Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lestadiolaisnaiset hankkivat yliopistotutkinnon...

Vierailija
04.05.2011 |

Kun eivät kuitenkaan aio IKINÄ työllistyä alalle (tai minnekään muuallekaan) yhdeksikään pidemmäksi ajanjaksoksi, vaan olla koko ajan äitiyslomalla /hoitovapaalla?

Esim. Lapin ja Oulun yliopistot ovat TÄYNNÄ lestadiolaisnaisia, jotka "opiskelevat" jotain siihen asti kunnes alkaa eka äitiysloma, sitten taas vuodeksi yliopistolle odottamaan, sitten toinen äitiysloma, vuodeksi yliopistolle, kolmas äitiysloma... jne, jne, jne. Ja TIEDÄN tämän, koska opiskelen itse LaY:n taiteiden tiedekunnassa, ja ko. tdk on täynnä lestoja.

Mielestäni on väärin hyväksikäyttää ilmaista koulutussysteemiä hankkiakseen KORKEAkoulutuksen (en tarkoita yleissivistävää koulutusta kuten lukiota tai ammattiin valmistavaa koulutusta) yhteiskunnan kustannuksella, kun ei kuitenkaan koskaan ikinä tule "maksamaan takaisin" verojen muodossa tätä panosta menemällä töihin. Huvikseenko siellä opiskellaan? Miksi kouluttautua, jos ei aio työskennellä?

Lisäksi yliopistoihin on kova tunku, jokainen lestadiolaistyttö vie paikan joltain "tavalliselta" opiskelijalta joka koulutuksella jotain tekisikin ja josta hyötyisi.

Sama koskee tosin ihan tavallisiakin kotiäiteja, jotka kouluttautuvat kalliisti mutteivät mene töihin.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäisi olla lestakiintiö !!!!!!!!!!!!!varsinkin opettajankoulutuksessa

Oikiksessa ei juuri ole, ainakaan naisia. Taiteiden tiedekunnassa on tosi paljon.

ap

Vierailija
22/29 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia perheitä, en tosin VL, joissa lapset ovat "naisen oman projekti" ja äiti on kotona kolmen kanssa parhaimmillaan yhdeksän vuotta putkeen. Miten tällaisen naisen koulutukseen suhtaudutaan?

Että minkäs ihmeen takia mitään koulutusta on hankittu, kun sitä ei hyödynnetä yhtään mitenkään?!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollu tietoakaan perheestä ja lapsista ja jätin okl-opinnot kesken. Nyt oon ihan muissa hommissa ja kahden ensimmäisen lapsen väliä lukuun ottamatta oon ollu lasten välissä töissä ja mies on pitäny osaltaan vähintään isäkuukauden. Ei ne miestenkään työnantajat pelkästään innoissaan ole toistuvista vapaista, mutta minkäs voivat.

Me ollaan ihan ite haluttu nää lapset. Ite oon kouluttautunu ja itse asiassa osin myös maksanut koulutukseni. Ainoa, mikä on vaikuttanut ongelmalta on päivähoito.. kun tiedän, että tarvitaan hoitaja vaan kolmeksi kuukaudeksi ja kun lapset on tuolloin 1, 2, 3 ja 4 vuotiaat, ni päivähoidon johtaja (tms) sano, että mun pitäis jäädä kotiin, kun kyse on vaan kolmesta kuukaudesta. Eli en sais töidenkään takia lapsille hoitopaikkaa, jos se vois tehdä sellaisen päätöksen.. :(

Mutta siis ap:n mukaan mun ei olis pitäny kouluttautua, ku se on vaan tuhlausta, kun meille on nyt syntyny vuoden välein lapsia... kiva tietää. Onneks se ei kuulu kenellekään muulle kuin meidän perheelle.

Vierailija
24/29 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja TIEDÄN tämän, koska opiskelen itse LaY:n taiteiden tiedekunnassa, ja ko. tdk on täynnä lestoja.

Mielestäni on väärin hyväksikäyttää ilmaista koulutussysteemiä hankkiakseen KORKEAkoulutuksen (en tarkoita yleissivistävää koulutusta kuten lukiota tai ammattiin valmistavaa koulutusta) yhteiskunnan kustannuksella, kun ei kuitenkaan koskaan ikinä tule "maksamaan takaisin" verojen muodossa tätä panosta menemällä töihin. Huvikseenko siellä opiskellaan? Miksi kouluttautua, jos ei aio työskennellä?

.

Millä tavalla itse meinaat "maksaa" viiden vuoden hörhöilysi ko. pseudotieteellisessä opinahjossa. Vai kuvitteletko, että saat joskus duunin, jossa voit oikeasti hyödyntää hankkimaasi "korkeakoulututkintoa"? Etköhän sinäkin työllisty Prisman lenkkariosastolle ja näin menee hukkaan sinunkin "KORKEAkoulutuksesi".

Vierailija
25/29 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja TIEDÄN tämän, koska opiskelen itse LaY:n taiteiden tiedekunnassa, ja ko. tdk on täynnä lestoja.

.

Millä tavalla itse meinaat "maksaa" viiden vuoden hörhöilysi ko. pseudotieteellisessä opinahjossa. Vai kuvitteletko, että saat joskus duunin, jossa voit oikeasti hyödyntää hankkimaasi "korkeakoulututkintoa"? Etköhän sinäkin työllisty Prisman lenkkariosastolle ja näin menee hukkaan sinunkin "KORKEAkoulutuksesi".

Aivan... Taidealojen ammatteihinkaan ei edes tarvita mitään yliopistotutkintoa. Suoja-opiskelupaikkoja sanon minä.

Mutta joo, on totta että ko. tdk on täynnä lestoja.

Vierailija
26/29 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurin osa heistä on kotiäitinä pysyvästi mutta osa käväisee töissä äitiyslomien välissä muutaman kuukauden. Ihmettelen työnantajia jotka palkkaavat näitä. Ei luulisi olevan kovin kannattavaa työnantajallekaan.

Vierailija
27/29 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko ap lähtökohtaisesti, että lestadiolaisnuori (nainen) ei siis saisi opiskella, koska on mahdollista, että hän saa useita lapsia? Miten poissulkisit hakuvaiheessa ne, jotka eivät ehkä saakaan lapsia? Pitäisikö mielestäsi hakupapereissa olla kohta, johon merkitään uskonnollinen vakaumus? Varmaan muslimeillekin pitäisi olla jokin rajoite? Entä ylipäänsä ihmisille, jotka ihan muuten vaan haluavat ison perheen? Mikä voisi olla maksimiperhekoko ilmaisen koulutuksen ansaitseville? Entäpä ne, jotka opintojen aikana tai jo ennen opiskeluja sairastuvat fyysisesti tai psyykkisesti, heistähän tulee vain kuluja yhteiskunnalle, rajoitteita siis maksuttomuuteen.

Aloituksesi oli ap ihan käsittämätön.

suurin osa heistä on kotiäitinä pysyvästi mutta osa käväisee töissä äitiyslomien välissä muutaman kuukauden. Ihmettelen työnantajia jotka palkkaavat näitä. Ei luulisi olevan kovin kannattavaa työnantajallekaan.

Vierailija
28/29 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteletko ap lähtökohtaisesti, että lestadiolaisnuori (nainen) ei siis saisi opiskella, koska on mahdollista, että hän saa useita lapsia? Miten poissulkisit hakuvaiheessa ne, jotka eivät ehkä saakaan lapsia? Pitäisikö mielestäsi hakupapereissa olla kohta, johon merkitään uskonnollinen vakaumus? Varmaan muslimeillekin pitäisi olla jokin rajoite? Entä ylipäänsä ihmisille, jotka ihan muuten vaan haluavat ison perheen? Mikä voisi olla maksimiperhekoko ilmaisen koulutuksen ansaitseville? Entäpä ne, jotka opintojen aikana tai jo ennen opiskeluja sairastuvat fyysisesti tai psyykkisesti, heistähän tulee vain kuluja yhteiskunnalle, rajoitteita siis maksuttomuuteen.

...että on järjetöntä opiskella ja tuhlata vuosia elämästään asiaan, josta ei hyödy ikinä itse eikä siitä hyödy kukaan muukaan. Voisi vähän suunnitella tulevaisuuttaan, kun opiskelemaan lähtee. Ja turha inistä, että "ei kaikkea voi silloin 19v tietää", kun suurin osa niistä lestoista tasan tarkkaan tietää, että perinteitä kunnioittaen aiotaan elää (=lapsia niin kauan kuin kroppa kestää).

p.s: ehkäisy on keksitty.

Vierailija
29/29 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin 20-vuotta sitten korkeakoulututkinnon (ennen lasten saantia). Viiden lapsen äitinä olen ehtinyt olla töissä 15 vuotta ja jäljellä vielä toivottavasti parikymmentä.Vakaumukseni vuoksi sinä olisit ollut valmis jättämään minut ilman korkeakoulututkintoa. Käsitätkö yleistäväsi nyt tolkuttomasti. Kukaan, ei kukaan voi tietää etukäteen lastensa lukumäärää. Ei se, joka ei ehkäise lainkaan, mutta ei myöskään se joka ehkäisee. On siis järjetöntä luoda tuollaisia diskriminoivia ajatusmalleja.

...että on järjetöntä opiskella ja tuhlata vuosia elämästään asiaan, josta ei hyödy ikinä itse eikä siitä hyödy kukaan muukaan. Voisi vähän suunnitella tulevaisuuttaan, kun opiskelemaan lähtee. Ja turha inistä, että "ei kaikkea voi silloin 19v tietää", kun suurin osa niistä lestoista tasan tarkkaan tietää, että perinteitä kunnioittaen aiotaan elää (=lapsia niin kauan kuin kroppa kestää).

p.s: ehkäisy on keksitty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi