Nostetaan ujouden arvostusta!!!!
Olen opettaja ja pitkän urani aikana olen saanut seurata miten ujoista lapsista kasvaa koulutettuja, ystävällisiä, empaattisia, kunnon kansalaisia. (jokunen poikkeus toki aina mahtuu mukaan) Samaa ei voi sanoa öykkäri lapsista. He ovat saaneet kasvaa kotona ilman rajoja, heiltä ei vaadita kunnon tapoja (ja sisäsyntyisesti niitä ei heillä ole). Nämä lapset ovat ilkeitä, itsekkäitä, kyynärpäätaktiikalla eteneviä narsisteja.
Ujoudelle pitää saada positiivinen kaiku, josta lapsi saa olla ylpeä. Näin ujo lapsi saa rauhassa tulla kuorestaan ja antaa parastaan maailmalle. Sillä sitä heillä on paljon. T: lapseton ope
Kommentit (43)
sen verran ujo etten aina ole saanut suutani auki :D tiedoksi vaan sulle edellinen besserwisser!
Oletko todella sitä mieltä, että ujon vastakohtia ovat öykkärit? Mielestäni ulospäinsuuntautuneet on ehkä kuvaavampi termi kuitenkin. Eli, onko ulospäinsuuntautuneilla ja ehkä jopa villeillä lapsilla odotettavissa kuvaamasi kaltainen karu tulevaisuus ja ovatko he kaikki todella narsistisia öykkäreitä? Mielestäni sinä olet tyhmä!
ellei joku juntti kälätä päälle. Olen itse sivistynyt kuuntelija ja taitava keskustelija. Ja ujokin ja ylpä siitä!
Ujous ei ole sama asia kuin sulkeutuneisuus ja rohkeus ei ole sama asia kuin ulospäinsuuntautuneisuus :D esim mun lapseni on perusluonteeltaan ujo ja kaikkea muuta kuin sulkeutunut. Tiedän monia rohkeita lapsia jotka ovat myös sulkeutuneita.
minä taas haluaisin, että ulospäin suuntautunut, aktiivinen ehkä jopa aavistuksen vilkas lapsi ei aina heti olisi ADHD epäilty. Omani on vasta alle 3v. ja jo nyt saa kuulla, että mitenhän sitten koulussa ja olisikohan taustalla jotain kuitenkin hoitajalta.
Suomessa niin iso osa lapsista on niitä hiljaisia kilttejä puurtajia. Itse olin kovin vilkas ja luokan tytöistä varmasti vaikein opetettava. Niin minusta tuli kuitenkin ihminen. Hyvä ammatti ja koulutus.
ulospäinsuuntautuneella samaa kuin öykkäri. Valitettavan usein näitä pidetään samana asiana. Se ei TODELLAKAAN tarkoita samaa. Jotkut vanhemmat vain haluavat peitellä huonosti käyttäytyviä lapsiaan kutsumalla heitä ulospäinsuuntautuneiksi. AP
Ulospäinsuuntautuneisuus on sairaus.
"rohkea ja ulospäin suuntautunut" mikä tarkoittaa livenä sitä että lapsi on röyhkeä, puhuu päälle, repii lelut käsistä, kiusaa, mollaa ja hölisee muiden päälle. Siksi olis tärkeää ainakin oppia mitä se oikea avoimuus ja sosiaalisuus on! Se on sitä että opitaan arvostamaan ja kunnioittamaan muita olivat ne sitten ujoja ja hiljaisia tai jotain muuta. Empatiakyky myös hyvin tärkeä asia oppia ja valitettavasti usein ne suurimmat hölisijät ovat niitä joille empatiakyky on vaikeinta.
Juuri tällaisista opeista kärsin lapsena. Olin luokan priimus, mutta satuin nyt olemaan sosiaalinen ja kova puhumaan ja eläväinen. Olin kyllä tukioppilas ja ystävällinen ja autoin aina kiusattuja jopa nyrkein jos ei muuten auttanut. Itse sain köniin kun puolustin pienempiä.
Luokan stipendit ja hymytyttöpatsaat ja kehut meni sille luokan hiljaiselle tytölle, joka juoksi karkuun kun olisi pitänyt puolustaa jotain. Ei saanut sanaa suustaan ja pani pään pensaaseen, ettei vain itse joudu vaikeuksiin. Hiljainen ja ujo. Mutta voi kun tätä kehuttiin kun on niin hyvä ja hiljainen ja kiltti.
Vitut se mitään kiltti ollut. Antoi hakata pienempiä, eikä mennyt väliin, ettei itse joudu hankaluuksiin ja ettei hänelle tule huono maíne. Meni vain pois ja oli kuin ei olisi nähnytkään mitään.
Minä olin luokkamme paras oppilas ja silti tätä hiljaista hyssykkää aina kiiteltiin kevätjuhlissa.
Vähänkö olen vieläkin katkera. Ja vielä se, että minä olen menestynyt elämässä ja ammatillisesti. Tämä hissukka on kouluttamaton kotiäiti kotipaikkakuntamme lähiössä.
Olen opettaja ja pitkän urani aikana olen saanut seurata miten ujoista lapsista kasvaa koulutettuja, ystävällisiä, empaattisia, kunnon kansalaisia. (jokunen poikkeus toki aina mahtuu mukaan) Samaa ei voi sanoa öykkäri lapsista. He ovat saaneet kasvaa kotona ilman rajoja, heiltä ei vaadita kunnon tapoja (ja sisäsyntyisesti niitä ei heillä ole). Nämä lapset ovat ilkeitä, itsekkäitä, kyynärpäätaktiikalla eteneviä narsisteja. Ujoudelle pitää saada positiivinen kaiku, josta lapsi saa olla ylpeä. Näin ujo lapsi saa rauhassa tulla kuorestaan ja antaa parastaan maailmalle. Sillä sitä heillä on paljon. T: lapseton ope
olevat sai aina ne hymypatsaat! Ei todellakaan ollu mitään tekemistä sen asian kanssa että miten paljon he auttoivat muita, olivatko kivoja kavereita jne...he saivat hymypatsaat kun eniten kiinnittivät opettajien huomiota...niin se vaan meni. Esim muistan oikein hyvin miten eräs luokkatoverini osasi makeilla opettajille kun oli aina järkkäämässä kaikeka kivaa ja sai hymypatsaita. Todellisuudessa hajoitti ja hallitsi.Määräsi kenen kanssa ollaan ja kenen ei. Kuka kelpaa porukkaan ja kuka ei.
minusta ujous ei mitenkään sulje pois reippautta. ujo lapsi voi olla myös rohkea omalla tavallaan ja reipas. ja suhteellinen ujous voi todella olla hyvä piirre. jos lapsi on todella todella ujo täytyy vanhempien rohkaista hänt joka kohdassa ja hän voi rohkaistua, samoin kun räyhähenki rauhoittuu kun saa kunnon rajat. empatian opettaminen jo ihan pienille lapsille on a ja o. ei lapsi tiedä mikä on oikein jos hänen vanhempansakaan eivät tiedä tai eivät välitä. usein jo hiekkalaatikolla huomaa ovatko vanhemmat mukana lapsensa kokemuksissa vai keskittyvät esim kännykkäänsä. lapsen ohjaaminen on tärkeää työtä ja kaikki lapset ovat erilaisia. puheliaan tulee oppia vaikenemaan välillä, hiljaisen puhumaan asiansa kun tilaisuus tulee ja kaikkien tulee oppia kuuntelemaan sillä kukaan ei voi elää yksin. usein juuri vähän rauhallisempi lapsi(ei välttämättä siis ujo) onkin sosiaalisesti pärjäävämpi kuin tuo kovaäänisin..
Ja ovatko kaikki ujot erittäin hyvin kasvatettuja?
Mun mielestä toi ei mene ollenkaan noin. Vaikka en mikään pedagogi olekaan.
Onneksi en.
Tarkoitus onkin nostaa ujouden arvostusta, koska ujoutta pidetään nykyään niin pahana asiana. Öykkäröinti sen sijaan on huono asia. Vääntyikö rautalanka riittävästi? AP
Tarkoitus onkin nostaa ujouden arvostusta, koska ujoutta pidetään nykyään niin pahana asiana. Öykkäröinti sen sijaan on huono asia. Vääntyikö rautalanka riittävästi? AP
Siinä on esitetty alunperinkin vain kaksi eri tyyppiä.
Ujot ja öykkärit.
Olisiko minun pitänyt mainita kaikki mahdolliset tepperamentit ja luonteenpiirteet? Nämä ovat ääripäitä ja minusta ujous ei ole negatiivinen, vaikkakin useiden mielestä tuntuu olevan. Olen ujojen puolestapuhuja.
Minäkin olen sitä mieltä, että kaikenlaiset vammaiset ansaitsevat arvostusta. Niin näkö- ja kuulovammaiset, autistiset, ujot, pc-vammaiset ja mitä näitä nyt onkaan. Ei vammaisuudelle voi itse mitään ja eivät itse ole sitä valinneet.
HYVÄ AP!!!!Jatka hyvää työtäsi!!!
Minulla on hyvin vilkas poika (6 v), joka on lähes jatkuvasti äänessä, mutta hän on myös hyvin empaattinen ja toiset huomioonottavainen. Myös hän on toisinaan hyvin ujo, ja kaikki sähläys ja pölöttäminen useinkin vain peittämässä ujoutta.
tikusta asiaa. Just. Tajusitko, että ap ei puhunut nyt juuri SINUN Jani- Petteristä. Ja lukeehan tuolla , että poikkeuksiakin on.
Typerä vastakkainasettelu.
Elämässä ei pärjää se, joka ei saa suutaan auki. Ei myöskään se, joka ei osaa pitää sitä kiinni.