Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pliis.... teititelkää nyt niitä vanhuksia, ei se niin vaikeaa ole!

Vierailija
06.05.2011 |

Kuuntelin tänään kaupassa, kuinka nuori myyjä sinutteli sellaista rollaattorin kanssa kulkevaa, arviolta yhdeksänkymppistä rouvaa. Kyllä kuulosti pahalta! Myyjä oli kyllä asiallinen muuten, mutta onko se teitittely nyt niiiiiin vaikeaa?

Keski-ikäiset eivät sitä välttämättä odotakaan enää, mutta ainakin tuollaisissa ns. selvissä tilanteissa teitittely on tapana edelleen.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koska se ei ole suomelle luonnollista, se tuottaa monille vaikeuksia. Mä ainakin mieluummin kuuntelen reilua sinuttelua kuin sitä, että yritetään teititellä, mutta tehdään se sitten kuitenkin väärin, mitä kuulee paljon.

Itse asiakaspalveluaikoinani teitittelin ikäihmisiä, mutta todella monet heistä halusivat tehdä sinunkaupat. Ja ymmärrän kyllä, miksi. En yhtään tykkää, kun minua teititellään jossain hienosteluliikkeissä.

Vierailija
2/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu, että vanhuksia teititellään. Ihan hirveetä kuunnella vierestä, kun papalle sanotaan: onks sul boonus-korttii???

Yks päivä urheiluliikkeessä hieno vanhempi rouva Burberryn huivi kaulassa osti lenkkareita. Kuuntelin, kun nuori miesmyyjä jutteli valkoisesta väristä: "Niin, tuleeks ne sitten sun mielestä helposti paskasiks???"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kankeaa, teennäistä, vanhanaikaista ja jopa tuntuu inhottavalta, kun itseä teititellään.

Vierailija
4/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummini teititteli jopa vanhempiaan lapsesta saakka. Mummini oli syntynyt 1932.

ja koska se ei ole suomelle luonnollista, se tuottaa monille vaikeuksia. Mä ainakin mieluummin kuuntelen reilua sinuttelua kuin sitä, että yritetään teititellä, mutta tehdään se sitten kuitenkin väärin, mitä kuulee paljon.

Itse asiakaspalveluaikoinani teitittelin ikäihmisiä, mutta todella monet heistä halusivat tehdä sinunkaupat. Ja ymmärrän kyllä, miksi. En yhtään tykkää, kun minua teititellään jossain hienosteluliikkeissä.

Vierailija
5/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on porvarillista jonkun aseman kohottamista: joku ihminen on arvokkaampi kuin toinen.

No way!!

Vierailija
6/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutettu siis kieleen väkisin, toki kauan aikaa sitten.

Enkä halunnut kommentillani puolustella huonokäytöksisyyttä, mutta ap:n kuvailemassa tapauksessahan myyjä oli kohtelias. Siksi minusta on jotenkin koomista, että tuosta puhuttelumuodosta vedetään herne nenään ja aletaan mesota keskustelupalstalla.

Vierailija
7/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääntönä on, että kaikkia itseään vanhempia teititellään. Itse olen pankissa töissä, eikä tulisi mieleenkään sanoa ole hyvä niin 50v tai 85v ihmiselle. Se on OLKAA HYVÄ. Se, joka ei tätä taitoa osaa, ei kuulu kaupan alalle!

Vierailija
8/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sääntönä on, että kaikkia itseään vanhempia teititellään. Itse olen pankissa töissä, eikä tulisi mieleenkään sanoa ole hyvä niin 50v tai 85v ihmiselle. Se on OLKAA HYVÄ. Se, joka ei tätä taitoa osaa, ei kuulu kaupan alalle!

Ja mitä teen, jos en ole ihan varma siitä, onko keskustelun toinen osapuoli 26 vai 28? Pyydänkö henkkarit vaan heti kättelyssä, että ei tuu epäselvyyksiä.

Vierailija
9/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teitittelen automaattisesti vanhempia potilaita. En omien vanhempieni ikäisiä, mutta iäkkäitä vanhuksia kyllä. Tosin joidenkin kanssa tulee tavallaan tutuksi, kun paljon asioivat meillä, silloin tuntuu luontevammalta sinutella.

Vierailija
10/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa. Kauppaoppilaitos, liiketalouden perustutkinto - merkonomi, ammattikorkeakoulu - tradenomi. Ja meillä on myös esimies tästä muistuttanut.

Ja ohje on suuntaa antava. Eli teitittelet mikäli koet henkilön itseäsi vanhemmaksi.

Vierailija
11/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää kun on muuten asiallinen. Jokainen on Jumalan edessä samanarvoinen. Miksi ei myös täällä?

Vierailija
12/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit ap olla täysin varma, etteivät myyjä ja vanhus olleet tehneet aikaisemmin sinun kauppoja? Niin. Et mistään.

Vierailija
13/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

b) mesonnut, tietääkseni.

Ja heh sun kanssasi, mistä ihmeestä sinä tiedät, miten teitittely on suomen kieleen tuotu tai otettu. Voi olla niinkin päin, että sellaista kielimuotoa on aina käytetty MYÖS suomen kielessä.

Tosin vanhastaan suomen kielessä on ollut myös muita tapoja osoittaa kunnioitusta, mm. on puhuttu kolmannessa persoonassa. "Ottaako hän lisää kahvia...?"

Mutta perustarve on AINA ja KAIKISSA kulttuureissa ollut sama: tarve osoittaa kunnioitusta puhuttelun kohteelle.

ap

Vierailija
14/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, se on tullut lainana ruotsista, niin kuin moni muukin juttu. Istutettu siis kieleen väkisin, toki kauan aikaa sitten. Enkä halunnut kommentillani puolustella huonokäytöksisyyttä, mutta ap:n kuvailemassa tapauksessahan myyjä oli kohtelias. Siksi minusta on jotenkin koomista, että tuosta puhuttelumuodosta vedetään herne nenään ja aletaan mesota keskustelupalstalla.

Vierailija
15/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit ap olla täysin varma, etteivät myyjä ja vanhus olleet tehneet aikaisemmin sinun kauppoja? Niin. Et mistään.

Kyseinen myyjä on uusi, ei ole ollut kauaa ko. myymälässä.

Ja koska tuo vanhus ei ainakaan minua oikaissut sinuttelemaan, tuskinpa on sellaista sanonut sille myyjällekään. Juteltiin aika laillakin pidempään kuin mitä rouva kassan kanssa asioi.

ap

Vierailija
16/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua ja minua fiksummat (siis ainakin tällä alalla fiksummat) ihmiset ovat asiaa tutkineet. Lisätietoa puhuttelumuotojen mutkikkuudesta saa esim. tuosta artikkelista

http://peruna.fi/paula/sinuttelu.pdf

Sori nyt, jos jotenkin ärsytin, mutta kielentutkijana mä olen tottunut katsomaan asioita monista eri näkökulmista ja ymmärtämään kielen elävän ja muuttuvan luonteen. Ymmärrän teitittelyn funktion, mutta ihan yhtä hyvin ymmärrän sen, että ihmisillä on niin yksilölliset näkemykset kielestä, että kaikille sen käyttö ei ole automaattista, varsinkaan nopeissa palvelutilanteissa. Ja niin kuin joku mainitsikin, et tosiaan voi tietää, ovatko nuo ihmiset tehneet sinunkaupat. Eivät monet ikäihmisetkään pidä teitittelystä.

Vierailija
17/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinua ja minua fiksummat (siis ainakin tällä alalla fiksummat) ihmiset ovat asiaa tutkineet. Lisätietoa puhuttelumuotojen mutkikkuudesta saa esim. tuosta artikkelista <a href="http://peruna.fi/paula/sinuttelu.pdf" alt="http://peruna.fi/paula/sinuttelu.pdf">http://peruna.fi/paula/sinuttelu.pdf</a&gt; Sori nyt, jos jotenkin ärsytin, mutta kielentutkijana mä olen tottunut katsomaan asioita monista eri näkökulmista ja ymmärtämään kielen elävän ja muuttuvan luonteen. Ymmärrän teitittelyn funktion, mutta ihan yhtä hyvin ymmärrän sen, että ihmisillä on niin yksilölliset näkemykset kielestä, että kaikille sen käyttö ei ole automaattista, varsinkaan nopeissa palvelutilanteissa. Ja niin kuin joku mainitsikin, et tosiaan voi tietää, ovatko nuo ihmiset tehneet sinunkaupat. Eivät monet ikäihmisetkään pidä teitittelystä.

Tuon tiesinkin, että muitakin puhuttelumuotoja on käytetty arvostuksen osoittamiseksi.

Mutta että se olisi "vain" kolme sataa vuotta vanha. Hmm...

Teitittelyllä on kyllä minusta edelleenkin tilannekohtainen funktio. Kunnollisen asiakaspalvelijan pitää - siis jopa kiiretilanteessa, anteeksi nyt vaan - hallita normaalit käytöstavat, ja edelleenkin niihin kuuluu iäkkäiden ihmisten teitittely. Se on edelleen normi, ei poikkeus.

Toki voi olla, että he ovat tehneet sinunkaupat, mutta vahvasti epäilen, koska kyseinen myyjä on uusi ja koska rouva ei tuntunut teitittelyä kaihtavan, kun juttelin aika pitkään hänen kanssaan teititellen.

ap

Vierailija
18/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä koen loukkaavaksi ja vedän herneet nenään jos joku hienostoliikkeen edustaja teitittelee. En kyllä tiedä edes missä sellaisia on.

50v

Vierailija
19/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely on porvarillista jonkun aseman kohottamista: joku ihminen on arvokkaampi kuin toinen.

Eikö äiti opettanut? esim vanhus on arvokkampi kuin teini jne

Vierailija
20/30 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikein loukkaavinta on tuollainen ottaako hän lisää kahvia teitittely. ja minä koen loukkaavaksi ja vedän herneet nenään jos joku hienostoliikkeen edustaja teitittelee. En kyllä tiedä edes missä sellaisia on. 50v

Mainitsin, että aiemmin on sellaisiakin muotoja ollut.

Jopa on, jos et muka tosissaan ole tiennyt, että paremmissa liikkeissä se teitittely kuuluu kuvaan AINA, ihan sama, miten duunari tai persu joku on.

ap