Muita lapsia määräilevä ja komenteleva lapsi
Miten kasvattaa tällaista lasta? Olen yrittänyt kotona sanoa, että muita ei saa komentaa eikä määräillä leikeissä, mutta silti kuulemma tekee sitä. Pelkään että tuo karkottaa kaverit pois.
Ikää lapsella 5 vuotta.
Kommentit (7)
Mun lapsi kärsi tällaisesta käskyttäjästä vielä ekalla, otti etäisyyttä. Puutu komenteluun johdonmukaisesti.
kun meillä on kaveri kylässä leikkimässä.
Yleensä on hyvinkin kiltti, rauhallinen ja kohtelias ja päiväkodissakin käyttäytyy kuulemma aina hyvin. Myös muut vanhemamt ovat raportoineet hyvästä käytöksestä kun lapseni on ollut heillä kylässä.
Kai se jotain uhmaa on ja lapsi ehkä kokee olevansa pomo omassa kotonaan. Tosi rasittavaa se on, miksei voi leikkiä kivasti!
Jatkamme käytösharjoituksia erinäisten rangaistusten avulla...
Vanhan keskustelu, mutta meillä on sama ongelma kohta koulunsa aloittavan lapsen kanssa. Ollaan yritetty kertoa, että ei muita lapsia saa komentaa ja määrätä, että kaverit kaikkoavat jos tuota menoa jatkaa. Muutenkin on hieman ylimielinen ja yrittää myös komentaa aikuisia. Lisäksi käytös on välillä sellaista ylimielistä ja luulen, että kyse on lopulta huonosta itsetunnosta. Lapsi on muuten hyvin tarkka ja pelkää epäonnistumista (on ollut pienestä asti). Tämä ilmenee siten, että mieluummin jättää kannustamisesta huolimatta jonkun asian tekemättä tai kokeilee vain huonosti näytön vuoksi kuin kokeilisi ja oppisi. Ellei siis ole sata varma, että osaa tehdä jonkun asian niin jättää tekemättä.
Eli samassa lapsessa näkyy sellaista ns. epävarmaa käytöstä, mutta samalla ylimielistä ja komentelevaa käytöstä. Lapsi on muuten oikein fiksu. Kotona ollaan aina kannustettu ja tuettu kokeilemaan itse ja kehuttu kun on joku juttu saatu tehtyä. Ollaan myös kehoitettu kokeilemaan ja sanottu, että ei se maailmaa kaada jos joku juttu ei mene heti nappiin tai ei onnisu..se on oppimista jne.
Kuitenkin nyt hieman oudoksuttaa tuo lapsen komentelu (lasten kuin aikuistenkin komentelu) ja ylimielinen käytös. Lapsille saattaa jakaa komentoja ja määräysiä kesken leikin ja ikään kuin hänen pitäisi hallita koko leikki. Näyttää yli-itsevarmalta vaikka todellisuudessa ei uskalla mennä hakemaan ensin lapsia ulos vaan odottaa, että häntä tullaan hakemaan. Lisäksi odottaa aikuisilta erityiskohtelua, mutta ei olla menty siihen "leikkiin mukaan". Pelkään vain, että jos ei saada tuota piirrettä hallintaan ennen koulun aloitusta, niin tulee ongelmia...olisi hyvä kuulla miten muut ovat ratkoneet asian.
Miten voi puuttua leikkiin? Voiko komentaja-lapselle sanoa suorat sanat?
Tuota noin, miten sinä ap tai miehesi puhutte kotona? Luetteko tai katsooko lapsi lasten ohjelmia? Kannattaa yrittää puuttua tilanteeseen. Sanoa, että ei noin voi puhua (toivottavasti et siis itse puhu vastaavasti) ja antaa sitten myös niitä 'oikean' puhumisen malleja. Ja kyllä, olet oikeassa. Tuollainen puhetyyli karkottaa kavereita aika tehokkaasti nim. kokemusta on
saattaa sanoa että "juo kahvi" ja muuta tee sitä ja tee tätä -tyylistä komentelua...
ap