Pedofilia-kuohunta vl-piireissä
on saanut aikaan sen että olen pysyvästi muuttanut käsitykseni vl:sta. Kierrän kaukaa.
Kommentit (51)
Kyllä minä ainakin uskon sinun vilpittömyyteen. vaikuttaa vain siltä että itse et tunne mitä seuraamuksia liikkeenne keskeisillä opeilla on kuten erehtymättömyysoppi, rippioppi jne. Kun mitään ikävää ei ole sopivaa nähdä omassa liikkeessä joka on erehtymätön silloin tietysti salataan ne ikävät asiat.
Silti itse olen sitä mieltä että vaikka valtavan iso ongelma hyväksikäyttö onkin, suurin osa rivi-lestadiolaisista on todella kunnon ihmisiä. Ikävää että he eivät tue niitä oman liikkeen jäseniä jotka yritätvät tervehdyttää oppia.
Miksi he tukevat juuri niitä rakenteita jotka ovat johtaneet tähän katastrofiin.
Ilmeisesti vastaus on erehtymättömyysoppi. vaikak mitä paljastuisi, oman liikkeen opetus on aina virheetöntä.
näihin lapsiinsekaantumistapauksiin, sanokaa mun sanoneen. Kuten myös naisen (ja tytön) ala-arvoisempi rooli miesten palvelijoina.
työkaveri kerran kertoi rouvansa olleen aikaan terveydenhuollon töissä pohjoisessa. (70-80 -lukua) Sanoi vaan rouvansa sanoneen, että ne lestadiolaistytöt kävi itkemässä pelkoaan isään... Kaikki kuuntelijat kyllä tajusi, mitä tuo työkaveri tarkoitti.
Jos joku rohkeni julkisuudessa puhua ongelmasta, hän ja tiedon julkaisija joutuivat massiivisen painostamisen ja uhkailun kohteeksi vl liikkeen johdon ja saarnaajien taholta!
http://blogit.iltalehti.fi/teuvo-peltoniemi/2011/05/19/insesti-jo-vuosi…
Alistaminen näkyy myös siinä että vaikka vl:t kuuluvat kirkkoon, he eivät salli vl naisteolgien ottaa pappisvihkimystä eikä heidän seuroissaan saa nainen puhua.
Kahvinkeittäjäksi miespapeille kelpaa vl teologinainen, niin hän kertoi... :-(
on saanut aikaan sen että olen pysyvästi muuttanut käsitykseni vl:sta. Kierrän kaukaa.
Niin moni vl-vanhempi on halunnut salata jopa omien lastensa hyväksikäytetyksi tulemisen. :( Siellä ymmärretään että on kyse yksittäisistä sairaista ihmisistä, joiden pelätään likaavan koko yhteisön maineen.
Surullista että sinun kaltaisiasi ihmisiä on olemassa!
Se että nämä tapaukset SALATAAN ja painetaan VILLAISELLA, yritetään pyyhkiä jollakin tyhjänpäiväisellä anteeksipyynnöllä, on SAIRASTA koko vl-yhteisöltä. Kovin paljon siellä piireissä tuntuu näitä yksittäisiä, sairaita ihmisiä (=lapsenraiskaajia) olevan ja vielä enemmän niitä toisia, lähes yhtä sairaita, jotka näiden lapsenraiskaajien jälkiä peittelevät ja hyssyttelevät.
Koko yhteisön toiminnasta ei ole ulospäin tullut sellaista kuvaa, että tulevaisuus olisi uhrien, lasten ja muidenkaan, kannalta yhtään valoisampi.
Juurikin "uskovaisten" pitäisi käsittää, mitä pahuus on??!
Onko tämä se sama mies jonka rikosepäilyjen takia Helsingin kaupunki sulki kaksi päiväkotia ?
näihin lapsiinsekaantumistapauksiin, sanokaa mun sanoneen. Kuten myös naisen (ja tytön) ala-arvoisempi rooli miesten palvelijoina.
Olen nainen ja äiti ja erittäin tasa-arvoinen omassa perheessäni, omien vanhempieni perheessä ja omassa ystäväpiirissäni johon kuuluu myös paljon miehiä.
Aikaisempaan erehtymättömyys-kommenttiin: itse uskon siihen opetukseen johon vl:t uskovat ja joka tiivistettynä löytyy mm. srk:n sivuilta. http://www.srk.fi/index.php?p=nain_me_uskomme Toki ihmiset ovat erehtyväisiä ja oppejakin tulkitaan välillä väärin.
tekijäMIEHEN suojelemiseksi ei mitenkään ikinä koskaan ole selitettävissä ihmisen erehtyväisyydellä ja opin väärintulkinnalla. Kyllä näissä on toimittu järkyttävän väärin täysin tietoisesti ja tahallaan.
Offtopic: nämä keskusteluketjut ovat aina samanlaisia ja jopa huvittavia. Harva on oikeasti kiinnostunut keskustelemaan aiheesta asiallisesti, samat mollaajat joka ketjussa nostavat samoja aiheita esille. Pedofilia, ehkäisykielto ja siitä seuraava lasten ja äitien pahoinvointi, sisäänpäinkääntyneisyys, johdon ja miesten ylivalta, rikollisten suojelu anteeksiannolla, naisten alisteisuus.
En tunnistaisi itseäni liikkeeseen kuuluvaksi pelkästään noiden aiheiden ja tekstien perusteella. Sisäänpäinkääntymistä on mielestäni se, että uskoo vain omiin näkemyksiinsä eikä edes yritä olla avoin millekään positiiviselle mitä vl-liikkeestä kerrotaan. Kaikki saadaan jotenkin käännettyä negatiiviseksi ja salailuksi ja peittelyksi.
Vielä sisäänpäinkääntyneisyydestä: mahtavaa kasvattaa omia lapsia avoimiksi kun missä tahansa julkisesti vanhoillislestadiolaisuudesta puhutaan, sinne nämä mollaajat ja kriitikot eksyvät. Voi tulla vähän sellainen olo että noinko kaikki meistä ajattelevat.
Menenpäs tästä nukkumaan, jatkakaa te vain rakentavaa keskustelua!;)
muka tienneet, epäilleet, puhuneet mistään mitään!
uskomaan, etteivätkö äidit tietäisi lastensa seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Siitä vaan vaietaan.
Varmaan kova kynnys toimittaa oma mies, veli tms. vankilaan suljetussa yhteisössä. Ja jos hyväksikäyttäjänä on oma mies, niin siinähän lähtisi elatus koko suurperheeltä, jos mies joutuisi edesvastuuseen. Ja varmaan moni äiti on jollain tavalla tyytyväinenkin, jos itse välttyy pelkäämästä seuraavan raskauden alkua.
"Rikos on tapahtunut vuosina 1983-1992."
Mutta mitä se mies teki sen jälkeen... muutti pois Pohjanmaalta... nykyään asuu Uudellamaalla... Tiijättekö että edofiili on parantumaton.
Kuinka monen muun lapsen elämän pilannut?
Kyllä pedofiili voi vallan hyvin olla hyväksikäyttämättä lapsia. Suurin osa pedofiileistä on aivan normaaleja ihmisiä, joista ette lue lehdistä koska eivät tee rikoksia. Pedofiili usein ymmärtää että lapsi ei voi antaa suostumusta seksiin koska on liian nuori henkisesti ja fyysisesti. Jos ihmisellä on fetissi lapsia kohtaan ei se tarkoita että hän ei omia impulssejaan pystyisi kontrolloimaan. Ne pedofiilit, jotka ovat hyväksikäyttäneet lasta, voidaan monessa tapaa tehdä vaarattomaksi erilaisten terapia muotojen avulla. Saadaanhan alkoholi-riippuvaisestakin päihteetön jos motivaatiota riittää. Miksi yleistät kaikki pedofiilit pelkkien rikollisten perusteella?
Kukapa hänestä mitään niin pahaa voisi uskoa!
että eivät puhu mitään.
uskomaan, etteivätkö äidit tietäisi lastensa seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Siitä vaan vaietaan.
Varmaan kova kynnys toimittaa oma mies, veli tms. vankilaan suljetussa yhteisössä. Ja jos hyväksikäyttäjänä on oma mies, niin siinähän lähtisi elatus koko suurperheeltä, jos mies joutuisi edesvastuuseen. Ja varmaan moni äiti on jollain tavalla tyytyväinenkin, jos itse välttyy pelkäämästä seuraavan raskauden alkua.
aikoihin viranomaiset ei uskoneet Suomessa olevankaan pedofiliaa. Sitä ei tunnistettu eikä osattu reagoida. Ammattilaiset kauhistuivat koko asiaa. Näin tämän dokumentin telkusta vuosia sitten ja muistaakseni joku oli tosi pahoillaan ettei osannut/pystynyt auttaan oman itsensä vuoksi.
Olenko väärässä mutta käsittääkseni Lestat ovat kovia bisnesmiehiä ja sillä tavoin kiinni toisissaan. Hyvä veli järjestö siis! Bisnes ja uskonto yhdessä a vot!!
näitä keskusteluja huvittavina. Jos esim. Helluntailaisissa tapahtuisi tämä kauhistus olisit samaa mieltä.
Kauhistavaa teidän piireissä on se et johtomiehet etupäässä ovat olleet asialla -tähän saakka! Tämä fakta kertoo hirvittävän paljon teidän liikkeestä. Herää automaattisesti kysymys mitä muuta pahaa he ovat tehneet? Suojelleet toisiaan ja opettaneet teitä olemaan joku erikoislahko? Että te olette se taivasporukka tässä piskuisessa Suomessa. Mites esim Japanissa kun siellä ei ole teitin seurakuntaa? Olisko Jumala noin puolueellinen ks. Apt. 10:34,35 ja missä ne teidän teot on, jotka todistaa uskosta Jaakob 2 luku. Meinaatko et lisääntyminen on niitä tekoja?
Ettekö voisi ihan kieltää liikkeessänne, että ei saa käyttää alaikäistä rippissä, synninpäästön lausujana?
Mikä oikeus aikuisella ylipäätään on sälyttää syntejään lapsen korvien kuultavaksi ja taakaksi??
Tästä voisi todellakin aloittaa liikkeen tervehdyttämisen!
ammattilainen ja sen sijaan, että olisi juoruillut asiasta miehelleen, otti yhteyttä lastensuojeluviranomaisiin ja poliisiin. Niinhän hänen olisi kuulunut tehdä.
Itse en tunne yhtään pedofiilia. Suurin osa uutisoinneista on koskenut muita kuin vl-pedoja.