Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitöistä maksaminen?

Vierailija
08.05.2011 |

Maksatko lapselle rahaa kotitöiden tekemisestä vai ovatko ne palkaton itsestäänselvyys?

Jos maksat, miten paljon ja mistä + kerro lapsen/lasten ikä

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos lapsilla on rahan tarvetta, on ansaitsemismahdollisuuksia aika vähän. Saatan pyytää tekemään jotain suurempaa urakkaa sitä rahaa vastaan, esim. koko kämpän mattojen ulos vieminen, imurointi ja tiskit sekä keittiön kaikki tasot.

Ei ole säännöllisiä kotitöitä ollut koskaan, mutta lapset auttavat kun vain pyydän.

Nykyisin ovat isoja teinejä. Oma huone on pitänyt pitää kohtuullisessa kunnossa kouluikäisestä alkaen.

Vierailija
2/10 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v poika saa 10€/krt kun imuroi ja pesee lattiat.

Tosin en vaadi häneltä kuin keittiön, olohuoneen ja eteisen siivoamisen. Oman huoneensa siivoaa itse (silloin kun haluaa) ja minä siivoan makkarin ja nuorempien sisarusten kanssa yhdessä heidän huoneensa.

Hyvin on toiminut; joskus on siivottu 3 krt/vko ja joskus vasta parin viikon päästä. Muuta rahaa ei teini saa (paitsi synttäreinä etc).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun miehelle siitä, että tekee kotityöt

Vierailija
4/10 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei niistä makseta palkkaa.

Pikkusisaruksen vahtiminen pyynnöstä on palkallista hommaa.

Tosin harvoin kyllä joutuu pyytään, kun mielellään paapovat vauvaa:)

Vierailija
5/10 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tietyt vastuut mitkä pitää tehdä.

Mutta vk-rahaa maksan, ja jos jättäisi / jättää omia hommia tekemättä tai tekee erittäin huonosti, niin alkaa kyllä viikkorahakin leikkautumaan tai jää pois joltain viikolta.

(Lapset 16 ja 17 v., vk-rahat 9 ja 10 eur, mutta näitä pitää nostaa varmaan viim. syksyllä jos pystyn, nyt en pysty... Tosin maksan kyllä puhelinlaskut ja bussiliput ja vaatteet yms.

Tehtäviä tiskaus joka toinen pv, ruoanlaitto tai siinä auttaminen joka toinen pv, ja viikkosiivoukseen osallistuminen joka hoidetaan kaikki yhdessä - eli osallistuvat mm. imurointiin, vessojen ja lattioiden pesuun yms.

Omat vaatteet pitää pestä itse ja huone pitäisi pitää suht siistinä ja vaihtaa omat lakanat.

17v. saa auttaa lisäksi myös enemmän esim. lumi- ja pihatöissä, jotta saa viikkorahan täysimääräisenä, kun hänestä ei makseta enää lapsilisääkään.)

Vierailija
6/10 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rastista saa 20 cent

rastitöitä ovat:

-astioiden koneeseen laitto (omat astiat)

- koneen tyhjennys (äidin/isän kanssa yhdessä)

- pyykin ripustaminen narulle (äidin apuna)

-pyykkien vieminen kaappiin (omat)

- siivous, imurointi tai muu helppo siivous

- koiran ulkoiluttaminen

tarkoituksenani on lapsille opettaa että karkkirahaa ei tule automaattisesti, vaan sen eteen on tehtävä jotain kotitöitä. lisäksi halkuan opettaa että yhdessä tekeminen on kivempaa kuin se että äiti raataa yksin.

tulevaisuudessa aion kasvattaa työn määrää siten etten aina auta vaan saavat tehdä yksin

Vierailija
7/10 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt on kaikille kuuluvaa hommaa, ei niistä makseta palkkaa.

Perheenjäseniähän ne lapsetkin ovat, tottakai heidän kuuluu - ikätasoisesti tietenkin - osallistua kaikkiin kodin hommiin.

Ovat vielä niin pieniä (?) etteivät ole koskaan marisseet, ikää 9v ja 7v.

Viikkorahaa saavat, tosin kolmen varoituksen jälkeen ei sitäkään tipu (ei ole tapahtunut kuin kerran, kuopuksella 6-vuotiaana eikä silloinkaan ollut kyse kotitöistä).

Vierailija
8/10 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhulla muistelen kuinka lapsuuteni kaverin perheessä suuri osa kotitöistä oli kasattua LAPSILLE! Kolme lasta, nuorin "iltatähti" ja poika, ei varmaan koskaan joutunut tekemään mitään. Mutta kaksi isosiskoa tekivät lähes kaiken (ja palkkaa saamatta!) eli hakivat pikkuveljen hoidosta, siivosivat (äiti oli vielä todella tarkka) kerran viikossa koko ison asunnon, eli matot ulos, imurointi, lattioiden pesu, lakanoiden vaihtaminen jne. ja joutuivat vielä pesemään omat vaatepyykkinsä kun ala-aste loppui....!

Ihan käsittämätöntä, samoin kun vanhemmat tulivat töistä niin usein tehtävänsä oli myös laittaa ruoka, usein esivalmisteltua, mutta kuitenkin. Ja rahaa eivät saaneet.

Minusta jokaiselle lapselle kuuluu iän mukaan oma vastuualue, esim. huoneen siistinä pitäminen, esim. tiskikoneen täyttö/tyhjennys mutta PÄÄVASTUU on vanhemmilla...! Eli jos lapsi tekee viikkosiivouksen koko asuntoo pitää hänelle siitä jotain maksaa. Eivät lapset kuitenkaan mitään orjia ole kuten olivat lapsuuteni kaverin perheessä :(

Vierailija
9/10 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi lasten lukumäärä ei taida täsmätä.

Joka tapauksessa, itse olen ottanut kotitöihin sen periaatteen, että jokainen pitää huolta omista jäljistään, kykynsä mukaan. Käytännössä siis jokainen huolehtii omasta huoneestaan (imurointi, lakanat, vaatteet pyykkiin) ja lisäksi kerran viikossa osallistuu imuroimalla, mattojen tamppauksella, tiskauksella tmv. tavalla. Tuon lisäksi jos haluaa tehdä jotain ylimääräistä, niin saa pari euroa korvaukseksi. (Pieni viikkoraha on erikseen, ja lisäksi bussikorttiin tmv. kuluihin annetaan rahaa.)

Itse olen lapseni halunnut, enkä ajattele, että heidän tehtävänsä on auttaa kotitöissä sen takia, että asuvat samassa talossa, vaan sen takia, että tulevaisuudessa pitäisivät huolta omista kodeistaan.

Vierailija
10/10 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on tietyt vastuut mitkä pitää tehdä. Mutta vk-rahaa maksan, ja jos jättäisi / jättää omia hommia tekemättä tai tekee erittäin huonosti, niin alkaa kyllä viikkorahakin leikkautumaan tai jää pois joltain viikolta. (Lapset 16 ja 17 v., vk-rahat 9 ja 10 eur, mutta näitä pitää nostaa varmaan viim. syksyllä jos pystyn, nyt en pysty... Tosin maksan kyllä puhelinlaskut ja bussiliput ja vaatteet yms. Tehtäviä tiskaus joka toinen pv, ruoanlaitto tai siinä auttaminen joka toinen pv, ja viikkosiivoukseen osallistuminen joka hoidetaan kaikki yhdessä - eli osallistuvat mm. imurointiin, vessojen ja lattioiden pesuun yms. Omat vaatteet pitää pestä itse ja huone pitäisi pitää suht siistinä ja vaihtaa omat lakanat. 17v. saa auttaa lisäksi myös enemmän esim. lumi- ja pihatöissä, jotta saa viikkorahan täysimääräisenä, kun hänestä ei makseta enää lapsilisääkään.)

Ei ole lapsen syy, että et enää hyödy hänestä rahallisesti lapsilisän muodossa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi