Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun iho on mennyt ihan järkyttävän huonoon kuntoon, olen 30 v.

Vierailija
08.05.2011 |

en tajua mistä nyt tämä johtuu, mitään järjellistä syytä en löydä (ruokavalio pysynyt samanlaisena kuin aina, en käytä mitään hormonaalista ehkäisyä enkä ole 10 vuoteen käyttänytkään eikä ihonhoitotuotteita ole vaihtanut radikaalisti)

Mun iho kasvoissa on ihan hirvee nykyään. Nyt on leukaperät ihan ihme näppylöissä, en oikein tiedä onko ne finnejä vai mitä. Aina aamuisin iho on sileämpi, mutta iltaa kohden iho leukaperissä muuttuu röpelöisemmäksi, ja näppylät alkavat kutisemaan. Ovat vähän kuin finnejä, mutta pienempiä. Niihin ei tule kunnollista "valkopäätä". Joistakin kuitenkin tulee valkoista töhnää, jos saa puristettua. Jos näppyjä räplää, niitä alkaa kutista kauheasti.

Luulisi, että iän myötä iho paranee, mulla näyttää menevän ihan toisella lailla. Joskus teininä ei ollut mitään missään, parikymppisenä tuli mustapäitä nenään, kaksvitosena niitä oli jo otsalla ja leuassa + ihme väritöntä röpelöä otsassa, siitä hetken päästä oli mustapäitä jo nenänvieressä poskilla ja nyt on nuo kaikki mutta lisäksi leukaperät täynnä noita ihme näppyjä. Enää mulla ei ole mikään kohta sileä ja näpytön kasvoissani! Ei kun hetkinen, nenän ja ylähuulen välinen alue on. Mutta mikään muu osio ei.

Ja kun tuntuu että mikään ei auta. Olen kokeillut markettien ihonhoitosarjat, apteekin Vichyn, olen myöskin kokeillut öljypesut, ja olen myös ollut tekemättä iholleni mitään, pessyt vaan vedellä iltaisin. Ja ei mitään muutosta minkään kokeilun aikana mihinkään suuntaan.

Alkaa pikkuhiljaa vituttaa! Eikö tässä iässä näppyläongelmat pitäisi olla ollutta ja mennyttä???

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihotauti lääkärille.

Voisiko olla jokin hormonaalinen muutos tms?

Ehkä se lääkäri osaisi auttaa.

Vierailija
2/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on tullut aikuisiällä uusia ruoka-allergioita.

Kokeile viikko jotain kapeampaa ruokavaliota, jossa mukana riisiä, muutamia kasviksia, marjoja tms.

Muuttuko tilanne? Ihan pari päivää ei auta, jos iho ollut näpyillä kauan, kestää parnatuakin.

Allergiaa voi aiheutta joku ihan tavallinen lähes jokapäiväinen ruoka-aine: vilja, maitotuotteet, kananmuna, jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa perioraalidermatiitiltä. Sitä joskus kuulee kutsuttavan myös aikuisiän akneksti koska se yleensä puhkeaa tuossa kolmenkympin kulmilla mutta aknea se ei ole vaan joku ruusu. Eli menet lääkäriin ja saat 3-5 kk apocyclin kuurin, sillä se menee ei millään muulla konsteilla.

Vierailija
4/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat ehkä jonkin lääkityksen, jolla saat ihosi ennalleen. Mene pian, ennenkuin jää pahemmat arvet. Itse vaihdoin antibioottikuurin jälkeen kasvojenpuhdistustuotteet, kosteusvoiteen, hammastahnan, shampoon, hoitoaineen ja meikkivoiteen täysin luonnonkosmetiikkaan. Eli Dr.Hauchkan ihonhoitotuotteet ja logonan hiustenhoitotuotteet. Nyt kasvojeni, päänahkani, ja koko vartaloni iho voi paremmin kuin yli 5 vuoteen. Olen myös 30v.

Vierailija
5/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun näpyt ei ole noin punaisia kuin kuvissa, todellakaan ...onneksi.

Voishan tuollaista ruokavaliota yrittää koittaa ja katsoa vaikuttaako mitenkään.

On kyllä melko turhauttavaa, olis ihanaa kun iho olisi sileä ja näpytön..

ap

Vierailija
6/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa perioraalidermatiitiltä. Sitä joskus kuulee kutsuttavan myös aikuisiän akneksti koska se yleensä puhkeaa tuossa kolmenkympin kulmilla mutta aknea se ei ole vaan joku ruusu. Eli menet lääkäriin ja saat 3-5 kk apocyclin kuurin, sillä se menee ei millään muulla konsteilla.

Minäkin sain muutama vuosi takaperin aikuisiän akne -diagnoosin ja taistelen myöskin kutisevista näppylöistä, joskin välillä myös käsittämättömistä mätäpaiseista (ilman valkopäätä), ihan jatkuvasti. Nyt soitan ihotautilääkärille ensimmäiseksi huomenna aamulla. Ihanaa, että saa edes toivoa tämän paranemisesta!! Niin ja olen siis juurikin 31v.

Vierailija
7/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

välttämättä niilläkään se ei parane. Omakohtainen kokemus vuosien ajalta

Poliklinikka.fi:

Usein kuulee puhuttavan yleisesti aikuisiän aknesta, mutta varsinaisesti tällaista diagnoosia lääkärit eivät tunne. Ihotautien erikoislääkäri, dosentti Seija-Liisa Karvonen HUS:n Iho- ja allergiasairaalasta pitää tällaista yleistermiä myös harhaanjohtavana, sillä aikuisiässä puhkeavien finnitautien kirjo on suuri.

Ehkä yleisin aikuisten aknetauti on 30-50 vuoden iässä puhkeava ruusufinni eli rosacea, joka vaivaa etenkin naisia. Ruusufinni näkyy kasvoihin ajoittain nousevina näppylöinä ja märkäpäinä sekä laajentuneina verisuonina ja kasvojen punoituksena.

- Ruusufinnin oireet vaihtelevat paljon voimakkuudeltaan. Lievimmillään kyse voi olla vain kasvojen punoituksesta, mutta joskus ruusufinniin voi kuulua myös kirveleviä silmäoireita, Karvonen kuvailee.

Ruusufinnin eräs alamuoto, perioraalidermatiitti, voi myös nostattaa pieniä näppylöitä suun ympärille tai silmäluomiin. Taudin aiheuttajaa ei tunneta varmuudella, mutta epäiltyjen listalla ovat mm. kosmetiikkavoiteet ja paikalliskortikoidit.

Vierailija
8/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkkiä 30-vuotiaana tilanne räjähti käsiin. Eli mulla on ollut aina jonkin verran huono iho, mutta nyt tilanne käristyi ja rupesi todenteolla haittaamaan. Töihinkin hävetti mennä.

Nyt olen Roaccuttan-kuurilla ja alkaa olla ihanaa, kun iho on selvästi parempi kuin aikoihin.

Ihotautilääkäri sanoi, että tuossa tilanteessa ei ulkopuolinen apu (kosmetiikkatuotteet, rasvat tms) enää riitä, vaan kuuri täytyy saada sisäisesti.

Vierailija
9/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittoi vaan miettimään, että käyttäytyykö akne niin?

Kaverillani oli kuvaamasi tyyppisiä näppyjä käsivarsissa. Kyse oli todella pintakuivasta ihosta.

Vierailija
10/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

43 v ja kärsinyt pari vuotta todella huonosta ihosta. Juuri kuten ap sanoi, mullakin ainoa näpytön alue naamassa on nenän ja suun välissä ja silmäluomet. Kävin jo vuosi sitten ihotautilääkärillä, joka nauroi mut pihalle. Sen jälkeen finnit, näpyt ja muut muhkurat on levinneet poskiin, otsaan ja varsinkin leuka on ihan hirvee. Ja tietty nyt on jo arpiakin.

Kävin viime viikolla ihotautilääkärillä, ja mulla on selkeesti tali-ihottuma eli seborrooinen ekseema. Myös päänahan hilseily jota viime kesänä luultiin psoriksi, on sitä.

Sain Roaccutan-kuurin, ja jo NYT, 5 päivää aloituksesta, röpelöt on pienentyneet, iho on selkeästi tasaisempi, eikä aamu ala sillä, että puristelen kaikki valkopäiset finnit pois ympäri naamaa.

Jumakauta et oon onnellinen ja -kele,et tekis mieli mennä nuijimaan se viimekesäinen "lääkäri", nuori tytönhupakko, varmaan joku harjoittelija....

Sain täältä av:lta vinkin Terttu Virrankoskesta Diacorilla, ja otti minut vakavasti ja oli oikein asiantunteva.

Vierailija
11/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä siis ihan perus-akne, joka villiintyi kun jätin pillerit pois. Nyt olen syönyt kohta puoli vuotta Roaccutania, ja alkaa vähitellen helpottaa. Mutta tosiaan aamulla aina iho parempi, ja sitten päivän mittaan pahenee.

Tuo kommenttisi, että iho on aamulla suht ok, mutta pahenee päivän aikana, laittoi vaan miettimään, että käyttäytyykö akne niin?

Vierailija
12/15 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mäkin suosittelen ihotautilääkäriä.

Saat ehkä jonkin lääkityksen, jolla saat ihosi ennalleen. Mene pian, ennenkuin jää pahemmat arvet. Itse vaihdoin antibioottikuurin jälkeen kasvojenpuhdistustuotteet, kosteusvoiteen, hammastahnan, shampoon, hoitoaineen ja meikkivoiteen täysin luonnonkosmetiikkaan. Eli Dr.Hauchkan ihonhoitotuotteet ja logonan hiustenhoitotuotteet. Nyt kasvojeni, päänahkani, ja koko vartaloni iho voi paremmin kuin yli 5 vuoteen. Olen myös 30v.

Vierailija
13/15 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin varmuudella sanoa että kyseessä on suunympärysihottuma, joka lähtee vain antibioottikuurilla (tetrasykliini). Kyseessä on pitkä, n. pari kk kuuri mutta se auttaa todelka hyvin. Kortisonivoidetta ei saa missään nimessä käyttää.

Vierailija
14/15 |
03.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyhypunkki tai talipunkki. Nix voide apteekista ilman reseptiä.

Vierailija
15/15 |
30.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perioraalidermatiitti, eli suunympärysihottuma. Olen lukenut paljon tutkimuksia, mm. viimeisimmät Saksaksta, ja vasta nyt on alettu ymmärtää, että liittyy juurikin noihin talipunkkeihin. Niitä on normaalisti ihmisen hiuksissa (aikuisilla, koska lapset eivät eritä tuota talia, jota syövät). N. 30-vuotiaana tuota talia alkaa erittyä enemmän, ja voivat villiintyä.

Hoitoja monia, voivat oireilla myös päänahassa kutinana, hiustenlähtönä, kuten kasvoilla suunympärysihottumana, kulmakarvojen kutiamisena, silmäoireina.

Vinkkejä; tyynyliinan vaihto useasti, täishampoolla hiusten pesu, valkoviinietikka+vesi-pyyhintä kasvoille, etikkahuuhde hiuksille, teepuuöljy laimennettuna sekä shampoon sekaan että kasvoille. Itse aloitan tämän karkoituksen juuri. 32-vuotias nainen, suunympärysihottuma vaivannut parisen vuotta - ja hiuksia lähtee.