Miksi lapsesta pitää kasvattaa sukupuoleton? kertokaa kun en ymmärrä
Mielestäni täysin naurettavaa ja loukkaa lapsen identiteettiä. Mieti nyt, lapselle ei ikinä kerrota onko hän poika vai tyttö?
Kommentit (21)
Ja taas ei ole muita vaihtoehtoja kuin alleviivata sukupuoli eroja tai sitten kasvattaa sukupuoleton...
mulla 3 lasta ja kaikki ovat saaneet kasvaa oman sukupuolensa mukaan eli en ole tyttöä pakottanit autoleikkeihin kun ei kumpaakaan tyttöä ole pätkääkään kiinnostanut ja poika on saanut ihan rauhassa leikkiä niitä kaivurileikkejä se on kun on taaperosta asti ollut hänelle niin äärimmäisen mieluisaa. En myöskään ole koskaan pukenut lapsia sukupuolineutraalisti en voi sietää sellaisia sukupuolettomia vaatteita...oman lapsen mukaan mennään ja turhaa väittää ettei sukupuoli näkyisi käyttäytymisessä ja mieltymyksissä KYLLÄ NÄKYY ainakin mun lapsilla kaikilla.
Mielestäni täysin naurettavaa ja loukkaa lapsen identiteettiä. Mieti nyt, lapselle ei ikinä kerrota onko hän poika vai tyttö?
Pitääkö lapselle kertoa erikseen,onko tyttö vai poika?? Mä oon joskus miettinyt tietääkö mun vuoden vanha olevansa ihminen.Saattaa pitää itseään kissana kun molemmat kulkee lattialla ja molempia minä ruokin ja hoivaan.
Ja taas ei ole muita vaihtoehtoja kuin alleviivata sukupuoli eroja tai sitten kasvattaa sukupuoleton...
okei, ei nyt ihan alleviivata, vaan tarkoitin, että esim. näiden väliltä ihan normaalisti kasvattaa lastaan, niin asia lutviutuu kyllä ihan itsekseenkin :) t: nro 2
Isää ja Äitiä ei kutsuta isäksi ja äidiksi vaan etunimillä, joista ei tiedä sukupuolta. Puetaan poika vaaleanpunaiseen ja kasvatetaan pitkä tukka. Koulussa sitten viimeistään ihmetellään, että "mikä on tyttö- tai poikaryhmä, kumpaanko minä kuulun. Tekee varmasti tosihyvää sukupuoli-identiteetin löytämiseen ja sitä kautta omaan seksuaalisuuteen.
Sen ymmärrän, että poika voi leikkiä nukeilla ja tytöt autoradoilla, mutta saunassa, kun lapsi kysyy miksi minun alapääni on erillainen kuin toisella vanhemmalla niin se myös kerrotaan.
mulla 3 lasta ja kaikki ovat saaneet kasvaa oman sukupuolensa mukaan eli en ole tyttöä pakottanit autoleikkeihin kun ei kumpaakaan tyttöä ole pätkääkään kiinnostanut ja poika on saanut ihan rauhassa leikkiä niitä kaivurileikkejä se on kun on taaperosta asti ollut hänelle niin äärimmäisen mieluisaa. En myöskään ole koskaan pukenut lapsia sukupuolineutraalisti en voi sietää sellaisia sukupuolettomia vaatteita...oman lapsen mukaan mennään ja turhaa väittää ettei sukupuoli näkyisi käyttäytymisessä ja mieltymyksissä KYLLÄ NÄKYY ainakin mun lapsilla kaikilla.
etkä anna lapsen olla mitä on. Käy tuosta tekstistäsi selvästi ilmi, että lapset on pakko pukea jomman kumman sukupuolen vaatteisiin (koska sinä ET VOI SIETÄÄ muita), ja et voi hyväksyä ajatusta siitä, että lapsesi toimisivat persoonansa mukaan eivätkä sukupuolensa.
Fakta nyt vaan on se, että yksilöiden välillä on paljon enemmän eroja kuin sukupuolten. Totta kai on tyttöjä, jotka eivät tykkää kaivurileikeistä, mutta sitten on ihan kauheasti jotka tykkäävät. JA lapsi tekee mieluusti myös sellaista, mistä saa kannustavaa palautetta vanhemmiltaan. Jos lapsillasi näkyy sukupuoli mieltymyksissä, se tarkoittaa sitä, että olet kannustanut (ja ympäröivä yhteiskunta samoin) tiettyyn toimintaan.
Sukupuolikäsitys, eli maskuliininen ja feminiininen ja niiden tietynlaiset käyttäytymiset ja mieltymykset on keinotekoinen käsite, ei luonnollinen. Ei vastaavaa kahtiajakoa edes esiinny kaikkialla maailmassa, se on meidän kulttuurimme tuote!
Pitääkö lapselle kertoa erikseen,onko tyttö vai poika?? Mä oon joskus miettinyt tietääkö mun vuoden vanha olevansa ihminen.Saattaa pitää itseään kissana kun molemmat kulkee lattialla ja molempia minä ruokin ja hoivaan.
Terävä havainto. Yksi vuotias ei tosiaankaan tiedä olevansa "ihminen" saatika sitten sitä mitä se merkitsee.
Mitä lapsi tekee sillä tiedolla, onko hän poika vai tyttö? Lapselle riittää periaatteessa tieto siitä, että hänellä on pimppa tai pippeli, muuta eroa ei tarvita.
Perustuuko oma identiteettisi niin vahvasti sukupuoleen, että naiseuden merkkien menettäminen tuhoaa sinua?
olevansa tiettyä sukupuolta mutta en ole tarkoituksellisesti kasvattanut sukupuolettomuutenkaan eli meillä tyttöjä on puettu pinkkiin ja mekkoon. Pojalle on ostettu 2v lahjaksi trakotori kun selvästi oli niistä kiinnostunut. Tytöille en ole ostanut traktoria kun eivät ole osoittaneet mitään kiinnostusta sellaisiin vempeleisiin vaan leikkineet mielummin hoitolasten mukanaan tuomila nukeilla.
sukupuolta tai seksuaali-identiteettiä kieltämässä, mutta miksi sitä pitäisi joka käänteessä korostaa?
Ja vielä sillä tavalla että, puhutaan siitä, mitä tytöt tekevät, miltä näyttävät jne. ja mitä pojat. Ja jaetaan leluja ja leikkejä sukupuolen mukaan. Mitä se antaa kenellekään, IHAN OIKEASTI?
Eihän tuollainen kategorisointi ja sen selväksi tekeminen lapselle mitään muuta kuin rajoita! Ihan sama aikuisilla, sukupuoliroolit rajoittavat, ei niistä ole kenellekään mitään hyötyä. Olisi paljon parempi jos jokainen voisi (tietenkin hyvän käytöksen jne. rajoissa!) olla juuri sellainen kuin haluaa, tehdä niitä juttuja mistä tykkää, ja näyttää ihan vaan itseltään. Mä en tajua miten se voi jonkun mielestä olla huono juttu!
Tää oli hauska:D
ihminen ei voi olla "oma itsensä", ellei saa mitään kasvualustaa identiteetilleen. Täytyy tietää ja kokea olevansa suomalainen, jotta voi myöhemmin vaihtaa ruotsalaiseksi jos siltä tuntuu.
En minäkään tiukkoja sukupuolirooleja kannata, mutta jonkinlaiset peruseväät kuuluvat ihan normaaliin elämään. Lasta ei voi eikä saa kasvattaa identiteettityhjiöön!
kuin poika eikä ole mitenkään siihen kannustettu. Se nyt vaan on ihan biologiaa että tytöt haluavat koristautua ja hoivata kun pojat taas ovat erilaisia...poikkeuksia toki on mut yleisesti ottaen näin. En tajua miksi tyttölasta pitäis kannustaa leikkimään poikien leikkejä kun ne oikeesti harvemmin kiinnostavat!
jos niin olisi tarkoitus. Siksi ihmistä hallitsee hormonit, kromosomit jotta molemmilla sukupuolilla olisis omat piirteensä jotka vetävät toisiaan puoleensa.
mahdollisimman sukupuolineutraalia kaikenlaisen tasa-arvon nimissä. Eivät vaan raukat tajua että tasa-arvolla ei ole tasapäistämisen kanssa mitään tekemistä...
Oman lapseni alkutaival oli shokeeraava, sillä aivan alussa ei ollut selvää, kumpaa sukupuolta lapsi edusti! Tämä sai minut todella miettimään näitä asioita ja tajusin kuinka äärimmäisen määrittävä sukupuoli on ihmisen identiteetin kehitykselle.
MIhin juttuun tällä ylipääsnä viitataan? En tiedä kuin sen jossain lehdessä esitellyn Susi ja Kettu -perheen, vai miksi he nyt halusivatkaan kutsua itseään lapselle. Marginaalistahan sukupuolen täydellinen kieltäminen on, ja mielestäni se on vähintään yhtä haitallista kuin sukupuolta äärimmäisesti alleviivaava kasvatus (tyyliä tytöt siivoavat ja palvelevat miespuolisia eikä poikien tarvitse korjata astioita pöydästä mutta toisaalta pojat eivät itke yms. kamalaa.) Me nyt kuitenkin elämme tässä yhteiskunnassa ja tärkeää olisi tulla toimeen paitsi itsensä kanssa myös vallitsevan ympäristön, ja meidän ympäristössämme on naisia ja miehiä, tyttöjä ja poikia. Sukupuoliroolit ovat pitkälle opittuja, mutta sukupuoli sinänsä on biologiaa. Se, että on olemassa myös kolmannen (tai neljännen) sukupuolen edustajia, ei poista sitä faktaa että maailma toimii niin että meillä on kaksi sukupuolta jotka hyvin usein myös haluavat lisääntyä keskenään ja tuottaa uusia tiettyä sukupuolta edustavia jälkeläisiä.
Minun 3-vuotias poikani käyttää hametta, leikkii barbinukeilla, hänet kasvatetaan olemaan monikulttuurisen yhteiskunnan jäsen ja olen iloinen siitä ettei hänen tarvitse välittää mistään keinotekoisista sukupuolirooleista!
Ei sukupuoliroolit ole keinotekoisia. Vähän niinkuin parisuhteessa toinen tekee toiset hommat ja toinen toiset. Fysiikka usein määrää, naiset monesti ovat notkeampia, kevyempiä ja pystyvät toimimaan tehokkaasti. Luonne usein herkempi, esim. Kanan tappaminen onnistuu mieheltä usein paremmin.
Miehet usein voimakkaampia, kylmätunteisempia ja ratkaisukeskeisiä.
Evoluutio on kai kehittänyt molemmille sukulpuolille omat vahvuutensa jolloin pariskuntana on mahdollisimman laaja taito, tieto ja selviytymis mahdollisuus.
Meillä lapsia kasvatetaan sukupuoliin niin että kasvatus ei koskaan rajoita, enemmänkin niin päin että ollaan onnellisia niistä ominaisuuksista joita olemme sukupuolemme ansiosta saaneet. Poikamme on saanut kynsilakkaa ja tyttömme käyttänyt kalsareita.
He molemmat ovat niin selkeästi omaa sukupuoltaan siitä huolimatta.
Kannustan lapsia tekemään mitä vaan sukupuolesta riippumatta, silti olemaan ylpeä itsestään ja sukupuolestaan.
jos tyttöys ja poikuus ovat itsestään kerran niin selkeitä asioita, ja antaa apsen olla oma itsensä, niin eikö asia selkiydy ihan itsestään?