Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eihän erityislapset olis erityislapsia, jos heidät voisi kasvattamalla parantaa

Vierailija
06.05.2011 |

Siinä on juuri se ERO, että tavalliset normaali lapseen tehavat keinot eivät toimi.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota nyt ne lääkkees jo!

Vierailija
2/8 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvattamalla saisi hiottua käyttäytymismalleja sellaiseksi,että aikuisena pärjäisi omatoimisesti, ei joutuisi muiden tallomaksi, kiusatuksia vaan pystyisi elämään parisuhteessa ja työelämässä.

nyt lapsena tavoitteet on siinä, että arjessa olisi myös mukavia hetkiä ja että koko perhe jaksaisi.

eikä kyse ole vaikeavammaisuudesta, vaan neurologisesta vammasta. siinäkin on minusta tekemistä ja henkisesti kestämistä.

miltä itsestäsi tuntui asia lapsen kanssa, joka koko ajan esittää asiansa huutamalla, hermostumalla ja toistamalla omia kaavamaisia käyttäytymismalleja, joita ei tunnu kasvattamalla saavan pois tai ymmärrystä päähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten jossain ketjussa sanottiinkin: ei pitäisi tulla sotkemaan normaalien lasten leikkejä kun terrorioivat.

mistäpä nämä sosiaaliset taidot sitten kasvaa. kaavoja ja kuvia aiheesta tutkimalla?

Vierailija
4/8 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saahan heistä vammaistukeakin KELAlta, mutta ajatteli käyttää samaa termi kuin muissa ketjuissa.

t.ap

Vierailija
5/8 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasit sitten TAAS uuden aloituksen tästä ota nyt ne lääkkees jo!

Minä en ole tämän ketjun ap, mutta tein sen toisen, jossa puhutaan erityislapsirasismista.

Ap on minusta täysin oikeassa. Toki neurologisiinkin sairauksiin voi vaikuttaa kasvatuksella, mutta itse sairaus ei parannu.

Vierailija
6/8 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuulostaa niin positiiviselle.Mulle tulee mieleen et erityislapsi on parempi kuin muut.Ehkä musikaalisesti tms.Sit totuus onkin ihan toinen.Kukahan liene alkanut sitä sanaa käyttää kun kyseessä on negatiivisella tavalla erilainen lapsi.?

Vierailija
7/8 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuulostaa niin positiiviselle.Mulle tulee mieleen et erityislapsi on parempi kuin muut.Ehkä musikaalisesti tms.Sit totuus onkin ihan toinen.Kukahan liene alkanut sitä sanaa käyttää kun kyseessä on negatiivisella tavalla erilainen lapsi.?

toisaalta siinä on haettu eri termiä kuin vaikkapa vammainen, koska likikään kaikki erityislapset eivät ole vammaisia.

Eli erityislapsi on termi, jolla tarkoitetaan tarkalleen ottaen tukitoimia tarvitsevia päiväkodin ja koulun lapsia. Hallinnollinen termi siis, kattaa vaikkapa diabeetikot ja kuulovammaiset siinä missä psyykkisistä oireista kärsivät ESY-oppilaatkin.

Vammaisia taas ovat aistivammoista ja liikuntavammoista kärsivät, siis elimellisistä vaikeuksista kärsivät SEKÄ kehitysvammaiset. Esimerkiksi aspergerit tai adhd-lapset eivät ole kehitysvammaisia tai vammaisia ylipäätään, vaikka saavatkin Kelan vammaistukea.

Vierailija
8/8 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on juuri se ERO, että tavalliset normaali lapseen tehavat keinot eivät toimi.

Ainakin mun kohdallani. Mun lapsilla ja ylipäätään meidän lähipiirissä on aika paljon e-lapsia, alkaen suht lievistä kielellisistä ongelmista vaikean tason autismiin. Olen iloinen, että lapseni tutustuvat ja elävät erilaisten lasten kanssa, ja oppivat suvaitsevaisuutta, vaikka välillä ollaan joihinkin kavereihin joutunut pitämään etäisyyttä, koska esim. usein toistuvat pelottavan rajut raivokohtaukset ovat alkaneet ahdistaa lasta.

Olennaista on kuitenkin se, että koska omat lapseni ovat kotona oppineet, että he eivät saa kiusata ketään, eivät lyödä, eivät rikkoa tavaroita tms. heillekään ei saa niin tehdä, olipa miten erityinen tahansa. Ja tämä on ihan selvää näiden lasteni kavereiden vanhemmillekin. Siksi homma toimii.

Olen myös tavannut erilaisia vanhempia ja lapsia, ihan samoin diagnoosein ja peruskäytöksin, kuin nuo ystävämme. Heidän mielestään on ihan ok, jos heidän lapsensa tekee käytännössä mitä vaan, koska sillä on se ja se diagnoosi ja sitä ja tätä. Koko ajan selitetään kovasti, että ville-petteri tekee nyt näin, koska se ei hallitse sitä ja tätä. Ihan suoraan sanottuna ei kiinnosta kuunnella niitä selityksiä, vaan noissakin tilanteissa pidän huolen, ettei omiani poljeta. Ja sitten ei yksinkertaisesti hengata noiden tyyppien kanssa. En mä esim. käske lapsiani ottamaan leikkiin mukaan sellaisia e-lapsia, joiden vanhemmat eivät pidä huolta, että säännöt on samat kaikille.

Ymmärrän varsin hyvin, että esim. ADHD-lapsella lähtee lapasesta ihan eri tavalla kuin tavallisella, mutta jos haluaa, että seuraa piisaa, siihen on vain puututtava. ENkä tarkoita että lasta pitäisi torua tai eristää tms. vaan otettava välillä rauhoittumaan, mentävä eri tilaan lapsen kanssa, mikä kenenkäkin kanssa toimii.

Kaikki e-lapset, tervetuloa meille vaan, kunhan vanhemmillanne on järki päässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi