Mikä neuvoksi, kun kohta 4-vuotias tenava livistää?
On tämän keksinyt suunnilleen kuukausi sitten ja nyt on mennyt äitiä/isää karkuun muutaman kerran.
Tätä tapahtuu esim. kauppareissuilla kaupan sisällä ja ulkopuolella. Käsi irtoaa rattaista/kärrystä/vanhemman kädestä tosi nopsaan ja sitten sitä taas mennään karkuun. Kaupassa kiertelee ihan kiltisti, mutta itsekseen ilman lupaa. Isompi ongelma onkin se, että pinkaisee juoksuun esim. parkkipaikalla ja höhöttää takaisin, kun vanhempi kutsuu luokseen takaisin. Ei näe eikä kuule mitään, eikä taatusti ainakaan liikkuvia autoja.
Pitääkö tuolle tenavalle nyt jotkut valjaat hommata vai mitähän tässä tekis? Voiko 4-vuotiaalle sellaiset vielä laittaa? Vähän noloa taitaa olla...? Pakko meidän on kuitenkin lähteä ulos kauppaan ja puistoon, niin ettei kotiinkaan voida linnoittautua. Ja tosiaan on aikaisemmin ihan kivasti pysynyt vanhemman vieressä.
Kasvatusvinkkejä otetaan kiitollisena vastaan!
Kommentit (8)
kuin lapsi auton alla. Yleens' jo tietoisuus valjaista auttaa ;)
mukana, kun tuo vanhin lapsukainen oli aikas karkailevaa sorttia... Hyvin tehos jo uhkaus siitä, että laitan ne valjaat päälle. Ja ihan tasan olisin myös uhkauksen toteuttanut, jos ois ollut tarvetta. Saattaa olla että kerran tai pari sen jouduin tekemäänkin... En nyt ihan varmaksi muista enää.
satutte näkemään esim. kuolleen jäniksen tai muun eläimen tien laidassa tai keskellä tietä, niin todetkaa vain, että noin siinä käy, kun lähtee juoksemaan eikä ole varovainen; jää auton alle. Se tepsi aikoinaan samalla tavalla karkailevalle serkulleni, joka sattumoisin oli nelivuotias, kun näki äitinsä kanssa kävelylenkillä ollessaan auton alle jääneen jäniksen. Sen jälkeen pysyi aina ihan kiltisti siellä missä piti.
En tiedä missäpäin asutte, mutta ainakin tässä pääkaupunkiseudun kupeessa noita muussaantuneita eläimiä näkee harva se päivä, joten mahikset sellais(t)en bongaamiseen ovat varsin hyvät. =P
voi yrittää tarroilla lahjomalla. Hyvin menneestä kauppareissusta tarra tauluun ja tietyllä määrällä joku palkinto. Palkinnon ei tarvitse olla mikään tavara, uimahallireissu tai elokuviin meno hyviä vaihtoehtoja.
Minulla tuli mitta täyteen Ruotsin-laivalla. Menin itse piiloon vaaterekkien taa ja annoin lapsen hätääntyä ja etsiä minua tosissaan. Seurasin siis koko ajan itse häntä, mutta hän ei nähnyt minua.
Ei ole karkaillut sen jälkeen.
Sun pitää ihan kertoa sille joka päivä, ei siinä tilanteessa, vaan muussa tilanteessa, että mitä siitä voi tapahtua,jos jää auton alle. ihan kerrot elämän faktat.
Tuntuu että ei ole lapsi hanskassa muutenkaan.
Säännöt ja rajat tiukemmiksi. Etuudet pois ja faktat kehiin (niinkuin joku jo ilmoittikin). 4-v osaa jo noudattaa sääntöjä.
Puhuin asiasta tuttavaperheelle, jossa äiti sitten ilmoittikin, että heiltä liikenee lapsen vanhat valjaat meille, kun omat lapset ovat jo isompia.
Kokeiltiin valjaita kotona ihan sopuisasti ja sitten juteltiin, olisko kiva kulkea kauppareissulla tällaisessa talutushihnassa. Ei kuulemma ole.
Olen kuitenkin nyt varalta ottanut valjaat mukaan joka paikkaan, missä käymme ja tuntuu siltä, että jo uhkaus valjaiden käyttämisestä tepsii.
Tuo jäniksenraatovinkki on myös hyvä! Ollaan muutenkin viime aikoina juteltu kuolemasta (miksi on vain pappa ja käydään mamman haudalla). Sopivia raatoja odotellessa siis ;)
Lopuksi totean, ettei tämä olisi Aihe vapaa-palsta, jos ei mitään asiaa voi tuoda esille tai kysyä ilman jonkun syyllistämistä. :)
Kiitos kysymästä, säännöt kotoa löytyy ja säännöllinen arkirytmi myös. Osaa toimia monessa jutussa hienosti. Uhmakohtauksia ole enää juurikaan, vaikka omaa tahtoa löytyykin. Mitään erikoisia muutoksia ei myöskään ole ollut aikoihin, joista voisi seurata karkailua. Toivottavasti livistämisviehätys on siis vain ohimenevä juttu!
ap