Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä jos ei käytä lasta neuvolassa?

Vierailija
09.05.2011 |

Itselläno on kaksi lasta. Toinen on vähän yli pari vuotias ja käynyt viimeksi 1 vuoden iässä neuvlossa ja toinen no kohta puolivuotias ja ei ole koskaan käynyt neuvolassa. Mietin, että käyttäisinkö heitä kerran kesällä. En tiedä mitä vaan siellä sanotaan, kun ei olla aikoihin käyty? Onko kokemuksia? Käyttääkö kaikki lapsia säännöllisesti neuvolassa?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 20:19"]

Mistä tiedätte, että lapset ovat kehittyneet ikätasoisesti, jos ette käytä heitä neuvolassa arviossa?

Itse näen valitettavasti joka vuosi työssäni esikoululaisia jotka eivät ole käyneet neuvolassa eivätkä ole olleet päivähoidossa, joten pulmat tulevat esiin vasta eskarissa eli kovin myöhään. Tämä on toki todella kärjistetty esimerkki.

Mutta osaatteko itse arvioida esim. lapsenne toiminta- tai puheterapian tarpeen? Monelle minun asiakkaani vanhemmalle on tullut täysin yllätyksenä esimerkiksi kielen kehityksen viivästymä, koska vanhemmat osaavat toki tulkita lapsen kieltä eri tavalla kuin vieraammat ihmiset.

Minusta juurikin tämä neurologinen status -karkea ja hienomotoriikka, silmä-käsiyhteistyö, kielelliset taidot, kuulomuisti jne- on sellainen asia, jonka takia lasta kannattaisi neuvolassa käyttää, erityisesti niissä ikävuositarkastuksissa 2-6. Uskon, että osaatte lapsen mitata ja punnita kotonakin, mutta isommalla lapsella juurikin nuo taidot ovat enemmän tarkkailun alla neuvolassa.

t. puheterapeutti

[/quote]

Miten se ikätasoinen kehitys siellä neuvolassa ilmenee? Ei meillä ainakaan puheterapeutti lapsen kanssa keskustele, yleensä paikalla on terveydenhoitajaOPISKELIJA, joka ei tiedä mistään mitään. Enkä voi uskoa, että näkemällä lapsi noin 15 min ajan kykenee täysin varmasti kertomaan, mikä lapsen tilanne on.

Terveydenhoitajan tekemät kirjaukset voi muuten pyytää paperille printattuna ja tehdä seuraavalla viikolla pyynnön lapsesta rekistereihin tehdyistä kirjauksista. Sitten voi verrata tekstejä ja ihmetellä, miksi terveydenhoitaja äidille sanoo, että reipas poika ja kirjaa tiedostoihin, että kielellinen viivästymä.

Vierailija
22/47 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 20:47"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 19:17"]Esikoista käytin neuvolassa, muita en. Ihan turha mennä sinne odottamaan, lapsi puolialasti, koska terkkarille mennessä pitää olla alusvaatteissa. Itse jouduin mittaamaan ja punnitsemaan ja merkitsemään tiedot neuvolakortille. Enkä todellakaan ymmärrä, mitä ihmettä terveydenhoitaja lapsesta huomaan 10 min aikana, siis sellaista, mitä äiti ei olisi jo huomannut. Ja jos lapsi on päivähoidossa, huomaa ne LTOt joka tapauksessa kaikki mahdolliset ja osin olemattomatkin viat. Kolmea nuorinta lasta en ole käyttänyt neuvolassa kuin ihan pari kertaa vauva-aikanaan. Meilläkin harjoittelija tökkäsi 8 kk ikäiseen isoveljelle (3v) tarkoitetun rokotteen, joten kiitin palvelusta ja päätin, että lapset on paremmassa turvassa kotona.[/quote]

missä neuvolassa on näin villiä menoa? Meillä aikaa on varattu aina vähintään puoli tuntia, th hoitaa mittaukset vanhemman avustuksella ja kirjaa mitat koneelle ja korttiin. Lapsi riisutaan puolialasti vasta th:n huoneessa ja kun meillä yksi lapsista ei halunnut riisua totesi th, että ei pakoteta, että suostuu vastaisuudessakin tulemaan neuvolaan.

Miten ne tökkää rokotteita 8kk ikäiselle tosta vaan? Nappaako äidin sylistä ja iskee piikin jalkaan vai miten se onnistuu niin, ettei äiti ehdi väliin?

oletteko kuulleet, että nykyään saa valita missä neuvolassa käy ja kenen th:n luona? Kannattaa kysellä tutuilta vinkkejä kuka olisi hyvä th, niin ei tarvitse pelkkien henkilökemioiden takia jättää käyttämättä ilmaista palvelua. Voihan sitä vaikka kertoa uudelle th:lle minkä on aiemmin kokenut ongelmaksi ja yrittää sopia oman harvennetun käynti-ja rokoteohjelman.

[/quote]

Helposti se vauvan rokotus onnistuu eli terkkari ja äiti keskittyvät isoveljeen, sillä aikaa opiskelija sanoo riisuvansa vauvan valmiiksi punnitusta varten ja kas, hetken kuluttua kuuluu parkaisu, kun opiskelija on tuikannut isoveljen piikin vauvaan. Hän kun luuli, että vauva piti rokottaa.

Ilmainen palvelu on valitettavasti vaarallinen palvelu, joten lasten turvallisuuden takia en sitä käytä. Maksan mieluummin 160e/v siitä, että käytän lapset lastenlääkärillä tarkastuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli vuodesta 2012 ihan huomaamatta neuvolaton vuosi. Ihan vahingossa siis. Lapsilta jäi 3v ja 5v neuvolat käymättä. Nyt varasin ajan, ensi viikolla ollaan menossa taas, parin vuoden tauon jälkeen :DDD

Mä olen kyllä vähän yllättynyt, että ei sieltä ole kutsua tullut?! Näköjään säästävät kaikessa.

Vierailija
24/47 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk neuvola käynnillä meni melkein tunti,poikaa käännettiin,väännettii,leikitettiin ja tehtiin kaikenlaisia testejä,nomparellejä noukki pöydältä ym. painon mittauksesta ei meinannut tulla mitään kun poika halusi vaan raplata nappeja vaakasta,olivat saaneet oikein digitaalivaakan aikaisemmin oli sellainen itäsaksalainen rautainen kylmä kaukalo tai saattoihan se olla jopa kolmannestavaltakunnasta. poika kyllä väänsi kaikki temput mitä osasi.

ehkä tarkastukset on tarkempia kun poika syntyi keskosena,korjattu ikä 8kk kalenteri 10kk

syntymä paino 1635g/10kk 71cm/10.4kg

Vierailija
25/47 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Olenko ainoa jonka melestä on ihan mukavaa käydä lasten  kanssa neuvolassa? Ainoa jolla on fiksu ja symppis terkka? Ainoa, jolla ei ole intressejä maksaa itseäni kipeäksi jostain silmälääkäreistä, kun saman tarkastuksen saa neuvolasta ilmaiseksi? Vai oletteko te kaikki jotenkin hysteerisiä äitejä, jotka eivät voi olla tekemisissä terkkarin kanssa jos tämä ei ole kaikin puolin täydellinen? Ei mulle ole tullut mieleenkään, että neuvola olisi asia josta haluaisi jotenkin luistaa. Ja eiköhän se ole historian saatossa toteennäytetty että suomalainen neuvolalaitos noin yleisesti ottaen on toimiva ratkaisu. Monessa maassa olisivat luultavasti tyytyväisiä vastaavan ratkaisuun.

Vierailija
26/47 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 22:27"]

Outoa. Olenko ainoa jonka melestä on ihan mukavaa käydä lasten  kanssa neuvolassa? Ainoa jolla on fiksu ja symppis terkka? Ainoa, jolla ei ole intressejä maksaa itseäni kipeäksi jostain silmälääkäreistä, kun saman tarkastuksen saa neuvolasta ilmaiseksi? Vai oletteko te kaikki jotenkin hysteerisiä äitejä, jotka eivät voi olla tekemisissä terkkarin kanssa jos tämä ei ole kaikin puolin täydellinen? Ei mulle ole tullut mieleenkään, että neuvola olisi asia josta haluaisi jotenkin luistaa. Ja eiköhän se ole historian saatossa toteennäytetty että suomalainen neuvolalaitos noin yleisesti ottaen on toimiva ratkaisu. Monessa maassa olisivat luultavasti tyytyväisiä vastaavan ratkaisuun.

[/quote]

Mitä teet, kun neuvolan mukaan lapsi näkee ihan hyvin, mutta oman havaintosi mukaan näkökyky on olematon? Luotat neuvolaan vai viet lapsen silmälääkäriin ja saat kuulla, että lapsi ei näe lähelle lainkaan.

Vierailija
27/47 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 22:27"]

[/quote]

Mitä teet, kun neuvolan mukaan lapsi näkee ihan hyvin, mutta oman havaintosi mukaan näkökyky on olematon? Luotat neuvolaan vai viet lapsen silmälääkäriin ja saat kuulla, että lapsi ei näe lähelle lainkaan.

[/quote]

Uskon toki, että joillain on aidosti huonoja kokemuksia ja osaamattomia terkkoja. Kysyinkin, olenko todella ainoa, jolle neuvolassa käyminen on mukava tapahtuma. Joistakin kirjoituksista täällä saa sen kuvan, että lapsi ihan rutiinisti ja defauttina kiikutetaan erilaisiin tarkastuksiin yksityisille erikoislääkäreille. Ylipäänsä olen usein lukenut keskustelupalstoilta näitä terkkareiden parjaamisketjuja. Minä halusin tuoda toisenlaistakin näkökulmaa. Minulla on kokemusta kolmesta neuvolan terkasta. Kaikki ovat olleet hyviä, kaksi jopa erinomaisia. Ei kyseessä voi olla noin mätä ammattikunta kuin näitä palstoja lukemalla voisi luulla!

Vierailija
28/47 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä kirjoitit on turha koska lasten kasvattaminen on vanhemien asiaa. Se kuulu perus ihmisoikeuksiin. Jos sitä haluaisit ottaa pois niin suomi ei olis ihmisoikeusvaltio. Yksi tapaus tai kaksi ei saa ottaa koko kansalat ihmisoikeudet pois koko kansalta.

Vierailija
29/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä, miksi en "käyttäisi" heitä siellä. Kyllä mä olen valmis kävelemään silloin tällöin tuon parin kilometrin matkan lasteni hyvinvoinnin takia.

Vierailija
30/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

helpompi on sairauksiin ja kehitysongelmiin ajoissa puuttua, kuin vastasit kun äitikin ne huomaa

Vierailija
31/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tiedä mitä minulle sanotaan siellä, jos menen. Haluaisin kyllä käydä, koska haluaisin rokotukset lapsilleni...

Vierailija
32/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät varmasti tuomitse aloittajaa. Rohkeasti soittoa vain.

Hyödynnä hyvä nainen tämä veronmaksajien tarjoama etu :-)

Vierailija
33/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alussa jäi siksi käyttämättä, että asuttiin ulkomailla, mutta nyt palattu Suomeen. Ja totesin asuin maanisysteemi paremmaksi. En ymmärrä miksi Suomessa niin usein juostaan neuvolassa.

Vierailija
34/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli esikoisen terkkari tympeä ja kun muutenkaan emme kuuluneet omasta valinnastamme rokotusohjelmaan siinä ikävaiheessa, niin jätettiin väliin.

Asiaan palattiin vähän isompana eik äsiinä ollut mitään nokan koputtamista, sillä neuvolassa käynti

on ihan vapaaehtoista.

Vierailija
35/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä tiedä mitä minulle sanotaan siellä, jos menen. Haluaisin kyllä käydä, koska haluaisin rokotukset lapsilleni...

Vierailija
36/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva-ajan jälkeen.

Neuvolassa ovat kiinnittäneet sellaisiin asioihin huomiota joihin en olisi itse osannut puuttua. Nyt kuopuksemme saa sellaista apua, jota tarvitsee.

Vierailija
37/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi olla keltään pois jos lapsen kasvu, kehitys ja rokotukset tarkistetaan ja hoidetaan kuntoon jos tarvitsee. valintahan on tietty sinun, mutta lastesi hyvinvointia se kuitenkin edistää. Toisekseen neuvolassa saa myös apua orastaviin ongelmiin joita vanhemmat ei välttämättä itse tajuakaan.Meillä esim. pojalla löytyi keliakia ihan kasvuseurannan ansioista hyvissä ajoin!

Vierailija
38/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääköhän neuvolatäti jotenkin huonompana vanhempaa, joka ei käytä lasta näytillä säännöllisesti?

Vierailija
39/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten joku yksittäinen täti suhtautuu, ei ole ennustettavissa. Mutta eihän sillä mitään väliäkään ole. Ne on siellä töissä ja niiden tehtävä on auttaa ja neuvoa, kävi siellä säännöllisesti tai ei.

Pitääköhän neuvolatäti jotenkin huonompana vanhempaa, joka ei käytä lasta näytillä säännöllisesti?

Vierailija
40/47 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikanaan harjoittelija rokotti 8 kk lapseni lupaa kysymättä rokotteella, joka olisi pitänyt antaa vasta 2v neuvolassa. Tajusin, että neuvola toimi vain itseään varten, ei meitä perheitä. Itse mittasin ja punnnitsin siellä lapseni, itse merkitsin tiedot neuvolakorttiin ja lopulta itse kirjoitin ne tekstitkin tyyliin "reipas poika". En nähnyt mitään syytä siellä käydä, koska kaiken tuon saattoi tehdä kotonakin odottelematta ja jonottamatta.

Ja ihan hyvin nuo lapset on kasvaneet ja kehittyneet ilman vuotuista neuvolakäyntiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi