4/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapselle voi vähän kertoa kuolemasta ja että jotkut uskoo että ihmisellä on kuoleman jälkeinen elämä taivaassa.

Ei syitä tartte paljoa kertoa noin pienelle, voit puhua ettet tiedä syytä miksi kuoli tai hän ei jaksanut elää.

Vierailija
5/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni he olivat silloin noin 6-10-vuotiaita. Kerroin, että ihminen voi tulla sairaaksi myös sillä tavalla, että koko ajan vain väsyttää ja on tosi surullinen olo. Ja että kun sitä jatkuu monta kuukautta yhteen menoon, niin kaikki eivät enää jaksa sitä, vaan jotkut sitten tappavat itsensä. Ja kerroin, että oma isäni teki näin.

Ilmeisesti se ei jäänyt lapsia sen pahemmin askarruttamaan, sillä kukaan ei ole kysynyt siitä lisää myöhemmin.

Vierailija
7/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä käyttäisin ehkä tuota ei jaksanut elää -fraasia. Valehdella ei kannata eikä kiertää asiaa.

Tuo Käpyn opas ei juuri nyt jetsulleen sovi tilanteeseen, mutta on käyttökelpoinen sillä se auttaa ymmärtämään miten lapset käsittelevät kuolemaa.

http://www.kapy.fi/uploads/Miten%20tukea%20lasta%20kun%20l%C3%A4heinen%…

Vierailija
8/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysyin kuolin syytä sanoittiin että se oli jo niin vanha. Sitten teini-ikäisenä sai kuulla serkultani, joka luuli minun tietävän, että setäni oli kadonnut ja myöhemmin löydetty kuolleena. Se ei minulle aika shokki yhtä´äkkiä. Olisin toivonut että siitä olisi minulle kerrottu, minun kysyessä.

Joten kerro se jotenkin lapsellesi viimeistään kun lapsi seuraavan kerran sitä kysyy.

Vierailija
9/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan itsemurhankin taustalla sairaus. Joskus nää salailut menee hiukan yli. Mun miehen eno on tehnyt itsemurhan, muttei mies tiedä vieläkään asiasta mitään muuta. Äitinsä ei suostu kertomaan ja mummulta ei kehtaa edes kysyä. Vielä kamalampi on eräs kaveri, jonka isä on kuollut väkivaltaisesti, mutta äiti ei suostu sanomaan asiasta mitään. Ei edes sitä, onko se ollut vahinko vai onko joku saanut tuomion ja millaisen, jos on saanut. Mies on jo yli 40-vuotias ja ei vieläkään tiedä isänsä kuolemasta juuri mitään, kun äiti suojelee... Tosin viimeksi sanoi, että menee pönkimään oikeuden asiakirjoja, koska haluaa tietää totuuden.

Vierailija
10/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joskus kuolee, kun ei jaksa elää eli juuri tuota "ei jaksanut enää elää, oli liian väsynyt elämään"-lausetta olen minäkin lapsille käyttänyt eikä heillä ole asiasta mitään traumoja...älä nyt hyvä ihminen tee asiasta tabua!

Vierailija
11/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 4v poika ja tänään oli puhetta että äitillä on myös toinen veli joka on kuollut.

Lapsi kysyi miksi, ja minä siihen "se nyt vaan on kuollut". Siis todella typerä vastaus. Onneksi se riitti pojalle sillä hetkellä, mutta ottaa asian aivan varmasti puheeksi uudestaan. Mitä voin kertoa 4 vuotiaalle? Valehdella en halua mutta en kai voi suoraa totuuttakaan vielä kertoa.

Äitini veli oli tehnyt itsemurhan kymmeniä vuosia sitten.

Lapsena asiasta kerrottiin, että X kuoli nuorena sydänsairauteen.

Ei lasten tarvitse tietää aikuisten maailman asioista.

Äitini kertoi totuuden X:n tilanteesta, kun olin lähestulkoon aikuinen.

Kerro vaikka, että "Veli on nyt taivaassa".

Vierailija
12/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tuntee sanan. En sanoisi, että ei jaksanut elää, koska lapsihan voi ruveta pelkäämään, että entä jos äitikään ei jaksa elää tai isä. jos joskus väsyneenä sanot, en jaksa enää, voisivat sanasi pelästyttää lapsesi, vaikka tarkoitat vain olevasi väsynyt

voit myös sanoa, että kerrot myöhemmin, kun hän on tarpeeksi iso ja sanot vaikka 15v., jos vaatii minkä ikäisenä

Vierailija
13/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen kertonut asian laselleni jo vuosia sitten. Että mummu halusi kuolla ja teki siksi itsemurhan. Lapseni on nyt 10 ja asia ei ole vaivannut häntä sen kummemmin.

Vierailija
14/14 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi puhua asiasta ihan normaalisti.

Lapset tietävät yllättävän paljon asioita. Meillä keskusteltiin eilen 5- ja 7-vuotiaiden kanssa siitä mitä tarkoittaa murhaaja. Ja tämä ihan lasten aloitteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi