Mulla jännitysniskakipu päällä. Kamala päänsärky ja huimaus!
Ei ole ikinä näin pahana ollut. Ennen mennyt ohi kuurilla tulehduskipulääkkeita ja panacodia. Nyt ei tunnu auttavan ;( Miten sinä joka kärsit samasta, olet saanut kivun ym loppumaan??? Mulla dg 2 v sitten.
Kommentit (15)
ramppasin vuosikaudet hierojalla säännöllisesti, mutta vasta tuo akupunktio on auttanut näin kauan.
semmosta kauratyynyä jota lämmittää mikrossa?
Toi huimaus on kamalaa, mutta yritä pikkasen venytellä ylävartaloa.Entä pystyisitkö roikkumaan jossain? Harjanvarsi tms. ja keppijumppaa...
Noh, mulla meni kerran niin jumiin että jouduin käymään naprapaatilla 10x sarjan. Kävelin päin seiniä silloin.
Hieronta ja säännöllinen liikunta!
Lääkkeet, hieronta, akupunktio ja sen sellaiset keinot ovat ensiapua, mutta liikunta pitää niskan ja selän kunnossa ja särkyjä tulee harvemmin.
Kannattaa myös panostaa kunnon tyynyyn. Jos puree hampaita yhteen, pitää hankkia purukisko.
Kotikonsteja kivun hoitoon on kuuma suihku, kuumavesipullo, kauratyyny ja piikkimatto.
löytyy kotoa. Laitan sen kohta niskaani ;)
Pitääkö odottaa että kipu hellittää ennenkuin alan keppijumppaa tms venytystä. Tykkääkö tulehtunut niska?? Ap
Pitääkö odottaa että kipu hellittää ennenkuin alan keppijumppaa tms venytystä. Tykkääkö tulehtunut niska?? Ap
ei saa liikkua tai venyttää.
Jos et ole harrastanut juuri liikuntaa, suosittelen, että haet fyssarilta jumppaliikkeitä, jotka aktivoivat niskan (ja mitä muita ongelmakohtia sulla ehkä on) syviä lihaksia. Mä tein näitä jumppaliikkeitä ensin n. kuukauden ja sitten aloitin säännöllisen liikunnan.
Jos vaan liikun, kivut pysyvät yleensä poissa.
ja juonut kupin kahvia tai kokista sen kanssa. Voi hyvinkin olla plasebovaikutus, mutta on helpottanut kipua.
Pieni määrä alkoholia auttaa hetkellisesti jännitysniskoihin, mutta muista että se ei ratkaise asiaa vaan ennemminkin pahentaa tilannetta pidemmän päälle.
Jos et ole harrastanut juuri liikuntaa, suosittelen, että haet fyssarilta jumppaliikkeitä, jotka aktivoivat niskan (ja mitä muita ongelmakohtia sulla ehkä on) syviä lihaksia. Mä tein näitä jumppaliikkeitä ensin n. kuukauden ja sitten aloitin säännöllisen liikunnan.
Kiitos!! Osuit oikeaan liikunnan suhteen ;). ap
tosi monella jännitysniska on vaan liikunnan puutetta. Mulla itsellä on ongelmallinen selän rakenne, joka sitten yhdistettynä liikkumattomuuteen aiheuttaa ihan päivittäisiä kipuja.
Mä oon nyt raskaana, ja mulla on tässä vähän kaikenlaista vaivaa, mutta oon saanut niska- ja pääkivut pysymään poissa aika pienilläkin liikuntasuoritteilla. Teen aamulla heti herättyäni vähän astangajoogaharjoituksia ja sitten yleensä päivällä koiran kanssa pikku lenkillä.
Jos liikunnan harrastaminen on sulle vierasta, niin ensiksi sun täytyy keksiä itselles sopiva laji! Voin omasta puolestani suositella pilatesta, jossa ei tarvitse osata liikkua musiikin tahdissa ja liikketkin tehdään hitaasti. Silti se on tehokasta ja vaikuttaa koko kehoon!
Sitten kun saat tilamteen tasoittumaan, niin esim säännöllinen niska-hartiajumppa pitää tuon pois.
Hyviä liikkeitä ensiavuksi esim:
istut, ja teet samalla ikäänkuin rintauintiliikettä ylöspäin.
makaat, nostelet sivuilta käsiä ylös yhteen
esim. Sirdalud akuuttiin vaivaan. Kiinnitä huomiota hyviin työasentoihin ja hyvään tyynyyn yöllä.
Vuosia kärsin jatkuvasta niska-hartiasärystä; välillä fysioterapia, hierontaa ja akupunktiota ja hetkeksi auttoi. Mutta nyt olen käynyt salilla säännöllisesti 3-5krt/vko puoli vuotta ja särkylääkkeitä menee varmaan 20% siitä mitä ennen.
Kun saat akuutin tulehduksen tältä erää rauhoittumaan ( lihasrelaksantit yöksi ja tulehduskipulääkekuuri) niin lähde lähimmän salin asiakkaaksi. Jouluun mennessä tilanteesi voi olla parempi mutta työtä ja aikaa se vaatii
niska-hartiajumppa voi myös olla syy tai pahentaa kipua ja jännitystä. Usein tehdään liian isoilla painoilla tuohon tarkoitukseen ja sitten ihmetellään kun ei jumppa auta. Itselläni pika-apuna toimii joskus sellainen että nostaa hartiat niin ylös kuin pystyy ja pitää hetken aikaa jännityksessä ja sitten rentouttaa ja vie kädet (ja hartiat) niin eteen kuin pystyy. Tuntuu makealta!
niska-hartiajumppa voi myös olla syy tai pahentaa kipua ja jännitystä. Usein tehdään liian isoilla painoilla tuohon tarkoitukseen ja sitten ihmetellään kun ei jumppa auta. Itselläni pika-apuna toimii joskus sellainen että nostaa hartiat niin ylös kuin pystyy ja pitää hetken aikaa jännityksessä ja sitten rentouttaa ja vie kädet (ja hartiat) niin eteen kuin pystyy. Tuntuu makealta!
kunnon liikuntaa, mielellään semmoista, josta tulee hiki. Mun mielestä ei kannata aloittaa painoilla, kun niistä tulee tosi monelle aluksi kipua, joka saattaa sitten lopettaa liikkumishalut kokonaan.
Sanoin tuolla aiemmin, että kannattaa mennä fyssarille, joka neuvoo oikeat liikkeet ja tunnistaa ongelmakohdat ja sitten etsiä itselle sopiva laji. Nykyihminen liikkuu luonnostaan liian vähän, keho menee epäkuntoon.
Kävin elämäni ensimmäistä kertaa kaksi kertaa akupunktiossa 4 viikkoa sitten. Sen jälkeen ei ole kertaakaan särkenyt päätä! Olen kuitenkin kärsinyt jännitysniskakivusta jo vuosia, en vain ole aiemmin mennyt akupunktioon. Nytkin on hartiat jumissa, mutta päähän ei koske! Suosittelen!